Senaste nytt

Champagnetråden

rvarttinen

Medlem
Har haft denna Ruinart 2006 liggandes ett tag - fråga till expertisen: vad kan man förvänta sig av den?
 

Attachments

  • 20190109_210545.jpg
    20190109_210545.jpg
    49,4 KB · Visningar: 146
Last edited:

JohanLG

Medlem
Det är en riktigt trevlig avbytare, gillar den skarpt! Kul med något lite udda..! Uppskattar det. Krug och Dom i all ära, men men...
Kanke blir banlyst nu... Men jag är inte överdrivet imponerad av varken Krug eller Dompa. Har provat Krug Grand Cuveé 2 gånger och den "just don´t do it for me" (speciellt med tanke på prislappen)... Det finns ett tråkigt skimmer över Dompa och att dom producerar mer om det finns efterfrågan. För mig är det stickistäv med mystiken kring champagne. För pengarna vi pratar om för Dompa och Krug tycker jag att det finns roligare champagner. :)
 

Lipstick

Medlem
Kanke blir banlyst nu... Men jag är inte överdrivet imponerad av varken Krug eller Dompa. Har provat Krug Grand Cuveé 2 gånger och den "just don´t do it for me" (speciellt med tanke på prislappen)... Det finns ett tråkigt skimmer över Dompa och att dom producerar mer om det finns efterfrågan. För mig är det stickistäv med mystiken kring champagne. För pengarna vi pratar om för Dompa och Krug tycker jag att det finns roligare champagner. :)

Självfallet inte! Men man skall vara medveten om att när vi diskuterar prestigechampagner så har tiden för lagring en stor betydelse. Många dricker dessa dryck för unga; man vill fira något, går till Systemet, köper en flaska och korkar upp den, dvs man dricker den senaste årgången som släppts till butikerna. Och då kan den höga syran nästan göra ont och upplevelsen blir mindre behaglig. Vad gäller champagner så får man ansvara för lagringen själv, dvs köpa och vänta och vänta...det är först efter flera års lagring dessa champagner skiljer sig från massproducerade dryck. Och åter, man skall helst ha en referens eller två när man dricker så här fina viner, öppna en vardagschampagne av ett billigare.
 

Erik M

Medlem
Mina allra bästa champagneupplevelser har det gemensamt att nougattonerna i skumpan varit tydliga. Men jag kan inte nog för att veta hur jag får tag på champagner med denna karaktär.

Fråga: Om jag vill ha så mycket NOUGAT som möjligt i doft och smak på skumpan, hur bär jag mig åt? Antar att man köper lämpliga cuvéer och lagrar rätt länge. (Ja jag vet det finns en tråd om Nutella på frukostbordet. Dylika skämt undanbedes. Kul men nu går vi vidare.) Nåt hus att titta efter? Nån druva som det ska vara mycket av?

Tack tack för tips.
Bråka gärna sinsemellan så ska jag sedan (på lite sikt kanske) försöka lösa konflikten genom att säga vilken flaska som föll mig bäst i smaken.
 

Buffy

Medlem
Mina allra bästa champagneupplevelser har det gemensamt att nougattonerna i skumpan varit tydliga. Men jag kan inte nog för att veta hur jag får tag på champagner med denna karaktär.

Fråga: Om jag vill ha så mycket NOUGAT som möjligt i doft och smak på skumpan, hur bär jag mig åt? Antar att man köper lämpliga cuvéer och lagrar rätt länge. (Ja jag vet det finns en tråd om Nutella på frukostbordet. Dylika skämt undanbedes. Kul men nu går vi vidare.) Nåt hus att titta efter? Nån druva som det ska vara mycket av?

Tack tack för tips.
Bråka gärna sinsemellan så ska jag sedan (på lite sikt kanske) försöka lösa konflikten genom att säga vilken flaska som föll mig bäst i smaken.
Nougat eller nötighet kan vara från jästfällningen men kan också vara en sekundär arom som kommer med mognaden . Nötighet kan också komma av fatlagring. Just nougat för mig hittar jag i mogna champagner som är sent degogerade. (Legat länge på jästfällningen).
Vet du vad dina bästa upplevelser var för champagner?
 
Toppen