Senaste nytt

Förslag önskas: Economy till Nordamerika

erc

Medlem
Känner mig bekväm i sällskapet. Vet att många här reser för resandets egen skull och detta med strikt och effektiv transport mellan A och B är ofta sekundärt. Ibland inte ens önskvärt.

I sommar ska jag ta mig till nordamerika från Skandinavien. De intra nordamerikanska transporterna jag behöver för att ta mig till mitt B (eller C och D) ordnar jag med awardbiljetter. Kommer nyttja både Avios (7500 eller 9500 för intra nordamerika enkel) och EB (25000 intra nordamerika t/r).

Nu vill jag hitta några intressanta transatlantiska alternativ. Jag kan dimpa ner i Boston. I NYC. I SFO. Var som helst. En open-jaw kommer vara värdefullt.

Har tidigare suttit i kärror SAS-, British Airways-, US Airways- och NW-målade kärror och vill gärna prova nya vingar. Lockas lite av Icelandair. Noterar att Virgin Atlantic och Canada Air klättrat upp på topp fem i The Guardians lista över bästa Economy-carrier... Travel Awards 2012 winners | Travel | guardian.co.uk

Strunta i effektiviteten. Strunta i den nordamerikanska destinationen. Värdera många stopp. Många flygplatstyper. Hur tar man sig på mest intressanta sätt till nordamerika från Skandinavien i Economy? Kan man skörda lite miles/poäng i BAEC eller EB är det givetvis en trevlig bonus.

Under mina tidigare TATL har jag trivts bäst ombord på BA. Gissar att de flesta förslag kommer vara BA-baserade? Inte mig emot - men det vore skoj med något mer udda!

När jag ska flyga? Ut ca 1 juni 2013. Hem ca tre veckor senare.
 
Last edited:

gdaily

Medlem
En gammal flickvän var väldigt förtjust i Virgin Atlantic, och de flyger ju till många USA-destinationer från London.
 

Palazzi

Medlem
....... Lockas lite av Icelandair.....

Jag skrev igår om ryktet att Alaskan Air går med i Skyteam, genom en merger med Delta. "Alaska" tillåter intjäning med Icelandair (http://www.businessclass.se/skyteam/6915-alaska-airlines-till-skyteam-rykte.html#post82068) Jag uppdaterar tråden senare idag :)...

Sedan öppnar Icelandair sin linje till Alaska i Maj 2013! (http://www.businessclass.se/ovriga-flygbolag/6271-icelandair-startar-flygningar-till-alaska.html).

I.om att ANC fortfarande är intra-USA för bonusresor kan det ju vara kul! :) Du kan ju också stanna i Reykjavik gratis på fri stop-over..

Sammanfattning: ARN-KEF(fri stop-over)-ANC

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Gnopps

Medlem
Du värderar många stopp; hur många vill du ha?
Hur lång tid får resan ta?
Vilka flygplanstyper föredrar du?
Vill du ha IFE/Alkohol ombord?
Billigast möjliga eller vilket pris hade du tänkt dig?
 

erc

Medlem
Av praktiska skäl vill jag nog flyga västerut i varje fall. Österut skulle det ju kunna bli snudd på oändligt många stopp... :)

En resa med tre, fyra stopp skulle inte vara en nackdel. Ser ogärna att övernattningar behövs. Inga problem med obekväma avgångstider.

Har flugit DC-10-30, A330-300, B757-200, B747 och B777 över atlanten tidigare. Har svårt att inte förtrollas av 747'an. Skulle två val vara likvärdiga skulle jag välja det alternativ där det flygs 747. Men nya modeller värderas högre. Saknar ju bland annat 767, MD11, A340 och A380 på listan.

IFE/alkohol är oviktigt.

Priset bör ligga i typisk Economy TATL-härad. Och med det menar jag under SEK10000.
 

erc

Medlem
Jag skrev igår om ryktet att Alaskan Air går med i Skyteam, genom en merger med Delta. "Alaska" tillåter intjäning med Icelandair (http://www.businessclass.se/skyteam/6915-alaska-airlines-till-skyteam-rykte.html#post82068) Jag uppdaterar tråden senare idag :)...

Sedan öppnar Icelandair sin linje till Alaska i Maj 2013! (http://www.businessclass.se/ovriga-flygbolag/6271-icelandair-startar-flygningar-till-alaska.html).

I.om att ANC fortfarande är intra-USA för bonusresor kan det ju vara kul! :) Du kan ju också stanna i Reykjavik gratis på fri stop-over..

Sammanfattning: ARN-KEF(fri stop-over)-ANC

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Ja, Icelandair ligger högt på listan över tänkbara alternativ. När jag såg att de börjar trafikera ANC blev det nästan irriterande bra - eftersom det är en av de tänka delmålen på resan.

Har ju läst en del positivt om deras Y+-produkt.
 

Concorde

Founding Member
Värt att tänka på: många säten på VS plan har en IFE låda som blockerar utrymmet för fötterna under stolen framför. Inte kul när man är 180cm eller längre.
 

Palazzi

Medlem
Ser nu att Y+/Economy Comfort finns för 10.500SEK T/R ARN-KEF-ANC i Juni 2013. Känns oerhört prisvärt för en Y+, och ett extra plus för gratis stop over i KEF. Gratis inträde till Saga lounge med Y+ också va?

Blir väldigt sugen själv! Kanske tar en tur jag med och bränner lite US-poäng inom USA :)
 

erc

Medlem
Ser nu att Y+/Economy Comfort finns för 10.500SEK T/R ARN-KEF-ANC i Juni 2013. Känns oerhört prisvärt för en Y+, och ett extra plus för gratis stop over i KEF. Gratis inträde till Saga lounge med Y+ också va?

Blir väldigt sugen själv! Kanske tar en tur jag med och bränner lite US-poäng inom USA :)

Lockas verkligen av FI Y+. Som ständig Economy-resenär vore det trevligt att prova på loungelivet.
 
Toppen