Senaste nytt

"Gratis" uppgradering

EricT

Medlem
Reste tor ARN-JFK förra veckan. Till JFK med BA 183 där vi sedan länge uppgraderat CW till F. Resan löpte smärtfritt och jag kan kort och gott sammanfatta den som mycket lyckad med bra service och god mat.

På vägen hem ceckade jag och min sambo in som vanligt och fick våra boardingkort utskrivna med de förvalda platserna 64a samt 64 b. När det är dags för boarding så ropar de ut i loungen på JFK att Mr Eric T and miss EricT skall gå till informationsdesken. Väl där så (han tänka tanken på vägen dit att detta kunde vara en upgrade) blir vi tilldelade nya Boardingkort och platser på rad 5:)

BA 112 till LHR var dock lite sämre än utresan. Lite sämre mat samt service men fortfarande fantastiskt.

Jag har under många år endast flugit med BA och alltid hoppats på en upgrade. Detta har fram tills igår aldrig hänt. Nu har jag BA Gold och men sambo har BA silver (nyligen nedflyttad från guld).

Uppgraderade någon oss manuellt eller var det BA´s datasystem som gjorde det?

På våra gamla platser såg jag senare att det satt andra resande. Jag antar att flyget var fullbokat. En kompis som var med på flyget har också BA Gold och var bokad själv fick sitta kvar på upper deck.
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Grattis!! Kul med två sektorer i nya F.
Kan ha varit manuellt. När blev du guld? Troligen datorn dock.
Svarar i detalj snart, iphone...
 

EricT

Medlem
"Gratis" uppgradering

Haft BA guld i 3 år.

När vi satt och åt middag i loungen sökte personalen vid ingåengen till loungen efter oss och gav oss de nya platserna. 5F och E. Vid incheckning fanns inga tecken på en uppgradering.
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Jag misstänker att det var automatiskt. Troligtvis fanns det två lediga säten i F samt att ni båda hade status gjorde att algoritmen flyttade er. På JFK är normen att man uppgraderas i loungen som Silver/Gold eller resande i business. Har väldigt sällan sett gate upgrades på JFK.

Skulle titta på att ni hörde flera gånger hur man ropade på folk genom PA systemet.
Körde ni pre-flight dining?
 

EricT

Medlem
Ja pre flight dinner är trevligt där. Personal som mixar sallader mm.

Tror du att algoritmen valde mig bara för att jag hade mer tier points än de flesta andra i CW? Ändå skumt att min sambo också fick en uppgradering när det fanns resande med guld i CW. Kände systemet av att jag aldrig tidigare fått en uppgrade och att det på något sätt var min tur?

Hörde väldigt få namn ropas upp! Om inte lägre klasserna är överbokade brukar väl BA inte uppgradera?
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Haha, ursäkta skrattet. Ville inte låta mästrande eller oförskämd, men att du hade mer Tier Points än de flesta i CW är att ta i. ;)
JFK-LHR och vice versa är det inte ovanligt med 20-30 Guldkort bara i CW kabinen. Lägg till några till i WT+ samt 5-6 till i F, samt några Premier... Det är BA's mest lukrativa rutt med extremt mycket affärsfolk och ofta många GGL på samma flight.

Såvida du inte har ligger på 3000TP per år eller mer var du nog bara "just another gold card" :)
Inget fel med det så klart.

Algoritmen tittar inte direkt på Tier Points, utan din CIV score. I detta sammanhang tror jag att:

Två lediga säten - finns två elites sittandes tillsammans?
Din profil visade att du ännu inte blivit uppgraderad - trigger 1
Det var mer passande att flytta på ett par än två individer - trigger 2

Självklart är detta ren spekulation från sida :)

Jag vet att BA HQ lägger till information manuellt så att uppgraderingar görs för t.ex. en nybliven Silver eller Gold. Ni skulle alltså då hamnat över t.ex flera GGL i rangordningen för uppgraderingar. Men återigen, det är fortfarande datorn som bestämmer baserat på det info den har.
 
Toppen