Jag försöker ju boka med SAS, men vår inköpsavdelning har stökat till det med att ha bra priser hos Norwegian
Jan, om du har möjligheten att köpa 3 - 4 veckor innan avgång brukar det ofta finnas biljetter både i M och Y/C i bra pris. De gånger när jag jämför priserna räknar jag 2st bagage och seat på DY biljettpris. Ofta blir det billigare till slut att välja SAS Group. Jag flyger ju mycket inom Norden men samma gäller ofta på mina weekend resor till Europa. Alltså räknar 2st bagage pga mitt EBG tillåter det samt seat kostar ingenting på SAS. Annars får du inte jämförbara priser.
Jag tror att de förstår det om du förklarar det.
Din tid är inte gratis heller om du är tvungen att ta någon jätte tidig eller sen avgång på grund av avtalet med DY som innebär att du lägger ännu mer tid för jobbet och det är bort från dig. Min gamla chef sa mig några år sen att spara t.ex. 250kr för att jag måste flyga en timme tidigare, är det inte värt på grund av min tid är mer värt är de här några hundra lappar. Med denna ledtråd har jag planerat mina resor sen dess och fått mycket bättre balans mellan jobb och fritid.
Sen till det ursprungliga ämnet om SAS augusti "resultat". Jag blev glad när jag fick aktieägare rapporten under förmiddagen. Alltså SAS gör mycket gått och både yield och RASK är på väg upp åt igen efter en lång ned gående period. Aktien gick upp idag 3,79%, under sita månaden upp med 18,10% och tre månader 15,13%. Alltså aktien är på väg uppåt efter en lång negativ period.
Här kommer aktieägare information i sin helhet som skickade ut kl 11:05 idag.
SAS koncernen transporterade 104 000 fler passagerare under augusti, en ökning
med 4,7%. Samtidigt förbättrades kabinfaktorn med 1,8 procentenheter jämfört med
föregående år och uppgick till 78,8%, vilket är den högsta kabinfaktorn någonsin
för augusti för SAS koncernen.
Trafiken fortsatte att öka under augusti och steg med 6,9%. Utvecklingen var
framför allt god på de interkontinentala linjerna där trafiken ökade med 12,4%.
På asienlinjerna steg trafiken med 18%, delvis tack vare linjen till Shanghai.
Europatrafiken visade en god utveckling till följd av nya linjer och växte
speciellt starkt till/från Sverige. Den skandinaviska inrikestrafiken fortsatte
att utvecklas positivt och ökade 6,6%.
- Utvecklingen i augusti är en fortsättning på den positiva trafikutveckling i
juli som bekräftade att vår satsning på fritidslinjer är rätt. Under augusti har
affärsresandet återvänt efter semesterperioderna och fritidsvolymerna sjunker
något. Detta är helt i linje med vår 4Excellence strategi och vi kommer arbeta
vidare på att bredda vårt erbjudande för alla kundgrupper samtidig som vi
förtsättar sänka våra kostnader och öka effektiviteten, säger Rickard Gustafson,
VD och koncernchef i SAS.
Yielden var 4,1% högre under juli (rapporteras med en månads fördröjning), än
föregående år samtidigt som enhetsintäkten, RASK, ökade med 8,7%. Under augusti
förväntas förändringen av yielden och RASK att bli positiv.