Senaste nytt

Avbokningskostnad på Qatar Airways?

holmgren75

Ny medlem
Slutligen ska du se till att begära ersättning av SAS enligt EU-reglerna för inställda flyg. Det verkar som att SAS har valt att betala ut ersättning för söndagens fullkomligt oacceptabla händelser vid Stockholm Arlanda.

Om inte annat kan det ge 250 x 4 EUR.

Tack för svar! Hur gör man det? Finns det någon bra mejladress? :)
 

Senator

Moderator
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Den totala kostnaden för biljetterna ARN-DOH-BKK var ca 22 800 kr och i bekräftelsemejlet från qatar godkänner dom att återbetala 16 492 kr. Är det dom återstående 6000 kr som är straffavgift menar du? :)

Den detaljen är rätt så viktig hade varit bra om den hade kommit med från början.

Så din fråga nu är om det är rimligt att ni får en kostnad på ca 6.000kr OCH/ELLER om det går att få dessa tillbaka?
 

intuition

Medlem
De gånger jag avbokat på Qatar har deras mail varit ganska tydliga på hur de räknat. Tex har jag fått redovisat
"Kindly be informed that, the itinerary was not cancelled 3 hours prior to the departure hence the passenger will be considered as a No-show."

Skillnaden mellan en avbokningsavgift och en "no show" är normalt sett mkt stor på QR. Summan låter som en "normal" no-show avgift tycker jag
 

holmgren75

Ny medlem
De gånger jag avbokat på Qatar har deras mail varit ganska tydliga på hur de räknat. Tex har jag fått redovisat
"Kindly be informed that, the itinerary was not cancelled 3 hours prior to the departure hence the passenger will be considered as a No-show."

Skillnaden mellan en avbokningsavgift och en "no show" är normalt sett mkt stor på QR. Summan låter som en "normal" no-show avgift tycker jag

Tack för svar! Vilken summa menar du låter som en normal no-show avgift?
 

intuition

Medlem
...
"penalty fee for no-show" på 455 USD per person och resväg.
...

Om jag jämför med min biljett, som hade 425€ i no-show ligger din biljett något under, så nivån är inget onormalt. No-show ligger som sagt högt över ändringsavgift, tror att den ofta ligger på omkring 150€-200€
 
Slutligen ska du se till att begära ersättning av SAS enligt EU-reglerna för inställda flyg. Det verkar som att SAS har valt att betala ut ersättning för söndagens fullkomligt oacceptabla händelser vid Stockholm Arlanda.

Om inte annat kan det ge 250 x 4 EUR.

Verkligen? Eller skämtar du bara? Hela flygplatsen var ju nästan stängt på söndag...

Jag hoppas att det löser sig för holmgren75.
 

Agö

Medlem
Verkligen? Eller skämtar du bara? Hela flygplatsen var ju nästan stängt på söndag...
Här kan du t.ex. läsa.

Inställda plan - bara sitta och invänta information? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Ingenting säger att snö i Stockholm i februari är extraordinärt. Det finns inte heller något hinder för ett flygbolag att i sin tur söka ersättning från t.ex. ett handlingbolag eller flygplatsoperatören i sig.
 
Toppen