Senaste nytt

Infant som blir två under själva flygresan

Jag satt bara om funderade, för om ett barn fyller två år mellan ut- och hemresa, då brukar det krävas att barnet bokar en barnbiljett (om det nu inte går boka separata enkelbiljetter) till skillnad från en nästan gratis infant-biljett. Men hur ser biljettregler ut om barnet är 1 år och 364 dagar när första benet är planerat att avgå, och sedan har man en mellanlandning/layover och barnet är 2 år och 0 eller 1 dag när nästa ben påbörjas? Eller om flyget av någon anledning blir förskjuten en dag. Tänkte att det kanske finns någon regel, utöver biljettreglerna, som bestämmer av säkerhetsskäl en absolut maximal ålder på passagerare utan eget säte.

Har inga planer, inget särskilt bolag i avseende, bara en sådan där fundering man kan få i skallen.
 

kedja

Medlem
Jag har varit i situationen att ett av våra barn skulle fylla 2 på flighten. 1 år vid avfärd och 2 vid landning. Fick besked av Finnair att det var ålder vid landning som gällde. Vi valde då att åka hem ett dygn tidigare och spara en bra slant.
Instämmer, råkade ut för samma dilemma, om än på "award kontot", då vi var på i gränslandet 1-2 år. Svaret var solklart där, om barnet är 2 år på hemvägen kostar det "full poäng". M a o planerade vi flyget hem därefter.:)
 
Jag har tidigare fått ett annat svar från SAS.. Att priset sätts efter ålder från när resan påbörjas. Du kan inte heller boka mer än c:a ett år i förväg så det kan inte bli för stor skillnad.
 
Toppen