Senaste nytt

Uppgradera till Swiss First

OK, så här ligger det till

Har bokat award i Swiss C genom SAS EB 2-4-1. Bokningsklass "I" ZRH-HKG

Är supersugen på att prova Swiss F, men har förstått att det är svårt - men är det omöjligt? Är villig att betala för det - men hur? Ringa Swiss, ringa SAS, hoppas på att uppgradera i gaten??

Tips, eller är det "kört" ? (då kanske jag hellre bokar om award till LH och hoppas på att F-platser släpps)
 

jumbooze

Medlem
Omöjligt eller nästan omöjligt skulle jag säga.

Jag skulle boka om om/när de släpper LH första klass
 

palmen

Moderator
Mer eller mindre omöjligt, enda chansen jag tror du har är om de skulle välja att sälja uppgraderingar på flygplatsen, inte ens då är det säkert att de låter en uppgradera med en eurobonus award.
Vill du flyga Swiss First är det nog bäst att köpa det eller skaffa miles & more poäng.
 

Senator

Moderator
OK, så här ligger det till

Har bokat award i Swiss C genom SAS EB 2-4-1. Bokningsklass "I" ZRH-HKG

Är supersugen på att prova Swiss F, men har förstått att det är svårt - men är det omöjligt? Är villig att betala för det - men hur? Ringa Swiss, ringa SAS, hoppas på att uppgradera i gaten??

Tips, eller är det "kört" ? (då kanske jag hellre bokar om award till LH och hoppas på att F-platser släpps)

Svaret är nog tyvärr nej om inte Senatorlinjen kan erbjuda dig cash upgrade. Swiss erbjuder bara bonusplatser till Miles & More Senator och HON och inte andra Star Alliance bolag. Swiss har en cash upgrade funktion, men jag tror det kräver bokningsklass "Z" och upp samt en biljett som är utfärdat av Swiss (Ticket stock 734)
https://www.swiss.com/ch/EN/book/swiss-choice/swiss-upgrade-bargain

5 dagar innan avresa kan Senatorlinjen i Basel sälja First uppgraderingar om det finns A-klass inventory (något det sällan gör till HKG så sent). Det finns inte cash upgrades från alla flygplatser. Maitre D'Cabin kan sälja ombord, då kostar det CHF 2.200 (ca 20.000kr). Då hade jag köpt en resa som kostar 40.000kr till HKG.

Och ja, i mitt tycke slår Swiss moderskeppet Lufthansa rejält ombord. Natt och dag kan jag säga.
 

Senator

Moderator
Vid gate/incheckning kan det gå, trots bonusbiljett, men är ofta dyrare än att köpa First från början. Finns en del info här.

https://www.flyertalk.com/forum/swi...haul-cash-upgrade-offer-airport-swiss-19.html

Gate/check-in är olika från station till station och beroende av bokningsläget, men ombord verkar finnas överallt. Men det är saftigt med ca. 20.000kr per väg (CHF 2.200). Som jämförelse bjöd jag CHF 1.000 när jag använde deras Upgrade Bargain online från Z --> A och fick sista platsen. Men Upgrade Bargain (bidding) kräver 132 timmar innan, och senast bokade jag 96 timmar innan. Då kostade en annan form av Cash Upgrade via Senatorlinjen €1.199.

Så jag tror trådskaparens alternativ är ombord för CHF 2.200 och upp i mån av plats.
 

Traveller

Medlem
Swiss kundtjänst fullkomligt ignorerar att vi vill uppgradera våra business biljetter mellan Zurich och HongKong till First. Det har nu tagit Swiss 5 dagar att ställa ut biljetterna, väntar fortfarande på detta efter att vi ändrat datum på flyget till Taipei. Att uppgradera biljetterna till First går inte innan det att dom är utställda och efter 4 samtal till kundtjänst med löften om att blir prioriterade har inte ett dugg hänt. Kundtjänst bara hänvisar till att dom har mycket att göra men det är ju svårt att tro dom har så många fall som vill spendera mer på flyget och uppgradera sig så här. Besviken! Helt enkelt väldigt dålig service även om kundtjänst svarar snabbt.
 

Tostarp

Medlem
Jag hade samma problem för ett år sedan.
Swiss må vara ett väldigt bra bolag i First, men deras kundtjänst suger verkligen...
 
Toppen