Senaste nytt

Hur reser USA utrikesminister?

rvarttinen

Medlem
Sitter och läser lite i ett nummer av Condé Nast Traveler. Där finns en, i mitt tycke, intressant artikel om Hillary Clinton och hur hon reser. Air Force One för Presidenten känner jag till, men visste inte att USA utrikesminister förfogar över en ombyggd B757. Klicka gärna på grafiken på andra sidan i artikeln.... varje mål mat görs i ordning ombord, tallrik för tallrik.

Nine Days with Secretary of State Hillary Clinton : Condé Nast Traveler
 

A380*G

Medlem
Finns faktiskt två Air Force One om jag inte är helt ute och cyklar, dels för att den ena kärran ibland måste på verkstad och för att man inte ska veta på vilket av planen örnen åker med om man besöker känsliga områden.

Air Force Two är nog namnet på vicepresidentens plan tror jag.
 

Magino

Medlem
Liten detalj bara. Det finns inget plan som heter Air Force One eller Air Force Two. Detta är call sign för de flyg som presidenten flyger med oavsett vilket flygplan det är eller om vice presidenten flyger utan presidenten har den call sign Air Force Two. Det har hänt flera gånger att presidenten flyger med just 757 och då heter den Air Force One.
 
Finns faktiskt två Air Force One om jag inte är helt ute och cyklar, dels för att den ena kärran ibland måste på verkstad och för att man inte ska veta på vilket av planen örnen åker med om man besöker känsliga områden.

Air Force Two är nog namnet på vicepresidentens plan tror jag.

Planet får inte callsign AirForce One föränn presidenten är ombord. Så vilket plan han än är på så får det planet / Helikopter titteln AirForce One

Jag vill minnas att jag läste/hört att antingen flyger båda planen eller inget plan. Så att ett är på service medans den andra flyger finns inte

EDIT: AirForce One är om han/hon är på ett flygplan/helikopter som körs av just AirForce. Annars kan det bli Marine One, Navy one eller Army One.
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Planet får inte callsign AirForce One föränn presidenten är ombord. Så vilket plan han än är på så får det planet / Helikopter titteln AirForce One

Jag vill minnas att jag läste/hört att antingen flyger båda planen eller inget plan. Så att ett är på service medans den andra flyger finns inte

EDIT: AirForce One är om han/hon är på ett flygplan/helikopter som körs av just AirForce. Annars kan det bli Marine One, Navy one eller Army One.

Det är ren fakta att ett plan kan flyga utan det andra. Ett exempel är när presidenten besökte Köpenhamn. Läs på innan du säger att saker inte finns.
 

Magino

Medlem
Det är ren fakta att ett plan kan flyga utan det andra. Ett exempel är när presidenten besökte Köpenhamn. Läs på innan du säger att saker inte finns.

Ta det lite lugnt nu och försök vara lite trevlig. Staffan skrev vad han trodde och sa inte att det var fakta. Sedan var ditt förra inlägg inte direkt "så här är det" utan du skrev lite tvekande också. Vi är här för att diskutera och ha kul så ifall någon skriver något felaktigt, ja korrigera gärna men snälla var lite trevlig när du gör det. Jag gillar detta forumet och vill att vi ska ha så trevlig stämning som möjligt här :)
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Hillary clinton har varit på besök här i Sverige för inte så länge sedan, när jag åkte till jobbet märkte jag att det stod en blåvit Boeing 757 med amerikanska flaggan på stabben samtidigt som aftonbladet skrev om just hennes besök. Har bild på mobilen men kvaliten är dålig, så länkar till en bättre bild!

http://farm4.static.flickr.com/3137/3410101636_30cec6a02d.jpg

Japp! Mårkte det på ett annat sätt; fick ringa in till hotellet innan vi skulle checka in att vi var på väg så Security Manager kunde säga till poliserna som bevakade hotellet att vi skulle få komma igenom spärren. Hade ingen aning om att hon skulle bo där just den dagen, att hon skulel besäka Sverige...
Jo, så vi bodde på samma hotell i Stockholm som Hillary - kändes bra med den förhöjda säkerheten..!.. :)

OT: Varför bo på hotell i sin egen stad?? Stor renovering hemma + SPG-poäng!
 

rvarttinen

Medlem
Planet får inte callsign AirForce One föränn presidenten är ombord. Så vilket plan han än är på så får det planet / Helikopter titteln AirForce One

Jag vill minnas att jag läste/hört att antingen flyger båda planen eller inget plan. Så att ett är på service medans den andra flyger finns inte

EDIT: AirForce One är om han/hon är på ett flygplan/helikopter som körs av just AirForce. Annars kan det bli Marine One, Navy one eller Army One.

Det kan man se i en spelfilm (Hollywood produktion som jag inte kommer ihåg titeln på just nu ... ).
 
Toppen