Senaste nytt

Air Berlin: Arlanda - Berlin Tegel - Zürich i ekonomiklass

doc

Medlem
Inledning
I maj bokade jag en resa till Zürich via Berlin. Tanken var dels att få testa den nya flygplatsen Brandenburg och även att prova på Air Berlin, då detta flygbolag nyligen blivit medlem i One World-alliansen. Under sommaren blev så Brandenburg utbytt mot Tegel, då det visat sig att brandsäkerhet kan vara väldigt komplicerat. Nedan följer mitt första försök till en reserapport.

Efter en veckas arbete begav jag mig ut till flygplatsen med flygbussen. Incheckningen hade jag gjort 30 timmar innan avgång på Air Berlins hemsida. Väl på bussen kollade jag, min vana trogen, avgångarna i Arlanda-appen i mobilen. Då märkte jag att Air Berlin flyger från terminal 2, något jag missat då jag förutsatte att alla OW-bolag flög från terminal 5. Väl på flygplatsen gick jag mot säkerhetskontrollen. Enligt boardingkortet hade jag rätt att använda Fast Track på Arlanda, något som ej behövdes, då det inte var någon kö.

Jag hade sett fram emot att få använda Menzies Executive lounge för att dra nytta av min OW-status. Så blev inte fallet, då Menzies-loungen på terminal två inte används av Air Berlin. Det fick bli en trekantig macka från kaféet på terminalen till middag istället för något från loungen.

IMG_0277.jpg

Stockholm Arlanda - Berlin Tegel, AB8109 operated by TUIfly
Avgång: 19.25
Ankomst: 20:50
Flygplan: Boeing 737-700 (D-AHXH)
Plats: 2C

Boardingen började cirka 10 minuter sent, då ankommande passagerare med Air France var tvungna att gå ut genom samma gate, på grund av ombyggnation. Först skulle passagerare på de bakre raderna gå ombord, men OW-statusmedlemmar fick boarda när man ville i en separat kö. Det hela tog tid då passagerarna i omgångar turades om att blockerade mittgången. Cirka 10 minuter sent lämnade vi gaten och taxade ut. Starten gjordes från bana 19R och en underbar solnedgång syntes ut genom det högra fönstret.

Det var lite turbulens på vägen upp och skylten med säkerhetsbältet släcktes inte. Planet hade nya Recarostolar. Sätet kändes helt okej för den korta flygningen, men det var inte många millimeter till godo för benen.

IMG_0279.jpg
Några millimeter tillgodo till sätet framför.

Servering påbörjades. Valet stod mellan en Wasa Sandwich eller en "Amerikaner"-kaka och till det serverades varma och kalla drycker. Alkohol fanns till försäljning. Lampan med säkerhetsbältet var tänd hela resan genom, varför jag snällt satt på min plats.

IMG_0278.jpg
Te, äppeljuice och en "Amerikaner"-kaka. Citronen serveras färdigpressad i påse.

Den helt manliga ombordpersonalen var ganska oinspirerade och gjorde sitt jobb, men utan något leende på läpparna. Inför landning ropades det ut i högtalarna "Information till passagerare som ska vidare med anslutande flyg". Jag spetsade mina öron och förväntade mig att få höra anslutningsgaterna ropas upp. Visserligen stod det redan gate A03 på boardingkortet jag skrivit ut dagen innan, men sådant kan ju ändras. "Anslutande passagerare ombedes bege sig till gaten för anslutningsflyget direkt efter ankomst.", löd meddelandet. Väldigt informativt med tanke på att min anslutningstid på 35 minuter successivt decimerades. Vi landade och taxade ut till ett remote stand med markering C80. På väg ut från planet bjöd besättningen på hjärtformade chokladkakor med Air Berlins logotyp på. Två bussar väntade på marken och körde oss till terminalen.

800 m transfer med handbagage på Berlin Tegel
Väl inne i terminal C slängde jag en snabb blick på en skärm och A03 var fortfarande aktuell gate. Klockan var 21.05 och det var 20 minuter till avgång. För att komma från terminal A till C måste man gå landside. Med en inombords suck över vetskapen att behöva passera en ny säkerhetskontroll och med handbagaget i släp blev det till att löpa full fart genom terminal C, förbi terminal B och in i terminal A. En bit in i terminal A hittade jag så gate A03, men den var helt folktom och stängd. 12 minuter kvar till avgång och jag var ännu inte igenom någon säkerhetskontroll. På en minimal skylt stod dock att ingången till gate A03 sker genom gate A02. Jag skyndade mig igenom säkerhetskontrollen vid gaten och kunde se att boardingen var så gott som avslutad. Med andan i halsen hann jag ombord och satte mig med en lättnadens suck i min stol.

