Senaste nytt

6 tim försenat flyg och ingen ersättning

GillBates

Medlem
Åkte till TLL den 2:a sep GOT-TLL. Väl på ARN så blev flyget försenat i närmare 6tim. Jag skickade in till oV att jag ville ha kompensation för detta men får följande till svar:

"Estonian Air flight OV126/02SEP12 experienced unexpected technical shortcomings and therefore we were forced to make changes to our flight schedule. I sincerely regret that your journey was involved with this unexpected irregularity.
As this irregularity was due to unforeseeable reasons pursuant to (EC) Regulation 261/2004, Article 6, care and assistance has to be provided, but no compensation is due. This follows from the text and legislative history of the aforementioned regulation."

Vad är "unexepcted technical shortcomings"?! Det känns ju inte direkt som force majeure. Det hela var dessutom bokat via SAS hemsida, men det spelar tydligen ingen roll då jag fick till svar av SAS att det är det opererande flygbolaget som ansvarar.

Vad göra?
 

Stefan62

Medlem
Har Du Amex så står de för Dina extra kostnader, men ingen kompensation.

Fick Du någon måltids-voucher eller liknande?
 

Gnopps

Medlem
Reklamation i efterhand får väl SAS ta hand om ifall de ställt ut biljetten?
Nä, om man söker kompensation enligt EU-rättigheterna så är det operating carrier som man ska vända sig till. GillBates ska absolut stå på sig, sök lite här på forumet så hittar du en hel del inlägg om att flygbolagen kommer hitta på vad de vill för att slippa betala trots att de är skyldiga att göra så.
 

GillBates

Medlem
Tack för era svar! Jag kommer göra nya försök.

Stefan62: Inget Amex (Eurocard). Fick en hundring att handla för (blev för övrigt nekad att använda denna voucher i flertalet restauranger/fik).
 

GillBates

Medlem
Jag bad att få mer info om förseningen och vad "unexpected technical shortcomings" var för något. Här är Estonians svar:

"Thank you for your reply. Technical shortcoming was caused by the bird strike which resulted the concerned aircraft to be grounded."

Så där rök väl chansen att få någon ersättning....
 
Toppen