Senaste nytt

Hilton Romance Package med Champagne - fick billig Cava

Igorius

Medlem
Det är uppenbarligen inte bara SAS som hakat på trenden att byta ut champagne mot annat mousserande vin.

Jag och sambon är nyligen hemkomna från en sexnättersvistelse på the Drake Hotel (Hilton) i Chicago. Hade bokat något slags "Romance Package", mest för att frukost ingick och avbokning var avgiftsfri. Dock skulle paketet även innehålla "a complimentary bottle of Champagne". Fint, tänkte jag, och bad vid check-in att få champagnen till rummet under vistelsens andra dag (som en trevlig apéritif inför middagen). När vi kom tillbaka till hotellet den andra dagen blev jag något förvånat av att finna en flaska cava i en hink med vad som förmodligen en gång hade varit is.

Att få en flaska cava istället för en flaska champagne är förvisso inte det värsta som kan inträffa under en hotellvistelse, men jag tänkte att ett litet samtal till Front Desk knappast kunde skada. Sagt och gjort, jag ringde ner och frågade på ett mycket artigt vis varför det stod en flaska cava på vårt rum. Receptionisten knappade lite i systemet, och upplyste mig om att flaskan ingick i vårt "Romance Package". Jag spelade då förvånad och påpekade att jag trodde att det var en flaska champagne som skulle ingå i paketet. Det visade sig dock snabbt att personen jag talade med inte hade någon aning om att cava inte är detsamma som champagne, och för att inte störa middagsplanerna beslutade jag mig för att låta bli att argumentera och istället ta det i efterhand.

Skickade därför efter hemkomsten ett ganska indignerat, men sakligt, klagomål via Hilton HHonors. Jag skrev ingenting om att jag önskade mig någon ersättning, men hade ändå den tysta förhoppningen att få åtminstone 10 000 HHonors-poäng som kompensation för det (I-lands-)problem som drabbat mig. Till saken hör, vilket jag också nämnde i mitt klagomål, att ingen i personalen en enda gång under vistelsen frågade oss om allt var tillfreds etc (inte ens vid utcheckningen, något ovanligt!).

Svaret kom snabbt (efter någon dag), men imponerade inte. Hotellet gav visserligen uttryck för sina "sincere apologies", men erbjöd mig som plåster på såren "a complimentary room upgrade for your next visit to the Drake Hotel, the next time you visit Chicago". Detta fann jag under alla omständigheter som en helt värdelös ersättning. Complimentary upgrades är ju faktiskt inte särskilt ovanliga, och löftet om en sådan på ett visst hotell i Chicago skulle knappast styra mina framtida resplaner.

Svarade därför - fortfarande sakligt men en aning syrligt - att jag den erbjudna ersättningen (uppgradering) visserligen hade varit rimlig medan jag faktiskt bodde på hotellet, men nu i efterhand är av ringa värde för min del eftersom jag inte har några planer att återvända till Chicago inom överskådlig tid, och om jag ändå skulle göra det är det långt ifrån säkert att jag skulle bo på just the Drake.

Detta budskap gick fram bättre - inom ett par timmar kom svaret:

"Once again please accept our further apologies for the challenges encountered during your stay. And as for the compensation, I would like to extend 20,000 HH points to your HHonors account."

20 000 poäng är faktiskt bättre än jag hade väntat mig och känns helt ok, särskilt då olägenheten (att få en flaska cava istället för en flaska champagne på rummet) verkligen inte var särskilt allvarlig. Tycker dock att personalen på ett hotell som the Drake borde veta skillnaden mellan champagne och cava, även om det är USA vi talar om...
 

tomle

Medlem
Det är uppenbarligen inte bara SAS som hakat på trenden att byta ut champagne mot annat mousserande vin.
[...] Tycker dock att personalen på ett hotell som the Drake borde veta skillnaden mellan champagne och cava, även om det är USA vi talar om...

Tyvärr får mousserande vin kallas för champagne i USA eftersom ordet champagne inte är varumärkesskyddat. Därför fick du "champagne" i USA och hotellet har därmed egentligen inte gjort fel. Som europé är man ju förstås besviken.

"Heitner says America is one of the only countries in which sparkling wine grown outside of France's Champagne region can be labeled as "champagne." To the inexperienced drinker, E & J Gallo Winery's André California Champagne appears to be the real deal -- even though its grapes were harvested in California."
Källa: Giving champagne a new sparkle in the U.S. - Fortune Management
 

Igorius

Medlem
Tyvärr får mousserande vin kallas för champagne i USA eftersom ordet champagne inte är varumärkesskyddat. Därför fick du "champagne" i USA och hotellet har därmed egentligen inte gjort fel. Som europé är man ju förstås besviken.

Du har rätt i princip - dock var det i det här fallet inte fråga om en flaska icke-champagne som var märkt som champagne, utan om en flaska spansk cava vars förpackning inte gjorde anspråk på att vara annat än just som en flaska spansk cava.
 

tomle

Medlem
Du har rätt i princip - dock var det i det här fallet inte fråga om en flaska icke-champagne som var märkt som champagne, utan om en flaska spansk cava vars förpackning inte gjorde anspråk på att vara annat än just som en flaska spansk cava.

Det jag menade var att för gemene amerikan är cava = bubblande vin = champagne. Därmed har hotellet erbjudit vad som i USA kallas för champagne eftersom en spansk cava per amerikansk definition är champagne. Du skrev själv att personalen på hotellet inte visste att cava inte är champagne och därmed har de per amerikansk definition levererat vad som ingick.

Bra naturligtvis av Hilton att kunna se skillnaden och erbjuda kompensation men jag tror tyvärr att det är något man får räkna med i USA.
 

Bringman

Medlem
Även 110-åringar firar med "Champagne" enligt ett TT-telegram som Sveriges gammelmedia elit snabbat upp.

Hundratio med tårta och champagne - Sverige - www.gp.se

Är tämligen säker på att flaskan på bordet är:

272113.JPG

Från Bourgogne

:)
 

Igorius

Medlem
Det jag menade var att för gemene amerikan är cava = bubblande vin = champagne. Därmed har hotellet erbjudit vad som i USA kallas för champagne eftersom en spansk cava per amerikansk definition är champagne. Du skrev själv att personalen på hotellet inte visste att cava inte är champagne och därmed har de per amerikansk definition levererat vad som ingick.

Bra naturligtvis av Hilton att kunna se skillnaden och erbjuda kompensation men jag tror tyvärr att det är något man får räkna med i USA.

Håller i regel med dig, och på ett standardmotell längs med en interstate hade jag knappast klagat. Till saken i detta fall hör dock ytterligare två punkter vilka inte riktigt framgick i mitt första inlägg, och som båda gjorde mig lite extra sugen på att tvåla dit dem:

1. The Drake kändes som ett ganska självgott ställe, som gör anspråk på att vara ett lyxhotell av klassiskt snitt (snarare än hak för gemene amerikan).

2. Cavan var inte särskilt god.

Som du säger är det i alla fall snyggt av Hilton att till slut erbjuda en ganska generös kompensation - antar att de inläste hot om spydiga TripAdvisor-recensioner mellan raderna (även om jag som sagt uttryckte mig ganska artigt). :cool:
 

Roger J

Medlem
Wow. 20K HH-poäng var bra kompensation. Håller dessutom med om att the Drake inte är något att ha. Kommer antagligen inte bo där igen (om det inte dyker upp något superpris). Exec-loungen är riktigt trist.
 
Toppen