Senaste nytt

Lounge access i Zürich vid overnight layover

Jonas C

Medlem
Hejsan,

Sitter och försöker planera en resa med SWISS intra EU. På grund av de dåliga förbindelserna mellan ARN och ZRH, blir jag tvungen att spendera natten i ZRH på vägen hem.

Tiderna ser ut som följande:

Ankomst till ZRH kl 19.20

Avresa till ARN följande dag kl 6.50

Kommer jag in på loungen i ZRH kvällen innan, trots att min biljett inte är dagsaktuell? Jag är förvisso i transit, men det kanske inte spelar någon större roll i sammanhanget?
 

Sakoz

Medlem
Tyvärr inte, dom är benhårda på det! Jag har försökt 2 ggr. Däremot på kvällen kan Du gå till DNATA SkyView lounge där bl.a. Priority Pass gäller.

Bra att veta är att DNATA inte är en Star Alliance lounge.
 
Last edited:
Hej Jonas!!
Din biljett i sig är ju dagsaktuell i o m att du påbörjat första leggen på din resa. Det hade varit en sak om din flygbiljett enbart varit bokad ZRH-ARN den t ex. 10/10, då hade det varit svårt att redan den 9/10 kommit in. Men i detta fall är ju biljetten dagsaktuell, även om din fortsatta resa sker dagen efter. Jag kollade dock Swiss hemsida och det verkar som att loungerna stänger för kvällen...och redan någon gång mellan 20:30-22:30, kan det kanske inte vara värt att antingen flyga dagen efter eller bo på något billigt hotell i närheten av flygplatsen??
 

twiggs

Medlem
Reglerna för loungetillgång säger att biljetten ska vara dagsaktuell (00:00–23:59). Har dessvärre varit i samma dilemma, och det var ett absolut nej från receptionsdisken som till och med ringde upp sin chef/arbetsledare och dubbelkollade.
 

Jonas C

Medlem
Attans också! Tjaa, då får man väl åka in till Zürich och försöka spendera kvällen där istället. Liten tur i alla fall att loungen numera öppnar 5.45, så en snabbdusch och lite frukost hinner man nog med innan gaten stänger.

@Mattias: Fanns tyvärr inte så många andra vettiga förbindelser då SWISS bara har en avgång per dag från Lissabon.


Jag är nästan hundra på att man ser varje segment som eget i detta fall.

Tjaa reglerna säger "Dagsaktuellt Star Alliance boardingkort med avresa samma dag". Så jag antar att man får tolka det som det, och inget annat.
 

twiggs

Medlem
Tjaa reglerna säger "Dagsaktuellt Star Alliance boardingkort med avresa samma dag". Så jag antar att man får tolka det som det, och inget annat.

Kan hända att jag missförstått dig nu men:

Detta gäller väl ändå bara från aktuell flygplats därifrån boardingkortet är giltigt? Det är lite som om någon hade rest ARN–FRA–ZRH–DXB med samtliga segment förutom det sista i M (och ingen "inträdesbiljett" aktuell), då får väl denna person ingen loungetillgång i varken ARN eller FRA utan bara i ZRH därifrån biljetten är i C? Jag har åtminstone hört talas om personer som blivit nekade vid omständigheter som liknar dessa.
 

Jonas C

Medlem
Tjaa just det scenariot är aningen omstritt, men vissa har faktiskt lyckats ta sig in på loungen med en dagsaktuell C biljett, trots att loungen ej ligger på avreseflygplats. Samma princip gäller om man ska resa ARN-FRA-JFK med sista segmented i F. Då kommer man in på Scandinavian Lounge på Arlanda.

Omvänt går det inte lika bra. En bekant till mig flög BKK-FRA-DUS i TG F, och vidare med LH C. Han kunde inte bruka Senator Loungen på FRA med sitt dagsaktuella ankommande *A F boardingkort.
 

011430121

Medlem
Om Du har en omboknings biljett och inget bagage så kanske Du kan boka om Dig till SK 1606 som går 19.55, finns även en avgång via CPH 20.10 med SK

 
Last edited:

twiggs

Medlem
Tjaa just det scenariot är aningen omstritt, men vissa har faktiskt lyckats ta sig in på loungen med en dagsaktuell C biljett, trots att loungen ej ligger på avreseflygplats. Samma princip gäller om man ska resa ARN-FRA-JFK med sista segmented i F. Då kommer man in på Scandinavian Lounge på Arlanda.

Omvänt går det inte lika bra. En bekant till mig flög BKK-FRA-DUS i TG F, och vidare med LH C. Han kunde inte bruka Senator Loungen på FRA med sitt dagsaktuella ankommande *A F boardingkort.

Just det med F-biljett vidare så finns det klara regler kring att detta är okej. Och där står det att det är vid avresa i F detta gäller.

Hur det är på fronten kring att komma in i loungen på ARN vid ekonomibiljett ARN–FRA och C-biljett FRA–MAD så är jag alldeles för dåligt insatt för att kunna reglerna. Men jag antar att inträde inte är en helt officiell förmån, utan att det hela beror på receptionens humör och givetvis på beläggningen inne i loungen.

Men för att åter knyta an till din fråga, så vill jag nog ändå hävda att man anser att varje segment är sitt eget och att dygnet utgör gränsen för om biljetten är dagsaktuell. Som flera tidigare nämnt här på forumet (när det gällde din frågeställning med hur det är om avresaflygplats ingen lounge har) att det är ju inte meningen att man ska sitta i loungen och häcka efter ankomst. Har man en så lång transittid så är det bara bita i det sura äpplet och ta in på hotell. Kan verkligen rekommendera antingen Radisson Blu direkt på flygplatsen eller Hilton en bit ifrån (men ändå på shuttleavstånd). Vilket man föredrar är en smaksak.

Trevlig resa!! :)
 
Toppen