Senaste nytt

Norwegians skatteflykt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Traveller

Medlem
Här är en bra artikell om hur Norwegian systematiskt flyr skatt som dom skall betala. Betyder nte det att alla som flyger med dom och därmed tror sig betala mindre också gör det genom att supportera skatteflykten? Det känns inte okay att ett bolag agerar på det sätt dom gör samt med effekten att man blandar olika nationaliteter på personalen ombord (Polska, Spanska, Estländska, Norska, Thailändska...)

Så smiter flygbolagen undan skatt - DN.SE
 

cmj

Medlem
Jag kan hålla med dig om att det inte känns rätt, men det är ju regelverket det är fel på och inte flygbolaget. Sen kan man ju naturligtvis tala om moraliskt ansvar, men hur många företag skulle överleva i så fall?!
 

Tjaeng

Medlem
I det stora hela är det nog inte så illa jämfört med havet. Om flygbranschen skulle ha sett ut som sjöfarten skulle alla piloter komma från Italien/Grekland, all kabinpersonal från Filippinerna, alla flygplan skulle vara registrerade i Panama eller Liberia och vartenda flygplan skulle ägts av ett separat skalbolag.
 

Unicornone

Medlem
I det stora hela är det nog inte så illa jämfört med havet. Om flygbranschen skulle ha sett ut som sjöfarten skulle alla piloter komma från Italien/Grekland, all kabinpersonal från Filippinerna, alla flygplan skulle vara registrerade i Panama eller Liberia och vartenda flygplan skulle ägts av ett separat skalbolag.
Blandningen av nationaliteter har ju visat sig öka dödligheten mer än en gång vid katastrofer till sjöss. Tex Scandinavian Star.:(
Visst, flyget är ju betydligt mer standardiserat vad gäller språk men.....
 

Alx

Medlem
Jag ställer mig mest frågande till varför skatteverket å ena sidan bestämt hävdar att det är ett direkt felaktigt agerande från Norwegians sida. Samtidigt som de å andra sidan, uppenbarligen inte, vidtagit några som helst rättsliga åtgärder mot Norwegian? Hur tänker de där???

Antingen är det väl ett skattebrott som ska utredas och eventuellt bestraffas. Eller så är skatteverket bittra över att ett flygbolag har lyckats hitta ännu en lucka i det svenska skattesystemet. Det vore intressant om skatteverket kunde säga vilket de anser mest korrekt? Det sistnämnda är ju generellt sett inte något brott!
 

nilsson

Medlem
Name and shame är väl praxis hos svenska skatteverket. (Och jag köpte just en AMS-OSL för 700:-, att jämföra med 2500:- från SAS eller 5000:- från KLM)
 
Mest tragiskt verkar ju vara att en Spansk DY flygvärdinna tjänar 3450 kr medan en svensk DY flygvärdinna tjänar ca 22000 kr. Dessa spanska DY flygvärdinnor bemannar även svenska inrikesflighter. En kompis flög härom veckan ARN-GOT med DY. Samtlig kabinpersonal på flighten pratade endast spanska och en förvånansvärt dålig engelska. Det var svenska piloter.
3450 kr i lön...är det en modern form av slavhandel VD Björn Kjos bedriver i Spanien? Snacka om att uttyttja det faktum att det råder enorm massarbetslöshet bland Spaniens unga vuxna.
 

Traveller

Medlem
Name and shame är väl praxis hos svenska skatteverket. (Och jag köpte just en AMS-OSL för 700:-, att jämföra med 2500:- från SAS eller 5000:- från KLM)

Det var ju dumt gjort då du kan få:
22 augusti: DY (Norwegian) för 484 kronor eller SAS för 1414 kronor (endast få platser kvar i ekonomi)
29 Augusti: DY för 484 kronor eller SAS för 782 kronor
15 september är med DY 624 kronor samt SAS 695 kronor.
15 oktober: DY för 426 kronor enkel eller få flyga med härliga SAS för 564 kronor

Så ser det ut i dag (söndag 19 augusti)
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Mest tragiskt verkar ju vara att en Spansk DY flygvärdinna tjänar 3450 kr medan en svensk DY flygvärdinna tjänar ca 22000 kr. Dessa spanska DY flygvärdinnor bemannar även svenska inrikesflighter. En kompis flög härom veckan ARN-GOT med DY. Samtlig kabinpersonal på flighten pratade endast spanska och en förvånansvärt dålig engelska. Det var svenska piloter.
3450 kr i lön...är det en modern form av slavhandel VD Björn Kjos bedriver i Spanien? Snacka om att uttyttja det faktum att det råder enorm massarbetslöshet bland Spaniens unga vuxna.

3450kr!? Det kan väl ändå inte stämma...?:confused: Läste nyss att man som kassörska i Spanien tjänar ungefär 1000-1050€ brutto/mån.... Men även den lönen betingar ju ett netto på nästan 7.000kr.

Jag tvivlar inte på att det går att tjäna så lite som 3450kr i Spanien, men vem tusan tackar ja till ett sådant jobberbjudande som flygvärdinna?
 

gdaily

Medlem
3450kr!? Det kan väl ändå inte stämma...?:confused: Läste nyss att man som kassörska i Spanien tjänar ungefär 1000-1050€ brutto/mån.... Men även den lönen betingar ju ett netto på nästan 7.000kr.

Jag tvivlar inte på att det går att tjäna så lite som 3450kr i Spanien, men vem tusan tackar ja till ett sådant jobberbjudande som flygvärdinna?
Det är grundlönen de får för att vara anställda. Sedan får de flygtillägg för varje flygning de gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen