Senaste nytt

Ethiopian Airlines Sheba Miles

Palazzi

Medlem
Är det någon som funderat på, eller rent utav använder sig av Ethiopian Airlines Sheba Miles?

Jag uppmärksammade just att man får 75% bonusmiles som Gold i deras bonusprogram när man flyger Ethiopian, oberoende av bokningsklass!

Med tanke på att deras ekonomibiljetter inte brukar kosta nästan någonting så är det ganska intressant....

T.ex så tjänar man 22.000p , ARN-ADD-JNB, vilket på kampanj kostat 5.300kr T/R nyligen

Den nya turen till Sao Paolo (inte bokningsbar ännu), ARN-ADD-LFW-GRU, skulle ge 35.100p

IAD-ADD-PEK ger drygt 43.000p, för ca 11.000kr!

UPDATE!! Tydligen så gäller bara kortaste vägen till destination och

Bonusresor (Star Alliance Award) inom Europa kostar 30.000p T/R i Y & 45.000p i C.

40.000p i Y & 60.000p i C till t.ex Dubai, Oman, Kenya, Tanzania.

Problemet är väl att man behöver 50.000 miles för att komma upp i Gold och att krediteringarna ser inte så bra ut från andra bolag i ekonomiklass. De bolag som ger bra med miles i ekonomi är Swiss, South African, Asiana, United Airlines, US Airways & hyfsat på TK. Man kan dock även kvala in på 40 legs, vilket kanske är lättare att uppnå...

UPDATE!! Det verkar som att man bara får ha direktflyg, då det är en flight per riktning som gäller (väldigt konstigt). Länk till AHO's inlägg med citat från Ethiopians hemsida: http://www.businessclass.se/star-alliance/6201-ethiopian-airlines-sheba-miles-2.html#post72657

Den enda deal som fortfarande kan vara aktuell är Frankfurt-Almaty T/R i F för 52.500p, men det verkar inte vara helt lätt att hitta dessa bonusresor...
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Hur ser legs kravet ut, gäller det för segment flugna av alla *A partner eller bara ET?

Det reflekterade jag aldrig över:p Antagligen är det ju med ET endast, och då är det ju ett ganska värdelöst sätt att försöka nå status.... Finns ingen information om det på hemsidan dock..

Jag antar även att det är det enda FFP som räknar Kazakstan & Uzbekistan till Europa:p

Lufthansa

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

eller

Turkish Airlines

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

45.000p T/R i C... De poängen tjänar man in för ca 10-12.000kr
 

Palazzi

Medlem
Det är bra! Kostar 50000 i C med Turkish Miles & Smiles så inte så stor skillnad (om man flyger Turkish).

Jo, TK har ju alltid bra priser på bonusresor när man flyger med egna bolaget :) (Jag kör miles & smiles själv). Däremot är det mycket dyrare att få ihop 50.000 miles med TK..

Ett annat tips är att köpa sina shebamiles för 30 dollar/ 1000miles. Med sign on bonusen om 1000 miles blir det 44.000 miles som ska köpas... Alltså 1320 dollar. Växlingskursen hos visa idag ger 8.840kr...

Det är ett ganska bra pris för att flyga 8.000 miles T/R i business :)
 
Toppen