Senaste nytt

Amex, BA Visa, TP, Avios + tips Stockholm-Honolulu-Auckland-Stockholm

rivalsons

Medlem
Hej och tack för en väldigt bra sajt!

Som nybörjare skulle jag behöva hjälp med svar på några frågor angående användandet av Avios. Jag och min fru flyger inte så ofta, men när vi flyger blir det långa resor i Business. Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur man utnyttjar Avios smartast när man endast får poäng när man handlar varor med AMEX och/eller BA VISA.

För några år sedan överförde vi väldigt många AMEX Rewards poäng till BA i samband med att man fick dubbla poäng på BA vid överföringen. Nu har vi även BA VISA och fick nyss en 2-4-1 voucher. Men, vi får ju aldrig någraTP och ligger hela tiden i lägsta nivån Blue.

1.
Till att börja med skulle jag vara väldigt tacksam om någon kan förklara detta med Tier points och vad det är. Om man som vi inte flyger speciellt många gånger på ett år och därför inte har/får några TP , så har man väl ingen möjlighet till uppgradering via TP - är TP till för att få uppgradering eller vad använder man TP till?

2.
Finns det något annat sätt att få TP poäng på annat än att flyga ofta för oss som endast får våra Avios genom att handla med AMEX och/eller BA VISA kortet?

3.
Hur utnyttjar man Avios på smartaste sätt om man vill resa ARN-HNL-AKL-ARN i Business och inte har några TP. Kan man resa på Avios hela sträckan (om detta är fel forum för denna typ av fråga, så vore jag tacksam om någon kan flytta frågan till rätt ställe)?

4.
Kan man t ex köpa en jorden runt biljett i lägre klass och betala med sitt BA VISA kort och uppgradera med Avios upp till Business eller vad är det för knep man ska tänka på om man vill utnyttja sina Avios på bästa sätt och inte har några TP?

5.
Eller kan/ska man titta efter att hela tiden köpa separata sträckor t ex ARN-LHR, LHR-LAX, LAX-HNL etc?

6.
Hur gör man i så fall det på bästa sätt? Gör man det via BA:s sajt och sidan för Reward bokningar, då måste man ju ha ett antal fönster öppna, så man ser att det finns två platser lediga i Business hela vägen och hoppas att dessa inte blir tagna under tiden man bokar. Finns det något annat system man kan använda sig av - har sett att ni pratar IATA, men förstår inte hur det fungerar och om man själv kan boka där eller om det bara är till för att titta i?

7.
Eller ska man i vårt fall flyga ARN-LHR-LAX-LHR-ARN på Avios och sen köpa en separat biljett LAX-HNL-(SYD)- AKL-LAX eller går det att utnyttja Avios även på denna sträcka och hur får jag till det vid bokningstifället?

8.
Eller ska man helt enkelt inte fundera på en så här lång resa med flerar stopp på Avios utan endast använda sina Avios på direktflighter t o r ut från LHR?

9.
När man påbörjar sin resa på ARN – ska man då använda sig av Avios till LHR eller ska man köpa biljett ARN-LHR?

10.
Jag har också sett i era routingar att ni ofta ger förslag på att man ska börja sin resa på annan flygplats i världen än ARN för att få valuta för sina poäng och i mitt fall då Avios och att det ibland är väldigt många mellanlandningar för att komma dit man önskar. Är detta bara förslag från er för att visa hur långt man kan komma om man säker smart eller är det verkligen någon som reser så?

Och om det är det - hur menar ni då - ska man köpa en vanlig biljett till den destinationen där resan är billig och sen använda sina Avios för att få en bra deal i Business/First till slutdestinationen?

11.
Gäller de routingar ni ger förslag på kanske bara er som har många TP och möjligheten att utnyttja dessa?

Skulle man i så fall kunna ha en tråd för oss som bara får Avios genom att handla med vårt AMEX eller BA VISA eller finns det inget smart att erbjuda oss?

Vi kanske endast kan resa på de förslag som ges på BAEC:s sajt när vi vill boka med Avios och för oss gäller det då bara att välja hur många Avios man vill använda och hur mycket man vill betala eftersom vi inte får några TP att tala om?

12.
Finns det t ex någon anledning för oss att vid en långresa fundera på att köpa en biljett i CT och uppgradera till Business när vi inte har några TP och knappt får några nya som vi kan utnyttja?

En del dumma frågor säkert för er som är rutinerade, men någonstans måste man ju börja om man vil komma in i det här :) Hursomhelst, jag vore oerhört tacksam om någon kan bringa lite klarhet i hur man bör tänka.


Missa inte Rival Sons i oktober ;)
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, rivalsons!

Jag är ingen BAEC expert så svarar jag bara de enkla frågorna.

1.
Till att börja med skulle jag vara väldigt tacksam om någon kan förklara detta med Tier points och vad det är. Om man som vi inte flyger speciellt många gånger på ett år och därför inte har/får några TP , så har man väl ingen möjlighet till uppgradering via TP - är TP till för att få uppgradering eller vad använder man TP till?
TP är Tier Points. Det är för att nå högre status. Man använder inte TP för uppgradering.

2.
Finns det något annat sätt att få TP poäng på annat än att flyga ofta för oss som endast får våra Avios genom att handla med AMEX och/eller BA VISA kortet?
Det finns inget annat sätt än att flyga för att kunna tjäna TP.
 

kristerj

Medlem
Hej o välkommen,

Kan du tänka dig att flyga AA i First över Atlanten till LAX är det inte omöjligt att hitta bonusplatser hela vägen till HNL. Beror på hur flexibel du är med datum. Generellt är det ganska svårt att hitta platser i Business o First med BA till LAX. Om du har en uppfattning om lämpliga datum är det nog enklast att ringa till BAEC och boka resan via dem för mindre en serviceavgift, istället för att göra allt via internet.

Flyger du väldigt lite med OneWorld är det ingen större mening att samla TP. Du har en bra jämförelse mellan nivåerna här

BAEC Tier

TP är primärt till för att belöna de som flyger mycket med BA (*O)
 

henrik l

Medlem
Har du använt ditt Visa en del och flugit en del i Club World, så misstänker jag att du samlat på dig en del poäng. Absolut bäst användning före dem är att boka en world traveller + biljett och sedan uppgradera för poäng till club world. Om du även kollar lite på tråden som handlar om tier-point runs (alltså poäng för att få högre status) så ser du att det är inte himla svårt att dra 600 Tier Point för ett silver. Då får du 100% fler Avios (base points, alltså grunden i economy) när du flyger med BA, AA och IB.
 
Toppen