Senaste nytt

Air France Transfer Charles-De-Gaulle <-> Orly

NyfikenGrau

Medlem
Så, i vinter blir det dags att testa denna intressanta transfer, då vi har bokat biljetter ner till de franska departementen i Karibien. Några frågor;

1. Är det någon som gjort denna transfer och har det i så fall inneburit problem, något man bör tänka på? Hur fungerar det t.ex. med boardingkort, får man först ett separat till CDG på hemmaflygplatsen och sedan nästa på CDG/ORY i Paris?

2. Vet någon om det vanliga "transferansvaret" gäller för AF här? Om bytet enbart varit på CDG hade det väl inte varit någon tvekan, men om man ska hämta ut bagage på CDG och checka in det igen på ORY?
Å andra sidan verkar det vara AF som kör transferbussarna mellan flygplatserna och vi har ju beställt alla biljetter i en enda bokning på AF:s hemsida. Vi har drygt 4 timmars bytestid på ditvägen.
 

cmj

Medlem
Jag har gjort denna transfern 2005 och det var ingen rolig historia. Mycket kan iofs ha ändrats sedan dess.

Jag skulle flyga CPH-CDG/ORY-Korsika och hade också 4-5timmar på mig att göra bytet i Paris. Jag blev bara incheckad till CDG, där jag fick hämta ut mitt baggage. Transferbussen ingick INTE i biljetten (vet inte hur det är nu). På CDG var det väldigt dåligt skyltat och när jag frågade personalen så visste dom ingenting om någon transferbuss. Jag letade runt i säkert 1,5timme innan jag till slut hittade bussen som avgick från en helt annan plats än dit det var skyltat.

Jag hade fått veta att bussen skulle ta cirka 50 minuter. Det slutade med att det tog 1,5timme på grund av trafik. Jag kom fram till ORY precis när min flight skulle avgå, men det var fullt kaos på ORY och inte ens hälften av passagerna till min flight var incheckad så jag hann som tur var med.

Mitt tips...kolla upp så att transferbussen ingår i din biljett och gör den inte det så skulle jag nog ta taxi dit istället för att slippa stressa.
 

Kimmo Klemola

Ny medlem
Ta RER B pendeltåg som går från CDG åt Saint-Rémy-lès-Chevreuse hållet. Efter c:a 24 stopp så når du Antony där du kliver av och hoppar på Orlyval-tåget som går till terminal ouest och terminal sud på ORY.
 

rvarttinen

Medlem
För en del år sedan gjorde jag ett liknande byta CDG - ORY när jag skulle till Grenoble. Fick alla boarding card på ARN, Om jag minns rätt fick jag ta ut bagaget, kliva på AF:s buss och lämna in det igen på ORY. Busschauffören körde snabbt och effektivt! Så, jag han med god marginal till anslutningen till Grenoble.
Däremot gick det sämre på hemvägen, mycket trafik (fredag eftemiddag) och lite för kort passning till mitt flyg hem, så den gången missade jag min anslutning.
Mha firmans resebyrå fick jag ersättning av AF (gjorde att jag o frugan kunde åka en extra gång till Paris det året!).

Sedan den gången så har det ändrats en del på CDG; annan terminal, tydligare skyltning, etc. När man kommer ut från bagageutlämningen så är det inte långt till bussen. Vidare, undrar om du inte kommer få en liten lapp vid incheckningen emd en liten krta över CDG dit du ska gå... det har jag fått inför mina byten mellan terminaler, etc.

Transport möjligheterna: By public transport - Aéroports de Paris

... och AF "Le Cars Air France" Rejoindre ou quitter Paris-Orly avec les Cars Air France - Aéroports de Paris (på engelska,faktiskt!)

Lycka till! Hoppas det går bra...


P.S. Nästa gång jag åkte till Grenoble flög jag till Lyon (lite större flygplats än Grenobles lilla ... lounge dessutom!) istället och tog den lokala flygbussen (en timmes resa).
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Jag har gjort denna transfern 2005 och det var ingen rolig historia. Mycket kan iofs ha ändrats sedan dess.

