Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

palmen

Moderator
@palmen fast med Tele2 Unlimited är det gratis surf i USA hela sommaren - väl?! Sitter kampanjskyltar över halva tunnelbanan och tvärbanan. Har inte Tele2 själv men har du inte bundet abonnemang kan du ju uppgradera till det under sommaren om du nu vet att du skall iväg till just USA. Därefter kan du byta ner dig igen till hösten.

Se erbjudandet här: Nyheter och kampanjer | Tele2
Jag har inte Tele2 unlimited utan det abonnemang som är lite för bra där man fick telefon gratis när man signade upp för 24 månader (är väl typ 7 år sedan). Har inga USA resor planerade förrän i höst, närmsta tiden är det Asien som gäller där tele2 är värdelösa på mobilsurf.
 

maba

Medlem
Ska besöka Förenade Arabemiraten under tre veckor i augusti och undrar vilket SIM jag bör använda. Vill ha ett som räcker längre än en vecka men som inte är så dyrt då jag knappt kommer att använda telefonen. Kommer framförallt att använda mig av hotellens och shoppingmallens gratis wi-fi.
 

kexxcream

Medlem
Någon ännu som har hunnit testa eSIM? Lätt att komma igång?

Ska iväg till Dubai om cirka en månad och såg att de mest använda operatörerna där DU och Etisalat har lanserat eSIM för iPhone XS exempelvis.
 

ESGP

Medlem
Någon ännu som har hunnit testa eSIM? Lätt att komma igång?

Ska iväg till Dubai om cirka en månad och såg att de mest använda operatörerna där DU och Etisalat har lanserat eSIM för iPhone XS exempelvis.

Jag längtar otroligt mycket till att våra svenska operatörer skall få tummen ur och erbjuda oss esim! Kör Telia idag och vill frigöra sim-platsen till jobbnumret eller till surfkort vid utlandsvistelser. Någon som testat får gärna dela med sig av erfarenheter ja :)
 

Dr. Miles

Expert
Någon ännu som har hunnit testa eSIM? Lätt att komma igång?

Ska iväg till Dubai om cirka en månad och såg att de mest använda operatörerna där DU och Etisalat har lanserat eSIM för iPhone XS exempelvis.
Inte med svenskt teleoperatör och inte heller av mig själv men, enligt min affärsbekanta i Japan, när han använde japanskt eSIM i Kina fick han "Great Firewall" med sig då det inte fungerade som roaming.
 

Johanna

Medlem
Sist i Japan hyrde jag en wifi-router. Kan jag köpa en sådan och ha med mig till resor i andra länder för att kunna koppla upp flera enheter? I så fall vad bör jag köpa?
 

gneken

Medlem
Beror lite på, finns billigare och dyrare.

Jag själv har en Netgear Aircard 785S om jag minns namnet rätt. 2000mAh batteri, vilket ger ca 10h batteri, men tror det är lägre i verkligheten, beror mycket på signalstyrkan.

Huawei E5885Ls Pro2
| Dustinhome.se


Denna har större batteri, stöd för samma frekvenser som min Netgear. Den har ethernet uttag om någon skulle behöva det.


Det jag vill komma fram till är, batteritid och stödet för 4G frekvenser är viktigast.
Sist i Japan hyrde jag en wifi-router. Kan jag köpa en sådan och ha med mig till resor i andra länder för att kunna koppla upp flera enheter? I så fall vad bör jag köpa?
 
Beror lite på, finns billigare och dyrare.

Jag själv har en Netgear Aircard 785S om jag minns namnet rätt. 2000mAh batteri, vilket ger ca 10h batteri, men tror det är lägre i verkligheten, beror mycket på signalstyrkan.

Huawei E5885Ls Pro2
| Dustinhome.se


Denna har större batteri, stöd för samma frekvenser som min Netgear. Den har ethernet uttag om någon skulle behöva det.


Det jag vill komma fram till är, batteritid och stödet för 4G frekvenser är viktigast.

Jag kan bara säga stort +1 på huaweien.
Använde den senast till USA med ett Telenor extra data kort, gött när man var några st så alla kunde ha internet :) i bilen hade den ibland svårt att få täckning men då låste jag den bara mot t.ex. at&t 3G så funka det klockrent

Trodde inte jag skulle ha nytta av ethernet porten men när internet la ner hemma så satte jag bara kabeln från huaweien till routern så fanns internet i huset igen.

Värt att veta: Om man har abbonemang hos Telenor kan man köpa routern för 50kr/månad*24.
 
Ett tillägg som gör huaweien extra anpassad för folket här på forumet är när man har modemet avstängt och laddar något så ser det ut såhär :
A837F8DF-ACCD-4612-9CF7-0CA6EB3C741C.jpeg
 

Nilann

Medlem
Kompisen och jag reser till Florida i slutet av månaden. Är det någon som har tips på hur man ringer till Sverige för ett hyggligt pris? Tidigare har vi använt Telenor Respass, 20 kr/samtal upp till 30 minuter samtalstid vid varje samtal. Detta var väl för billigt för att vara sant, så det finns inte längre.
Har kollat våra alternativ i Sverige, 15-20 kr /minut för Telenor, Comviq och Hallon. Vi behöver ingen surf, WiFi på hotellet och på fler ställen i omgivningen.
 
Toppen