Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Dr. Miles

Expert
Flyget agerar efter försiktighetsprincipen - finns det en osäkerhet kring om störningar kan ske så förbjuds det. Sedan är inte alla plan identiska - att till exempel bygga in wifi i ett plan innebär även att certifiera och skärma av kommunikationsutrustningen. Så det är inte så pass enkelt som att säga att man kan ringa ombord plan X, så då borde det väl inte vara något problem på plan Y. =)
Jag struntar i försiktighetspricipen i detta fall, eftersom flygbolagen i fråga (i mitt tidigare inlägg) erbjuder internet ombord genom 3G/4G nät ombord.


Communication | Inflight entertainment | The Emirates Experience | Emirates
UNLIMITED In Flight Data Roaming
The world at your fingertips
Using your mobile on the plane - Vodafone NZ
 
Jag struntar i försiktighetspricipen i detta fall, eftersom flygbolagen i fråga (i mitt tidigare inlägg) erbjuder internet ombord genom 3G/4G nät ombord.


Communication | Inflight entertainment | The Emirates Experience | Emirates
UNLIMITED In Flight Data Roaming
The world at your fingertips
Using your mobile on the plane - Vodafone NZ
Är inte detta att det finns ett lokalt nät i planet som i sin tur kopplar upp sig? Så uteffekten på telefonerna är låg.
 
Last edited:
Äsch, vi missförstod nog varandra! Jag menar att regeln funnits där för att det helt enkelt funnits osäkerhet kring huruvida instrumentering kan påverkas av elektronik i kabinen. Så fungerar allt inom flyget. Ett exempel är bränsle, det finns regler kring vilken typ av bränsle som får tankas och plan kan stå stilla på marken (vid exempelvis omdirigering) för att rätt typ ej kan erbjudas just där - även om chansen är 99,99% att det som erbjuds fungerar lika bra. Är det inte certifierat så chansas det inte.

Dessutom finns det en god anledning varför man vill minimera risken vid start och landning (då även wifi är avslaget). Om vi skulle förlora eller exempelvis få en kommunikationsstörning på höjd är det inte lika kritiskt som vid landning eller start. Säg att en ILS-signal skulle slås ut vid landning, då kan det vara sekunder som avgör om planet brakar i marken eller inte.

Återigen, försöker inte mästra här - vet att framförallt du doktorn är en kunnig rackare som spenderat otaliga timmar i kabinen - men vill skänka lite insikt till sidans medlemmar som kanske inte har samma insyn i frågan.
 

Delayed

Medlem
Vi kan väl analysera, riskbedöma och "räkna" på detta till förbannelse men min uppfattning är att passagerarna ska följa personalens önskan/order utan diskussioner och utan att försöka tänja på gränserna som tjuriga småbarn!

En stämning i kabinen som innebär att crew har oinskränkt auktoritet och pax lyder, kan vara väldigt avgörande i ett skarpt läge.
 

agehall

Medlem
Vi kan väl analysera, riskbedöma och "räkna" på detta till förbannelse men min uppfattning är att passagerarna ska följa personalens önskan/order utan diskussioner och utan att försöka tänja på gränserna som tjuriga småbarn!

En stämning i kabinen som innebär att crew har oinskränkt auktoritet och pax lyder, kan vara väldigt avgörande i ett skarpt läge.
Amen!
 
Jag brukar lägga mobilen i flygplansläge men dator och mobil förblir på.
Ibland har jag haft internet på till vi lyfter, detta då jag sitter och jobbar!

Tycker även de är en aning störande när jag har någon bredvid mig som stirrar på mig och oftast frågar "ska inte den där vara avstängd".
men de är ju bara jag.
 

agehall

Medlem
Jag brukar lägga mobilen i flygplansläge men dator och mobil förblir på.
Ibland har jag haft internet på till vi lyfter, detta då jag sitter och jobbar!
Det där är ett förbannat oskick. Är du verkligen så viktig att du inte kan stoppa undan datorn i 30 minuter? Isåfall ska du nog fundera på privatjet för det borde din arbetsgivare vara villig att betala om du är så pass viktig så att du minimerar all restid och bara reser punkt-till-punkt efter behov.
 
Toppen