Jag skulle flyga CPH-CDG/ORY-Korsika och hade också 4-5timmar på mig att göra bytet i Paris. Jag blev bara incheckad till CDG, där jag fick hämta ut mitt baggage. Transferbussen ingick INTE i biljetten (vet inte hur det är nu). På CDG var det väldigt dåligt skyltat och när jag frågade personalen så visste dom ingenting om någon transferbuss. Jag letade runt i säkert 1,5timme innan jag till slut hittade bussen som avgick från en helt annan plats än dit det var skyltat.

Jag hade fått veta att bussen skulle ta cirka 50 minuter. Det slutade med att det tog 1,5timme på grund av trafik. Jag kom fram till ORY precis när min flight skulle avgå, men det var fullt kaos på ORY och inte ens hälften av passagerna till min flight var incheckad så jag hann som tur var med.

Mitt tips...kolla upp så att transferbussen ingår i din biljett och gör den inte det så skulle jag nog ta taxi dit istället för att slippa stressa.

Oj, det låter ju inte jättemysigt...nåja, transfern ingår i alla fall eftersom vi ska till FDF och hem från PTP, under Inter-Airport Transfers här;

Connecting flights from Paris - Air France

Om färdtiden har jag läst att det kan ta från 45 minuter ända upp till 2 timmar. Det funkar i sig, men det får inte ta så lång tid att hitta bussen som 1,5 timme och det är väl just momentet efter bagageuthämtning på CDG jag funderar på. Enligt denna karta:

http://www.lescarsairfrance.com/fileadmin/documents/accueil/L3_plan.pdf

ska det ju vara utgång 9 från Terminal 2F som är den vi landar på. Det står att det ska finnas "transferdiskar" direkt efter bagageuthämtningen där man får sin bussbiljett. Mot uppvisande av vadå, kan man undra, eftersom vi bara kommer att vara incheckade på första sträckan, i vårt fall TXL-CDG. Antar att bokningsnumret ska funka, men utgår ifrån att man får ett ypperligt läge att träna franskan så att man får hjälp snabbare...

Ta RER B pendeltåg som går från CDG åt Saint-Rémy-lès-Chevreuse hållet. Efter c:a 24 stopp så når du Antony där du kliver av och hoppar på Orlyval-tåget som går till terminal ouest och terminal sud på ORY.

Jo det får väl bli reservalternativet om vi märker att vi inte kommer nån vart i letandet efter transferdisk/busshållplats. Men förhoppningsvis ska det inte behövas.

rvarttinen: Vet inte om jag fått någon lapp nån gång, däremot sett på AF:s sida hur man ska gå när jag bytt på CDG. Låter uppmuntrande att det är lite bättre skyltat nu.

På hemvägen kan det nog krångla eftersom vi kommer landa 6.30 nånting, så värsta morgontrafiken och dessutom bara ha 3,5 timme. Men hemvägen känns som det kan kvitta lite, går många plan till Berlin under dagen...

Sedan kvarstår frågan om AF har något slags ansvar för att man inte missar planen, med tanke på att allt ligger på ett bokningsnummer?
 
Last edited:

bstark

Medlem
Undrar om du inte ska upp en våning efter Arrival (baggage reclaim) på 2F, har för mig jag har sett en busshållsplats där, på "bron" så att säga. Om inte annat så finns det en informationsdisk nästan direkt efter man har kommit ut ifrån bagagehämtningen.
 

Jacob

Medlem
Ta RER B pendeltåg som går från CDG åt Saint-Rémy-lès-Chevreuse hållet. Efter c:a 24 stopp så når du Antony där du kliver av och hoppar på Orlyval-tåget som går till terminal ouest och terminal sud på ORY.
RER tåget fungerar helt OK. Det finns direkttåg från flygplatsen som inte gör några stopp mellan Charles-de-Gaulle och Gare du Nord och då går restiden ner rätt ordentligt. Det är bara att kolla på plattformsskyltarna som tydligt visar vilka stopp tåget kommer göra.