Berlin Tegel - Zürich Kloten, AB8174 operated by Belair
Avgång: 21:25
Ankomst: 22:45
Flygplan: Airbus 319-100 (HB-JOY)
Plats: 2D

Väl ombord på planet kom kapten fram och ställde sig i gången. Han ropade på glad schweizisk tyska att alla passagerare nu var ombord, men att han saknade 24 väskor från anslutande fighter. Han hade därför beslutat sig för att vänta 15 minuter på väskorna, så att inte så många personer skulle få en trist helg. 20 minuter senare var väskorna ombord och flygplanet lämnade gaten. Efter en kort väg till banan startade vi och lämnade ett mörkt Berlin efter oss. Servicen på denna fight var bättre. Den schweiziska besättningen var glad och hjälpsam. Jag frågade efter planets registreringsnummer, då jag inte hann notera det i min brådska att komma ombord och ej heller kunde hitta informationen i galley. Jag fick först fel uppgift, men efter några minuter kom flygvärdinnan tillbaka och korrigerade sig. Efter start serverades åter igen samma snack som på vägen till Berlin.

IMG_0280.jpg
En varierad kost är A och O. Således en Wasa Sandwich på denna flygning.

Vi ankom Zürich cirka 20 minuter sent och parkerade åter igen på ett remote stand med väntande bussar. När jag klev av planet noterade jag att även det andra registreringsnumret jag fått av flygvärdinnan var felaktigt. Förseningen gjorde att jag missade sista bussen till hotellet. Hur jag sedan åkte vilse med kollektivtrafiken är en annan historia.


dnata Skyview Lounge
Efter en trevlig helg och med cirka två timmar till avgång anlände jag Zürich flygplats. Jag hade checkat in på nätet under gårdagen och fått ett mobilt boardingkort skickat till min e-post. Jag gick igenom säkerhetskontrollen och använde fast track utan problem. Efter inköp av lite bubbel begav jag mig till Dnata Skyview lounge, som Air Berlin använder i Zürich.

IMG_0281.jpg
Loungen var liten, men trevlig.

Loungen ligger mellan A- och B-gaterna och är ganska liten till storleken. Den äldre damen i receptionen var hjälpsam och gav mig gateinformationen, som ännu inte kommit upp på tavlorna. Det finns ingen varm eller kall mat att tillgå utan enbart olika snacks, som jordnötter, chips, korvstänger och kex. Inga toaletter fanns där heller i loungen utan man fick använda de utanför, som delas med Skyteam loungen. Wifi var tillgängligt, men den koden jag fick gällde i 30 minuter. Det var dock inga problem att hämta en ny kod.

Zürich Kloten - Berlin Tegel, AB8199 operated by Belair
Avgång: 18:55
Ankomst: 20:20
Flygplan: Airbus 320-200 (HB-IOW)
Plats 2D

Boardingen började cirka 15 minuter innan avgång. Det fanns speed gates som gick utmärkt att använda. Dock innebar detta att den strukturerade boardingen som var tänkt inte fungerade särskilt väl. Vi taxade ut enligt tidtabell och lyfte från bana 28.

IMG_0282.jpg
Hejdå Zürich! Härlig utsikt, men tyvärr lite disigt.

Väl ombord fungerade servicen väl, med en trevlig schweizisk besättning. En snack i form av antingen en kit kat eller en mix med salta kex och pinnar serverades tillsammans med varma och kalla drycker.


IMG_0284.jpg
Konceptet känns igen, men kosten varieras.

Resten av flygningen förflöt ganska händelselöst, förutom vid ett tillfälle, då ett ben stack fram under stolen bredvid mig. Punktligt landade vi på Berlin Tegels terminal A.

IMG_0283.jpg
Fler än jag testar benutrymmet på Air Berlin

Tegel - British Airways Terraces Lounge
Air Berlin har ingen egen lounge på Tegel, men på Terminal A kan man använda sig av British Airways Terraces Lounge. Då jag ändå ankom till terminal A och nu hade en timma och fem minuter till dess nästa flyg skulle gå från terminal C passade jag på att göra ett besök. Möblerna var något slitna i loungen, men det fanns ett trevligt utbud av drycker, snacks och även mackor. Inte heller här fanns det några toaletter i loungen utan dessa fanns på bottenplanet två våningar ned. De toaletterna var mindre trevliga att använda, för att uttrycka sig milt.

Jag begav mig därefter till terminal C. Det var ingen kö i säkerhetskontrollen och jag är inte säker på att jag såg något fast track heller för den delen.

