Senaste nytt

Åka taxi utan problem

Som vi alla vet så tillhör ju taxichaufförer den yrkesgrupp som innehar den mest hedersamna yrkesstoltheten och aldrig skulle få för sig att lura sina kunder... Ojdå, blev det fel där? Jaja, kanske det... Hur gör man då för att så smärtfritt som möjligt slippa bråk med dessa stjärnor?
1) Plocka fram din smartphone och filma taxibilen, nummerplåten och taxichaufförsstjärnan mycket väl synligt för taxichaufförsstjärnan.
2) Säg vänlig men bestämt ordet "meter" till taxichaufförsstjärnan (på Arlanda gäller tydligen andra regler, någon annan kommer säkert att kommentera om vad som gäller där; själv skulle jag ALDRIG välja taxi om det finns andra alternativ, vilket det gör på Arlanda).
3) Namnge vänligt men bestämt destinationen till taxichaufförsstjärnan.
4) Filma taxichaufförsstjärnan och taxametern slumpmässigt under färdens gång.
5) Njut av bilturen och det faktum att du slipper att bli lurad av taxichaufförsstjärnan.

Intregritetskränkande för taxichaufförsstjärnan? Snälla ni, 2019 ringde och hälsade er välkomna till verkligheten och bad er ställa in kalendern på rätt årtal.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Du menar att detta gäller bl a taxi från Arlanda?

Jag beställer alltid taxi med överenskommelse om pris för att slippa kön på Arlanda, men det kan väl inte vara så illa som du påstår? Har inte stött på fiffleri med taxameter i Sverige...!
 

samet

Medlem
Om jag åker taxi från ARN så bokar jag Delad Flygtaxi. Kommer oftast på sådana tider att jag ändå åker ensam men till halva priset. Dessutom extrapoäng från Flygtaxi.

I andra länder användrr jag Uber, Grab och myTaxi.
 
Om jag åker taxi från ARN så bokar jag Delad Flygtaxi. Kommer oftast på sådana tider att jag ändå åker ensam men till halva priset. Dessutom extrapoäng från Flygtaxi.

I andra länder användrr jag Uber, Grab och myTaxi.
Kör liknande upplägg till och från flygplatserna men slår även ett slag för ShuttleDirect, fast pris och bra service.
 

flybob

Medlem
Arlanda, gå till kö med kanda bolag e.g. Taxi Stockholm/Kurir. Säg hej och var trevlig. Fastpris in till stan. Aldrig haft nagot strul.

Ort du ej är känd med. Säg hej och var trevlig. Använd Google maps eller liknande och antingen guida chauffören eller håll lite koll om du är orolig. Annars är Uber ett bra alternativ.
 

palmen

Moderator
2) Säg vänlig men bestämt ordet "meter" till taxichaufförsstjärnan (på Arlanda gäller tydligen andra regler, någon annan kommer säkert att kommentera om vad som gäller där; själv skulle jag ALDRIG välja taxi om det finns andra alternativ, vilket det gör på Arlanda).
På Arlanda så är det oftast mer fördelaktigt med fast pris om man inte ska en väldigt kort sträcka. Skulle jag köra taxameter hem till mig hamnar det nog på ca 800 kronor istället för ca 500.

Finns massor av tillfällen när taxi är det mest lämpliga alternativet. Med 5 väskor så släpar jag inte runt det i kollektivtrafik och sen släpar hem från stationen. I vissa länder är taxi så billigt att det inte är värt väntan och alla omständigheter att åka andra transportsätt. I Hong Kong kan man åka till sitt hotell från Airport express för ca 30SEK om man bor nära, inte lönt att vänta på en hotel shuttle som man inte vet när den kommer.
 
I Hong Kong kan man åka till sitt hotell från Airport express för ca 30SEK om man bor nära, inte lönt att vänta på en hotel shuttle som man inte vet när den kommer.
I Hong Kong vill jag minnas att det också blir billigare med taxi hela vägen från flygplatsen än att ta tåget in till stan om man är fler än 3 personer.
 

palmen

Moderator
I Hong Kong vill jag minnas att det också blir billigare med taxi hela vägen från flygplatsen än att ta tåget in till stan om man är fler än 3 personer.
Ja det är väldigt någonstans där man går break even.
Från Arlanda räcker det med att vara två för att det ska bli billigare än Arlanda Express. Bussen blir ju dock billigare även om man är fyra, men det förutsätter också att man ska till något ställe nära där den stannar.
 

Homer

Medlem
Du menar att detta gäller bl a taxi från Arlanda?

Jag beställer alltid taxi med överenskommelse om pris för att slippa kön på Arlanda, men det kan väl inte vara så illa som du påstår? Har inte stött på fiffleri med taxameter i Sverige...!


I Sverige är det tvärtom, bluffandet är att i stället för att köra efter mätare får du ett fast pris som är alldeles för högt,
och detta sker i hela landet..




sen vad gäller Arlanda
Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
I Sverige är det tvärtom, bluffandet är att i stället för att köra efter mätare får du ett fast pris som är alldeles för högt,
och detta sker i hela landet..
Det absolut vanligaste är ju att priset är alldeles för högt. Här nere i syd kan man se det när jämförelsepriset är runt 300:- för en vanlig Taxi, sen finns det andra som ligger över 600 kronor. Helt lagligt naturligtvis, men ändå blir man lurad. Avreglerad Taximarknad kan vara en av de dummaste sakerna som gjorts.
 
Toppen