Att byta på Antony till Orlyval är enkelt, bara byte av plattform.
 

NyfikenGrau

Medlem
Undrar om du inte ska upp en våning efter Arrival (baggage reclaim) på 2F, har för mig jag har sett en busshållsplats där, på "bron" så att säga. Om inte annat så finns det en informationsdisk nästan direkt efter man har kommit ut ifrån bagagehämtningen.

Tackar så mycket, låter som ett bra och konkret tips! Ska lägga det på minnet.

RER tåget fungerar helt OK. Det finns direkttåg från flygplatsen som inte gör några stopp mellan Charles-de-Gaulle och Gare du Nord och då går restiden ner rätt ordentligt. Det är bara att kolla på plattformsskyltarna som tydligt visar vilka stopp tåget kommer göra.

Att byta på Antony till Orlyval är enkelt, bara byte av plattform.

Absolut, det har jag använt förr, men transferbussen skulle ju inte göra några stopp alls mellan CDG och ORY och ingår dessutom i flygbiljetten.
Intressant är att det inte kan handla om så många per dag som gör den här turen, det verkar som fransmän/fransktalande (som ju alltså byter/börjar direkt på ORY) utgör uppåt 90 % av de som åker till de avlägsna departementen och de få utlänningar som åker dit har en tendens att flyga charter från respektive hemland. Vilket gör det lite klurigt att få exakt besked om vad som gäller. Vad säger ni resrävar, låter detta som ett byte AF "ansvarar" för, eller är det kört om man inte når ORY i tid?
 

miles

Medlem
Intressant det här med ansvarsfrågan (juridikskadad som jag är), det torde vara klart att AF blir ansvariga om planet från Berlin är försenat till CDG såpass att ni inte hinner med flighten från Orly eftersom ni har en genomgående biljett (väl?). MEN vad som händer om ni landat i tid men missar flyget på Orly pga att transferbussen t ex fått punka eller nåt annat dumt, det vet jag faktiskt inte. Även om det är AF som står för bussen.

Edit: Men rvarttinen fick tydligen ersättning för missad anslutning pga bussen om jag förstod det rätt? Dåså! Då känns det ju säkrast att sätta sig på AF-bussen. Tar man sig till Orly med tåg eller taxi lär man väl få skylla sig själv om något händer.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Intressant det här med ansvarsfrågan (juridikskadad som jag är), det torde vara klart att AF blir ansvariga om planet från Berlin är försenat till CDG såpass att ni inte hinner med flighten från Orly eftersom ni har en genomgående biljett (väl?). MEN vad som händer om ni landat i tid men missar flyget på Orly pga att transferbussen t ex fått punka eller nåt annat dumt, det vet jag faktiskt inte. Även om det är AF som står för bussen.

Edit: Men rvarttinen fick tydligen ersättning för missad anslutning pga bussen om jag förstod det rätt? Dåså! Då känns det ju säkrast att sätta sig på AF-bussen. Tar man sig till Orly med tåg eller taxi lär man väl få skylla sig själv om något händer.

Hehe, ja det är ganska intressant, men ditt resonemang låter rimligt - att vi bör "klara oss" så länge vi håller vår tid i Berlin och anmäler oss för AF-transferbussen direkt efter bagageuthätmning på CDG.
Alla våra biljetter ligger på samma bokning och bokningen gjordes direkt på airfrance-sidan.

Det skumma är ju att cmj tydligen bara blev incheckad till CDG, medan rvarttinen blev incheckad hela vägen. Det senare känns ju mest rimligt (eller ja, det jag hoppas på i alla fall), så att man kan visa boardingkortet för i vårt fall ORY-FDF när vi kommer till transferdisken på CDG så att de direkt förstår vad det är frågan om. Sedan bara baggage drop-off på ORY eftersom vi redan är incheckade.

Om vi däremot bara checkas in till CDG ser jag "un problème" framför mig, när vi i så fall bara kan visa upp en bokningsbekräftelse på tyska inför den oförstående transferdiskpersonalen...
 
Toppen