Berlin Tegel - Stockholm Arlanda, AB8100
Avgång: 21:25
Ankomst: 23:00
Flygplan: Boeing 737-700 (D-ABLF)
Plats: 2C

IMG_0285.jpg
Auf Wiedersehen Berlin!

Vid gaten tillämpades ingen prioriterad boarding. Dock ville gate-personalen skicka min handbagageväska i lastutrymmet. Jag upplyste dem om att jag bara hade ett handbagage och att min väska följde Air Berlins regler för handbagage (55 x 40 x 20 cm, 6 kg), varpå personen i gaten svarade "Jag vet, men det kommer att bli fullt ombord på fighten." Mitt försök att upplysa honom om min OW status föll för döva öron. Väska taggades med hänvisning att jag skulle tala med kollegan ute på plattan. Jag tog dock fräckt bort taggen när jag kommit genom dörren och bar ombord väskan på planet. Då jag var bland de första ombord hade jag inga problem att få plats med den i hyllan ovanför sätet.

Maskinen jag flög med var en alldeles ny 737:a som hade Boeings sky interior. Sätesutrymmet var något bättre än TUIfly:s 737:a jag flög med från Stockholm. Planet avgick i tid från bana 08L. Personalen var trevliga och hjälpsamma. Åter igen serverades samma urval av snacks som tidigare. Sätesbältes skylten släcktes cirka 20 minuter efter start. Det verkade som att piloterna på Air Berlin verkligen väntar till man är ända uppe på marschhöjd innan de släcker skylten. Det var en lugn flygning som förlöpte väl. Vi landade punktligt på Arlandas bana 26, varpå jag tog flygbussen direkt hem.

Sammanfattning
Air Berlin levererar en något ojämn produkt, där underleverantören avgör endel av upplevelsen. Stolarna är helt okej att sitta i, även om det var i trängsta laget på TUIfly:s 737:a. Det är trevligt med dryckesutbudet ombord, men de snacks som erbjuds var nog i tråkigaste laget. Servicen var allt från helt opersonlig till glad och trevlig. Ett byte på Tegel på 35 minuter (enligt tidtabell) är kanske inte att rekommendera, även om jag nog kommer att försöka igen. Med en ny flygplats blir nog upplevelsen bättre. Biljetterna får nog anses prisvärda. För de som vill åka med OW inom Europa är Air Berlin ett välkommet tillskott till familjen.

Helhetsbetyget för denna resa blir godkänt.
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Synd att inte AB kan samordna lounge policy med övriga inom one world. Sedan är det ju bedrövligt för både flygbolaget och passagerarna med förseningarna av nya Berlin International. TXL är ingen bra transfer flygplats. Förstår stressen över byte C till A och vice versa.
 

Jacob

Medlem
Tack för en trevlig rapport! Även tummen upp för de snygga bilderna.

Tegel är en absolut katastrof nu med alla temporära "baracker" man byggt upp runt den ursprungliga terminalen för att klara trafikökningen och ett byte mellan terminal A och C är är varken särskilt praktiskt eller trevligt. Jag förstår om både Lufthansa och Air Berlin är förbannade över soppan med nya Brandenburg.

I övrigt håller jag med om att Air Berlin är ett ganska trevligt och prisvärt flygbolag att åka med.
 

Bringman

Medlem
Tack för ett bra reportage. Flög själv Air Berlin i somras till Verona och det verkar som vi hade liknande upplevelser ombord och på Tegel.
En lustig grej när jag flög var att var att det blev samma plan på alla rutter GOT-TXL-VRN-TXL-GOT.

Sweet or savoury snack?
 

NyfikenGrau

Medlem
Kul att läsa om min stamsträcka, tack :)

En tumregel för AB economy är "ju kortare avstånd desto bättre". De är t.o.m. bättre än LH på sina inrikessträckor i Tyskland (alkohol, snacks och chokladhjärta, ofta fräschare plan) men dessa är alltså på mindre än 1 timme. Bättre än SAS på kort- och mellandistans (upp till ca Mellanöstern). Sedan blir man fullkomligt omsprungna på longhaul och de flesta traditionella bolag (utom SAS av vad jag provat) är betydligt bättre redan när det börjar bli tal om flygtider på 2 timmar eller mer.

Jag förstår om både Lufthansa och Air Berlin är förbannade över soppan med nya Brandenburg.

Elaka rykten säger att LH bara låtsas vara ledsna - förseningen slår ju mycket hårdare mot värste konkurrenten AB.
 
Last edited:
Toppen