Senaste nytt

Hur får jag ihop Star Alliance Gold med tre årliga resor till Bangkok?

Matsson

Medlem
Hej alla
Har precis bytt till M&M då SK lägger ned BKK. Våra tre årliga resor ger 90000 miles. Hur ordna sista 10?

Kollade också swiss bokningssida, enda bokningsklass är Z (c och j finns ej) till BKK i juni, alltså ingen möjlighet till 2 x miles.
 
Last edited:

Matsson

Medlem
Snälla redaktör flytta mitt inlägg,jag läste Malus MR tråd och trodde jag var i rätt forum..........

Tack, snabbt jobbat
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Hej alla
Har precis bytt till M&M då SK lägger ned BKK. Våra tre årliga resor ger 90000 miles. Hur ordna sista 10?
1 Hur mycket ger swiss business (mellanpriset,alltså inte saver och inte flex) är det fortfarande 10. 000 t.ex ARN-NCE
Kollade också swiss bokningssida, enda bokningsklass är Z (c och j finns ej) till BKK
Då borde Z ge 2 x miles trots att det enligt LH sida anges 1.5. Vad gäller?

2 Har läst i tråd om "myroute" verkar vara bra boost,hur får jag en sådan?
3 Vad ger Skellefteå-Arlanda i M&M?
Nybörjarfrågor från Matsson med hustru och barn som alla hoppas nå SEN med hjälp av Er alla speciellt Herr Senator.....
Beskriv gärna fördelarna med en flytt från SAS EB till LH M&M vilka jag trots långa och intensiva studier inte lyckats finna.
Eller är du bara sur på SAS eurobonus och vill låta fötternas röst styra?
Hur tänker du dig Sen status ska ge dig större/bättre benefits än SK Eurobonuus??
 

Matsson

Medlem
Enda anledning till flytt är att familjen åkt 3 ggr per år ARN-BKK sedan vidare med EB award intra Asien med TG SQ osv.
Alla uppnår lätt EBG.
Problemet uppstår när SAS lägger ner BKK, och vi måste byta bolag.
Finnair billigt just nu och BAEc ett alternativ, men vi åker sällan västerut.
TG dyrt i C från ARN
Återstår LX men det verkar behövas 4 resor per år för att uppnå SEN.
Kan iofs kreditera alla longhaul LX till EB men missar då executive bonus.

Vill gärna ha råd och tips!
 

Magino

Medlem
Att tänka på. Enligt vissa på detta forumet lägger de inte ner BKK för gott utan kommer endast flyga dit under vintern. Så ni kanske fortfarande kan resa med SK då. Förstår inte riktigt varför ni måste byta, det finna med allianser är ju att ni kan samla poäng hos alla som är med den :)

Beroende på vart ni reser i Asien med poängen kan det bli riktigt dyrt med M&M
http://www.miles-and-more.com/mediapool/pdf/19/media_1205043619.pdf
http://www.sas.se/upload/Eurobonus/Star/chart_0909.gif
 

Bonden

Medlem
Blir man väll Senator så är M&M mycket bättre än EBG. Iallafall om man:
Åker mycket Businessclass eller Firts, eller ombokningsbar biljett på SAS.

Companion award gör att man åker 2pers för 150% av milespriset och 2 upgrade vouchers gör att man kan uppgradera en resa från C->F.
Sen är ju tillgången som natt och dag på bonusresor i First på LH-gruppen och SQ.

Däremot så är EB bättre om man åker relativt lite och/eller åker mycket ekonomiklass.
 

Matsson

Medlem
Tackar för synpunkter. Delar Bondens åsikter om att SEN ger mer värde än EBG vad gäller awards. Men då det krävs dubbelt antal poäng för guld jfr. Eurbonus är det Inget enkelt beslut. Visst krediteras swiss Z fortfarande X 2 till EB. Detta innebär ju fler totalmiles trots avsaknad av executive bonus.
 

Dr. Miles

Expert

Ett annat att tänka på är att Lufthansa har en award som heter Three regions award.
Så fort man korsar(byter plan) i annan zon är avresezon och desinationszon, behöver man betala för Three regions award.

T ex Stockholm-Frankfurt-Bangkok-Hong Kong(destination)-Zurich-Stockholm

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Även om du bara byter plan i Bangok, behöver du betala för Three regions award.
Trots att Europe-South East Asia award och Europe-Far East Asia award är det samma antal miles (135.000 i C, 210.000 i F).
 

Matsson

Medlem
Detta var intressant information,som jag naturligtvis inte kände till. Det känns som om det står 60-40 i EB favör. Såvitt jag förstår av SAS sidan, kan man dessutom fortfarande få krediterat 200% swiss Z klass till Eurobonus., och sannolikt har Magino rätt i att två av våra resor kan vara SK även i framtiden om dom väljer att flyga vintersäsong. Gjorde nyss en bokning för Juni2013 bl.a. med EB poäng och mycket kompetent agent på SAS.Hoppas kunna skriva min första reserapport. 13 flyg med SK LX SQ MH på rutten: SFT-ARN-ZRH-BKK-SIN-KUL-SDK-TWU-KUL-SIN-BKK-ZRH-ARN-SFT.Alla flighter LX och SQ i C. och dykning utanför Borneo. Hustru matsson gillar inte starter/landningar så denna semester kan bli spännande.
 
Toppen