Senaste nytt

Boka om hemresa med 2-4-1 pga sjukdom

Carl

Medlem
Trist men när ni väl kommit hem och lagt detta bakom er så hoppas jag att ni kommer se tillbaka på thailandsresan 2019 som något speciellt ni aldrig kommer glömma.

Tack för att du återgav beskedet du fått från Tallin
 

Dr. Miles

Expert
Om man har läkarintyg, kan man boka om bonusresan med SAS EuroBonus poäng även om man har redan påbörjat resan. Det vet jag.
Men man måste kontakta SAS kundtjänst för ombokning.
SAS skrev:
3. USING POINTS
.
.
3.7 Unless otherwise stated by SAS: For a Regular ticket, paid wholly or partly with points, the rules for the Regular ticket apply as described in the fare rules provided when booking the Regular ticket. The rules for EuroBonus award tickets are described below. For EuroBonus award tickets and offers the following applies: - - Maximum ticket validity and advance booking is 330 calendar days. - If the departure and return destination are not the same, the number of points is calculated on the destination in the point table that requires most points.
- Points cannot be transferred back after an activity has commenced, and a return trip cannot be rebooked or refunded.
- Tickets and offers can be cancelled up to one (1) business day before they should have been used and valid points transferred back to the paying members EuroBonus account. - Rebooking of tickets and offers are, provided the points are still valid, allowed up to one (1) business day before the offer in question must be used (expired points cannot be reused).
- If less than one (1) business day before the EuroBonus trip, or arrival at the hotel, the points are not transferred back to the paying member’s EuroBonus account in case of cancellation.
- If a member or other person using the member’s points falls ill less than one (1) business day before a EuroBonus trip, a doctor’s certificate is required for rebooking or for a new ticket/voucher to be issued. This applies provided the points are valid. Expired points cannot be reused. In case of changes or if new documents are required SAS EuroBonus must be contacted.
– If an award ticket is booked in different award classes – the number of points is calculated according to the point table that requires most points.

EuroBonus membership terms and conditions | SAS
 

igelkotten

Medlem
Om man har läkarintyg, kan man boka om bonusresan med SAS EuroBonus poäng även om man har redan påbörjat resan. Det vet jag.
Men man måste kontakta SAS kundtjänst för ombokning.


EuroBonus membership terms and conditions | SAS

Tyvarr ar ju klausulen du citerade ratt otydlig. Punkten innan det fetmarkerade antyder ju att "Eurobonus trip" innebar hela resan, dvs att utresan ar det som avses. Med denna tolkning far man boka om bara om man blir sjuk innan resan paborjats helt, inte om man ar mitt i resan och vill omboka hemresan. Sedan kan man saklart argumetnera at andra hallet. Min poang ar att texten ar otydlig, och om SAS inte haller med, sa far man braka i ratten vilket tyvarr inte hjalper kunden.

Stycket du citerar sager att ifall man insjuknar mindre en 1 dag innan resa sa far man boka om med lakarintyg. Med din tolkning borde det da innebara att om man insjuknar mer an 1 dag innan resa, sa far man antingen inte boka om alls, eller boka om utan lakarintyg. Bada alternativen framstar som orimliga i sammanhanget om insjuknandet medfor att man inte kan flyga. Snarare tror jag det du citerar ar ett undantag fran regeln om att avbokning/ombokning skall ske minst 24h innan avresa pa utresan, ifall man blir sjuk.
 
Hur är det om man fått flygförbud av en läkare. Vad kan man göra då på en 2-4-1 award resa? Frågar åt en kompis.
Jag stod med det problemet i mars 2018 när min sambo fick hjärtinfarkt i Singapore.

När den första chocken lagt sig och allt gått bra, fick jag råd från BC att kontakta Tallin för att se om de kunde göra något.
SQ hade precis börjat släppa 2-4-1 i första klass direkt till Köpenhamn och det fanns några ca 10 dagar senare.
Tallin-Kristina skulle kolla med sin chef och kom tillbaks med infon att det gick bra om jag bara kunde skicka in läkarintyg. Sen tillkom det en del mer administrativa grejer. Poängen skulle releasas för att SQ skulle kunna boka oss. SQs läkare skulle ge godkännande till att sambon fick resa med dem så snart efter hjärtinfarkten - men det var något som SOSAssistanceläkaren fixade med.

Försäkringsbolaget var glada för de slapp köpa dyra biljetter och jag var lycklig för att sambon överlevt och att vi kunde komma hem utvilade!

Sen ska tilläggas att den kontaktpersonen som vi fick på SQ var helt otrolig. Hon sände blommor till hotellet och var t.o.m. på sjukhuset och hälsade på oss innan dess! När vi skulle åka så kom hon och eskorterade oss på flygplanet. Aldrig varit med om maken till service!
 

