Senaste nytt

Fler reser med SAS...

Traveller

Medlem
Jag reser ju alltid med SAS och tycker skillnaden syns. Kanske inbillning en allt oftare är det hög kabinfaktor.
Men det som man kan läsa i den här artikeln är riktigt goda nyheter för en som alltid trott SAS skall lyckas reda ut sina problem. Rickard Gustafsson är en bra företagsledare med stort mått av öppet sinne och väldigt omtyckt av sin personal. Hoppas denna positiva trend håller i sig!
 
Last edited:
Jag försöker ju boka med SAS, men vår inköpsavdelning har stökat till det med att ha bra priser hos Norwegian :(

Jan, om du har möjligheten att köpa 3 - 4 veckor innan avgång brukar det ofta finnas biljetter både i M och Y/C i bra pris. De gånger när jag jämför priserna räknar jag 2st bagage och seat på DY biljettpris. Ofta blir det billigare till slut att välja SAS Group. Jag flyger ju mycket inom Norden men samma gäller ofta på mina weekend resor till Europa. Alltså räknar 2st bagage pga mitt EBG tillåter det samt seat kostar ingenting på SAS. Annars får du inte jämförbara priser. :) Jag tror att de förstår det om du förklarar det.

Din tid är inte gratis heller om du är tvungen att ta någon jätte tidig eller sen avgång på grund av avtalet med DY som innebär att du lägger ännu mer tid för jobbet och det är bort från dig. Min gamla chef sa mig några år sen att spara t.ex. 250kr för att jag måste flyga en timme tidigare, är det inte värt på grund av min tid är mer värt är de här några hundra lappar. Med denna ledtråd har jag planerat mina resor sen dess och fått mycket bättre balans mellan jobb och fritid. :)

Sen till det ursprungliga ämnet om SAS augusti "resultat". Jag blev glad när jag fick aktieägare rapporten under förmiddagen. Alltså SAS gör mycket gått och både yield och RASK är på väg upp åt igen efter en lång ned gående period. Aktien gick upp idag 3,79%, under sita månaden upp med 18,10% och tre månader 15,13%. Alltså aktien är på väg uppåt efter en lång negativ period. :)

Här kommer aktieägare information i sin helhet som skickade ut kl 11:05 idag.

SAS koncernen transporterade 104 000 fler passagerare under augusti, en ökning
med 4,7%. Samtidigt förbättrades kabinfaktorn med 1,8 procentenheter jämfört med
föregående år och uppgick till 78,8%, vilket är den högsta kabinfaktorn någonsin
för augusti för SAS koncernen.
Trafiken fortsatte att öka under augusti och steg med 6,9%. Utvecklingen var
framför allt god på de interkontinentala linjerna där trafiken ökade med 12,4%.
På asienlinjerna steg trafiken med 18%, delvis tack vare linjen till Shanghai.
Europatrafiken visade en god utveckling till följd av nya linjer och växte
speciellt starkt till/från Sverige. Den skandinaviska inrikestrafiken fortsatte
att utvecklas positivt och ökade 6,6%.

- Utvecklingen i augusti är en fortsättning på den positiva trafikutveckling i
juli som bekräftade att vår satsning på fritidslinjer är rätt. Under augusti har
affärsresandet återvänt efter semesterperioderna och fritidsvolymerna sjunker
något. Detta är helt i linje med vår 4Excellence strategi och vi kommer arbeta
vidare på att bredda vårt erbjudande för alla kundgrupper samtidig som vi
förtsättar sänka våra kostnader och öka effektiviteten, säger Rickard Gustafson,
VD och koncernchef i SAS.

Yielden var 4,1% högre under juli (rapporteras med en månads fördröjning), än
föregående år samtidigt som enhetsintäkten, RASK, ökade med 8,7%. Under augusti
förväntas förändringen av yielden och RASK att bli positiv.
 

Nystrom

Medlem
Jag försöker ju boka med SAS, men vår inköpsavdelning har stökat till det med att ha bra priser hos Norwegian :(

Det är förståeligt att man försöker hitta de lägsta möjliga priserna. Men, ställ företagsledningen frågan om man tycker det är etiskt och moraliskt OK att anställningsförhållanden i LCC-företag skall uppmuntras genom att nyttja dem. Skatteverket håller ju på att syna upplägget....
 
Jan, om du har möjligheten att köpa 3 - 4 veckor innan avgång brukar det ofta finnas biljetter både i M och Y/C i bra pris.

Svårt att göra när det kommer på fredagen "Kan du vara i Helsingfors på tisdag?" :rolleyes:
Men blev SK till Oslo nu senast just då tiderna med DY var kassa och extra väntetid hade ätit upp besparingen, så har bidragit med någon pinne i deras statistik i alla fall. Enda besvikelsen var att de inte hann fram (hade valt rad 14 men blev ändrad till 28 :() med kaffevagnarna på hemvägen innan det var dags att landa :(
 
Svårt att göra när det kommer på fredagen "Kan du vara i Helsingfors på tisdag?" :rolleyes:
Men blev SK till Oslo nu senast just då tiderna med DY var kassa och extra väntetid hade ätit upp besparingen, så har bidragit med någon pinne i deras statistik i alla fall. Enda besvikelsen var att de inte hann fram (hade valt rad 14 men blev ändrad till 28 :() med kaffevagnarna på hemvägen innan det var dags att landa :(

Jag har full förståelse om din situation. Jag har liknande situationer månadsvis och kan det vara att det blir en DY avgång över till HEL men KF hem. Fördelen med DY / KF är att de säljer enkel biljetter i M också så försöker kombinera om det inte går att köra bara med KF. :rolleyes:
 
Pff, du har ju hela helgen på dig... Vill ni spara pengar kan du ju ta färjan över.. ;)

Kan säga att det är inte så billigt vad man skulle för vänta sig om du reser ensam så får du betala hela hytten och det blir enkelt allt mellan 1000 - 2000kr på en enkel resa eller kryssning om tiderna passar för dig.
 

Mr.C

Medlem
Kan säga att det är inte så billigt vad man skulle för vänta sig om du reser ensam så får du betala hela hytten och det blir enkelt allt mellan 1000 - 2000kr på en enkel resa eller kryssning om tiderna passar för dig.

Tänk om SK/KF skulle böja dela ut bonus poäng för kryssningar!
(inte miles utan timmar... 24h= 2400p 36h = 3600p osv...) ;)

I might be there...
 
Toppen