Senaste nytt

Finnair Plus eller Cathay Pacific Marco Polo?

Jag ska till Xiamen och Hongkong och har läst alla deals fram och tillbaka den senaste veckan för att hitta ett bra erbjudande, när jag till slut snubblade över Finnairs deal till BKK. Tack för det! Så jag bokade mig den 15 nov i C ARN-BKK - och lyckades efter ett bra pusslande att få både dit och hem med den nya konfigurationen på 330 (Den som Jacob har visat bilder på...)

Eftersom jag är en av högst fem svenskar som är kvar (!) som inte varit i Bangkok så blir det ett stopp där (mitt 52 besökta land...) Därifrån åker jag vidare med Cathay till HKG (land nr 53...) Och vidare med Xiamen Airways till Xiamen. Nån som har erfarenhet av dem? Jag har varit i Kina två gånger i år, men då har det varit med Air China alla flyg.

Min fråga är vilket FF-kort som är bäst att använda: Finnairplus eller Cathay Marco Polo Club? Alla resor görs i C.
 

Dr. Miles

Expert
Det beror på:
  • Hur ofta du flyger
  • Med vilket/vilka flygbolag
  • I vilken kabinklass
  • På vilka rutter

Spontant tycker jag att både Cathay Pacifics Marco Polo Club och Finnairs Finnair Plus är inte så bra program för dem som inte flyger med dessa flygbolag ofta.
 
Tack AHO, kan väl inte påstå att jag flyger särskilt mycket med Oneworld-gruppen, det blir mest Star A-flyg... I år har jag gjort cirka 30 turer (om man t ex räknar ARN-FRA som en tur.) Det kan bli mer på Oneworld, men mina destinationer är Europa, Afrika och Asien.

BA har väl samma regel som LH att du får bara award miles och inte status miles när man inte flyger med dem. Air Berlin eller Japan Airlines skulle kunna vara en möjlighet också...

Att jag dröjt 6 dagar med svaret beror på att jag fick nöjet att flyga dreamlinern till Stockholm - reportage kommer även här sedan jag fixat tillstånd av den som beställde artikeln ;-))
 

henrik l

Medlem
BA har väl samma regel som LH att du får bara award miles och inte status miles när man inte flyger med dem. Air Berlin eller Japan Airlines skulle kunna vara en möjlighet också...

Du får sk Tierpoints, som är statusgrundande och dessa får du oavsett vilket OW-bolag du flyger med och dessa är ganska väl synkroniserade mellan bolagen. Däremot skiljer det rätt rejält hur många Avios, dvs miles för bonusresor och uppgraderingar, du får. Är du medlem i BA får du mest mileshos BA.
 

Dr. Miles

Expert
Tack AHO, kan väl inte påstå att jag flyger särskilt mycket med Oneworld-gruppen, det blir mest Star A-flyg... I år har jag gjort cirka 30 turer (om man t ex räknar ARN-FRA som en tur.) Det kan bli mer på Oneworld, men mina destinationer är Europa, Afrika och Asien.
Om du reser sällan med oneworld flygbolag OCH inte reser med British Airways, rekommenderar jag American Airlines AAdvantage.
 

Bryant

Medlem
Var inne och tänkte joina Marco Polo club, men ångrade mig eftersom det kostade. Är det så att ett medlemskap kostar eller gjorde jag något fel?
 

Jonas C

Medlem
Var inne och tänkte joina Marco Polo club, men ångrade mig eftersom det kostade. Är det så att ett medlemskap kostar eller gjorde jag något fel?

Man betalar en engångsavgift för medlemskap. Vill man enbart samla miles för awardresor på Cathay kan man gå med i Asia Miles som är helt gratis.
 

henrik l

Medlem
Man betalar en engångsavgift för medlemskap. Vill man enbart samla miles för awardresor på Cathay kan man gå med i Asia Miles som är helt gratis.

Men milen gäller bra i tre år. Går du med i BAEC har de evigt liv om du ser till att ha en aktivitet minst var 36:e månad.
 

Dr. Miles

Expert
The Marco Polo Club är inte så bra program för dem som flyger i premiumkabiner.
Statusbonus är +25% i Business class, +50% i First class.

Screenshot20130609_2.png

Det är fördelaktigt för dem som flyger långt eller väldigt ofta i Economy. Det är dock långt ifrån att alla Economy class biljetter ger miles.

Cathay Pacific - Frequent Flyers : The Marco Polo Club > Club Tiers
 

Alf

Medlem
Jag tycker AA är bra, enkla regler för Award resor och ingen konst att hålla poängen vid liv hur länge som helst. Jag har även BAEC sedan mina BMI miles blev tvångsförflyttade dit men jag gillar inte deras program. Nu reser jag ganska lite med BA. Jag har inte ens hittat BAEC lista över vila länder som ingår i respektive zoon trots jag letat i timmar på deras hemsida.
 
Toppen