Senaste nytt

Nya Lufthansalounger i Frankfurt

Jacob

Medlem
Har spenderat större delen av dagen i Frankfurt och deltagit i ett pressevent som Lufthansa arrangerade med en förhandsvisning av nya A-Plus piren och de nya loungerna som kommer öppnas för allmänheten 10 oktober.

Det kommer ett ordentligt reportage med bilder, troligtvis under nästa vecka. Jag frågade närmast sönder Lufthansas personal under fyra timmar så har ett och annat att gå igenom och sammanställa, men kan avslöja några detaljer.

-Fem nya lounger, inklusive en Senator lounge som påstås bli världens största flygplatslounge.
-Ny loungedesign i alla business och Senator lounger.
-Loungerna vid gate A26 stänger, detta sker redan 10 oktober. Den nuvarande första klass loungen en våning upp kommer dock så småningom göras om till Senator lounge.
-90% av alla flygplan kommer kunna parkera vid en riktig gate (mot uppskattningsvis 60% idag).
-Bytestiden för flera anslutningar kommer sänkas från 60 minuter till 45 minuter.
-Den nya piren har en helt ny typ av gater med en unik konstruktion som antingen kan användas för ett långdistansplan (t.ex. A380) eller två kortdistansplan (t.ex. A321) och dessutom för antingen Schengen eller non-Schengen.

Och som ett litet smakprov från bildkollektionen, en bild från avkopplingsområdet i nya Senator loungen.

IMG_7103.jpg

Länk till artikeln:
BusinessClass.se tar en förhandstitt på Lufthansas nya A-Plus pir i Frankfurt
 

Jacob

Medlem
Jag tjatade mig även till att få titta in i den nya första klass loungen (vilket egentligen inte stod på den officiella agendan), så kommer lite bilder därifrån också.
 

Johannes

Medlem
Härligt flyger FRA-CPH-GOT 11/10, blir nog trevligt att titta in i någon av dessa, förmodar att man kommer in som EBG...
 

Jacob

Medlem
Överlag en givande dag. Började lite oorganiserat, inte helt lätt att ordna ett pressevent på en byggarbetsplats, men väl på plats blev det lite bättre. Uppskattade främst all den personal som deltog, alla de människor som jag verkligen ville prata med var där, det gick att få svar på precis allt. Det blev så mycket pratande att övrigt mediafolk hann äta upp all mat under tiden.

Nej, då blir man ju inte hämtat med S-klasse när man flyger F!
Jag pratade en lång stund med den kvinna som är ansvarig för hela loungestrukturen i Frankfurt så vet i detalj hur det är tänkt framöver, inte minst med första klass loungerna. Ska försöka sammanfatta allt i kommande reportage.

Härligt flyger FRA-CPH-GOT 11/10, blir nog trevligt att titta in i någon av dessa, förmodar att man kommer in som EBG...
Ska inte vara någon skillnad mot tidigare. Nya Senator loungen för Schengen ligger precis efter säkerhetskontrollen om du börjar din resa i Frankfurt.
 

agehall

Medlem
Vad kommer det att finnas för lounge i när A26 stänger? Jag ska till FRA i slutet på oktober, men har inte bestämt om det blir *A eller ST än...
 
Är det inte dessa nya som öppnar då eller? Fraport skrev iaf på Twitter till mig förra veckan att A+ öppnar under nästa månad fullständigt.

Hela A-plus piren ser ju för övrigt riktigt trevlig ut. Slussades visserligen in från säkerhetskontrollen direkt i taxfreen (yep...) men det var modernt och fräscht den del man såg, speciellt jämfört med gamla A!
 
Toppen