Dr. Miles

Expert
Tyvarr ar ju klausulen du citerade ratt otydlig. Punkten innan det fetmarkerade antyder ju att "Eurobonus trip" innebar hela resan, dvs att utresan ar det som avses. Med denna tolkning far man boka om bara om man blir sjuk innan resan paborjats helt, inte om man ar mitt i resan och vill omboka hemresan. Sedan kan man saklart argumetnera at andra hallet. Min poang ar att texten ar otydlig, och om SAS inte haller med, sa far man braka i ratten vilket tyvarr inte hjalper kunden.

Stycket du citerar sager att ifall man insjuknar mindre en 1 dag innan resa sa far man boka om med lakarintyg. Med din tolkning borde det da innebara att om man insjuknar mer an 1 dag innan resa, sa far man antingen inte boka om alls, eller boka om utan lakarintyg. Bada alternativen framstar som orimliga i sammanhanget om insjuknandet medfor att man inte kan flyga. Snarare tror jag det du citerar ar ett undantag fran regeln om att avbokning/ombokning skall ske minst 24h innan avresa pa utresan, ifall man blir sjuk.
Jag har egen erfarenhet att boka om hemresan av en redan påbörjad Star Alliance bonusresa som var bokad med SAS EuroBonus poäng. Därav min kommentar.

Om resan inte är påbörjad kan man avboka/ändra resan fram till en arbetsdag innan oavsett om man har lärkarintyg eller inte. Det vet många medlemmar här.
 

Gumster

Medlem
Hej, vi lutar åt att åka senare ändå då vi båda redan fixat ledigt och har det grymt bra :). Vi måste alltså köpa varsin enkelbiljett hem och strunta i att utnyttja den returresan vi har.
Ser ni några problem med det?
Och vad är bäst. Går Norwegian för 3499:- SEKSLowfare, Norwegian för 4049:- SEKSEK Lowf+ eller thai för 15300:- baht den 18:e.
Kollade för två enkelbiljetter hem, när jag sökte på en fanns Norwegian billgare av någon anledning.
Får väl EuroBonus om jag köper på thai?

Vad tror ni är bäst/mest prisvärt? Vi har redan gått över budget, lyxfällan nästa :).
Har även ganska mycket intjänade EuroBonus poäng.
 

igelkotten

Medlem
Jag har egen erfarenhet att boka om hemresan av en redan påbörjad Star Alliance bonusresa som var bokad med SAS EuroBonus poäng. Därav min kommentar.

Om resan inte är påbörjad kan man avboka/ändra resan fram till en arbetsdag innan oavsett om man har lärkarintyg eller inte. Det vet många medlemmar här.

Det tycks då vara praxis, däremot anser jag fortfarande inte att den citerade texten gör detta klart av samma skäl som innan. Därav finns även risken att SAS ändrar inställning, eller, att man har otur med den person på kundtjänst som ska hjälpa en. Tur dock att SAS intar en human approach i vissa fall, även om TS exempel visar att det inte sker konsekvent.
 

igelkotten

Medlem
Hej, vi lutar åt att åka senare ändå då vi båda redan fixat ledigt och har det grymt bra :). Vi måste alltså köpa varsin enkelbiljett hem och strunta i att utnyttja den returresan vi har.
Ser ni några problem med det?
Och vad är bäst. Går Norwegian för 3499:- SEKSLowfare, Norwegian för 4049:- SEKSEK Lowf+ eller thai för 15300:- baht den 18:e.
Kollade för två enkelbiljetter hem, när jag sökte på en fanns Norwegian billgare av någon anledning.
Får väl EuroBonus om jag köper på thai?

Vad tror ni är bäst/mest prisvärt? Vi har redan gått över budget, lyxfällan nästa :).
Har även ganska mycket intjänade EuroBonus poäng.

Givet den erfarenhet som Dr Miles och Designator beskrivit ovan, kanske du bör testa ringa till SAS en gång till och kolla om de inte kan göra något?

Givet priserna du gav så hade jag valt Thai utan tvekan.
 

Gumster

Medlem
Givet den erfarenhet som Dr Miles och Designator beskrivit ovan, kanske du bör testa ringa till SAS en gång till och kolla om de inte kan göra något?

Givet priserna du gav så hade jag valt Thai utan tvekan.

Tack! Var också inne på att köra thai.
Sant, har inget att förlora så ska slå en signal igen innan vi bokar nya biljetter hem :)
Men att kontakta thai airways och försöka boka om den vägen är helt kört antar jag?
 
Toppen