Senaste nytt

[Economy class] Stockholm-Beijing enkel, Aerosvit, 2.450 SEK inkl.skatter

Dr. Miles

Expert
Bra pris för enkelresa till Kina.
Det kan vara användbart om man försöker använda Delta miles.

[Economy class] Stockholm-Beijing enkel, Aerosvit, 2.450 SEK inkl.skatter

STO-PEK enkel
Flygbolag: Aerosvit (VV)
Kabinlass: Economy
Bokningsklass: O
Fare basis: OPROW5
Pris: 2.036 SEK + skatter ca 510 SEK, totalt ca 2.450 SEK inkl. skatter
Min/Max stay: -- / 12 månader
Stopover: stopover är tillåten i Kiev. 100 EUR per gång
Försäljningskrav: Säljs endast i Sverige
Barnrabatt: 25% rabatt från baspriset
Återbetalning: Nej
Ändring: Nej
Routing: Stockholm-(VV)-Kiev-(VV)-Beijing

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Avgångar:
..3..6.
VV270
Stockholm/ARN 08:25 Kiev/KBP 11:45
.2.4..7
VV216
Stockholm/ARN 16:25 Kiev/KBP 19:20


1.34.6.
VV181
Kiev/KBP: 13:55 Beijing/PEK 04:30+1​


Bryant har skrivit en reserapport om Aerosvit Economy class. Här kan ni läsa hans reserapport.
http://www.businessclass.se/reserapporter/1340-ere-sweet-mardroem-att-flyga-billigt-via-ukraina.html

Poängintjäning:
Aerosvit O klass ger 50% miles på Aerosvit Meridian.

F.ö. Aerosvit erbjuder statusmatching. Vem vet kanske du kan bli uppgraderad till Business clas från den här low bottom Economy med deras guldkort ? :)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Om du har tåg/flyg/båt biljett för vidare utresa från Kina bör det inte vara något problem.
(Det är krav för kinesiskt visum också.)
 

maba

Medlem
Jag tycker väldigt mycket om Kina men anser att det sedan några månader tillbaks verkar vara betydligt svårare eller rättare sagt omöjligt att åka till Beijing och därifrån göra en improviserad resa i detta enorma rike. Tidigare har vi åkt till Beijing och sedan köpt flygbiljetter och bokat hotell efter behag och tips som vi fick under resans gång men numer måste man i samband med visumansökan(som höjts kraftigt) även skicka med:

En resplan, inklusive ankomst- och returdatum, namnen på städerna du tänker besöka och dina planerade aktiviteter i respektive stad.
Dessutom vill de ha kopior på dina flygbokningar och även kopiorna på hotellbokningarna i de större städerna.
Dessa nya regler gäller om du ansöker om ett vanligt turistvisum L och inte har ett inbjudningsbrev.

Jag tycker det är väldigt synd att de innfört dessa kriterier då det begränsar de spontana resebesluten i alltför stor utsträckning, dessutom kan jag tänka mig att en del människor kommer att välja bort Kina som resmål och då framförallt den kategorin som gillar att upptäcka länderna på egen hand och inte är så förtjusta i gruppresor.
 

Marcus01

Medlem
Jag tycker väldigt mycket om Kina men anser att det sedan några månader tillbaks verkar vara betydligt svårare eller rättare sagt omöjligt att åka till Beijing och därifrån göra en improviserad resa i detta enorma rike. Tidigare har vi åkt till Beijing och sedan köpt flygbiljetter och bokat hotell efter behag och tips som vi fick under resans gång men numer måste man i samband med visumansökan(som höjts kraftigt) även skicka med:

En resplan, inklusive ankomst- och returdatum, namnen på städerna du tänker besöka och dina planerade aktiviteter i respektive stad.
Dessutom vill de ha kopior på dina flygbokningar och även kopiorna på hotellbokningarna i de större städerna.
Dessa nya regler gäller om du ansöker om ett vanligt turistvisum L och inte har ett inbjudningsbrev.

Jag tycker det är väldigt synd att de innfört dessa kriterier då det begränsar de spontana resebesluten i alltför stor utsträckning, dessutom kan jag tänka mig att en del människor kommer att välja bort Kina som resmål och då framförallt den kategorin som gillar att upptäcka länderna på egen hand och inte är så förtjusta i gruppresor.

Jag kan hålla med men om jag inte minns fel var det vi (EU/ Schengen-länderna) som började införa en mer komplicerad process för kineser att få turistvisum till oss. Det medför i det politiska och diplomatiska spelet att Kina per automatik inför samma/ liknande regler för oss när vi ska dit på besök.
 

Dr. Miles

Expert
Om din inreseflygplats till Kina är Dalian(DLC), kan du få 7 dagars transitvisum på flygplatsen. Förutsetter att du har en biljett för vidareresa inom 7 dagar.

TIMATIC: Visa/Entry Requirements skrev:
National: Sweden (SE)
Embarkation: Sweden (SE)
Transit: China (People's Rep.) (CN)
Destination: Japan (JP)
ALSO CHECK DESTINATION INFORMATION BELOW

[Visa Information - Transit] China (People's Rep.) (CN)

[Information For Normal Passports]
TWOV (Transit Without Visa):
Visa required,
except for Nationals of Sweden holding confirmed onward tickets for a max. transit [[TIRULES/R32]] time of 48 hours, provided arriving at and departing from Shanghai Hongqiao (SHA) or Pu Dong (PVG) airports.
Visa required, except for Holders of confirmed onward tickets for a max. transit [[TIRULES/R32]] time of 24 hours.
- All transiting passengers are subject to passport control.
Passengers in transit are required to hold passports or
passport replacing documents that are accepted for entry
into China (People's Rep.). For more details on document
requirements, please enter China (People's Rep.) as a
destination.
- Leaving the airport transit area is allowed.

Visa Issuance:
- A transit visa can be obtained at Dalian (DLC) Airport only
for a max. stay of 7 days provided passenger:
- holds confirmed onward tickets;
- is a national of a country having diplomatic relations
with China (People's Rep.).
Fee: USD 14.-.
 

maba

Medlem
Jag kan hålla med men om jag inte minns fel var det vi (EU/ Schengen-länderna) som började införa en mer komplicerad process för kineser att få turistvisum till oss. Det medför i det politiska och diplomatiska spelet att Kina per automatik inför samma/ liknande regler för oss när vi ska dit på besök.

Aha intressant, det kände jag inte till.
Tycker bara att det är väldigt synd för det kommer att medföra att färre människor kommer att få uppleva detta spännande land.
 

henrik l

Medlem
Jag kan hålla med men om jag inte minns fel var det vi (EU/ Schengen-länderna) som började införa en mer komplicerad process för kineser att få turistvisum till oss. Det medför i det politiska och diplomatiska spelet att Kina per automatik inför samma/ liknande regler för oss när vi ska dit på besök.

Jag tackar också för informationen. Vet att vi diskuterade detta när vi hade BC.se-träffen i Gbg i mellandagarna, men ingen visste varför reglerna hade ändrats. Jag kan ha viss förståelse för att kineserna surnar till och svarar med samma medel. Vet att jag roade mig vid tillfälle att titta på vad som krävdes för att komma till Sverige (EU) som turist från Sydostasien och det var inte helt okomplicerat om man säger så. Medan vi å andra sidan ganska obehindrat kan flyta runt mellan länder i Sydostasien. Men dom har ju inte råd att börja jäklas med att ställa hårdare visumkrav, efter som dom tappar pengar på det. Kina har ju å andra sidan lite mera finansiella muskler och kan ju bara konstatera att "jäklas ni med oss så svarar vi med samma mynt". Så i det här fallet ska vi nog i första handrikta ilskan mot en koalition av EU-byråkrater och politiker, som ju ändå inte lär drabbas av den här problematiken.
 

Marcus01

Medlem
Jag tackar också för informationen. Vet att vi diskuterade detta när vi hade BC.se-träffen i Gbg i mellandagarna, men ingen visste varför reglerna hade ändrats. Jag kan ha viss förståelse för att kineserna surnar till och svarar med samma medel. Vet att jag roade mig vid tillfälle att titta på vad som krävdes för att komma till Sverige (EU) som turist från Sydostasien och det var inte helt okomplicerat om man säger så. Medan vi å andra sidan ganska obehindrat kan flyta runt mellan länder i Sydostasien. Men dom har ju inte råd att börja jäklas med att ställa hårdare visumkrav, efter som dom tappar pengar på det. Kina har ju å andra sidan lite mera finansiella muskler och kan ju bara konstatera att "jäklas ni med oss så svarar vi med samma mynt". Så i det här fallet ska vi nog i första handrikta ilskan mot en koalition av EU-byråkrater och politiker, som ju ändå inte lär drabbas av den här problematiken.

Jag lägger inga personliga värderingar bakom detta men vi bygger en liten "EU/ Schengen borg" vilket gör att många andra länder surnar till. Ryssland har ju ganskla länge deklarerat att de vill ta bort visumkravet på EU/ Schengen medborgare men så länge vi kommer ha kvar visumkravet på ryssar kommer ju såklart inget att ändras. Vissa av oss på detta forumet kommer drabbas mer än andra den närmaste framtiden då flera länder har planer på att ändra sina processer, både vad gälelr krav på dokumentation men även i själva ansökningsförfarandet.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har hört att Brasillien kör lika hårda regler mot jänkarna. :D
Fingeravtryck, fotografering + dyr visumavgift(jag tror att det var 180 USD)
 
Toppen