Senaste nytt

Roadtrip i Kalifornien

Dags att bocka av ännu en punkt på bucket listen - bila i Kalifornien!
Ankommer med SAS till San Francisco lördag 21/4 och åker hem söndag 29/4.
Tänkte börja med att spendera 2-3 dagar i San Francisco och utforska staden. Sedan tänkte vi hyra en bil och åka runt i Kalifornien. Inga spikade planer ännu, men önskemål från resesällskapet om att se Carmel by the Sea och Napa Valley. Vi är tre vuxna som reser tillsammans.

  • Tips på hotell i San Francisco? Vi kommer sannolikt spendera ganska lite tid på hotellet och känner därför inte för att lägga några större summor på denna hotellvistelse. Det viktigaste är att läget är centralt. Har Gold-status på Carlson, Hilton och SPG.

  • Vad får man inte missa att göra i San Francisco? Vi är rätt öppna för det mesta, alltifrån konstmuseum, hippa kvarter eller schysta restauranger...

  • Hyrbil! Tänkte försöka hyra från eller i närheten av SFO. Är Avis Hertz Gold Plus och Avis Prefered. Hyr väldigt sällan bil så att samla poäng är rätt ointressant. Hur resonerar ni när det gäller att välja mellan Hertz och Avis? Hade ju varit kul att hyra en Ford Mustang eller dylikt... men lär bli trångt med 3 personer + packning?

  • Centurionloungen på SFO, är den något utöver det vanliga när det kommer till lounger? Lär bli att vi svänger förbi där när vi ska hem, men bör vi avsätta extra tid för detta? Eller finns det någon roligare lounge att satsa på där man kommer in med Amex Plat eller PP?

  • Vilka stopp skulle ni inte vilja missa om ni bilade i Kalifornien och som är på rimligt avstånd från San Francisco? Bör vi förboka hotell eller är det enkelt att hitta motell längst vägen?

  • Napa Valley (eller Sonoma county?)! Finns det någon riktigt bra vingård man kan övernatta på? Här är det ok om det kostar en slant..,

  • Övriga tips? (Ja, jag har giltigt ESTA ;))
Alla tips och synpunkter välkomnas!
 
Napa har tappat charmen enligt mig. Alldeles för mycket folk och vingårdarna är snobbiga och ocharmiga överlag, även om det finns en del ställen som är värda att besöka. Jag gillade Sonoma mer men fastnade framför allt för det lilla området som heter Green Valley. Älskar det stället och alla vingårdarna vi besökte där.
 

agehall

Medlem
Strunta i Californien och kör en runda i South West istället. Vi kör just nu LAX - Las Vegas - Flagstaff - Phoenix - LAX och det är en överraskande positiv upplevelse. Vi hade tänkt köra norrut på Highway 1, men efter alla bränder och jordskred så justerade vi planerna och det är vi väldigt nöjda med.
 
Har faktiskt funderar på det när det gäller vistelsen i San Francisco. Något tips ang. vilket område man bör satsa på?

Spenderat för lite tid i SF för att komma med något bra tips. Kan bara säga att vi bodde i Potrero Hill vilket var smidigt för det var lätt att bli av med bilen och boendet (airbnb) var superfint med dunderutsikt över hela staden. Men det var lite avsides, och hade nog bosatt mig mer centralt om jag åker dit igen.

Mina erfarenheter av SF: Yelp är helt värdelöst i SF. Alla matställen som är topprankade på Yelp är otroligt värdelösa. Hitta någon annan källa för mattips i denna stad. Och undvik Mission district under kvällstid.
 

flum

Medlem
Napa har tappat charmen enligt mig. Alldeles för mycket folk och vingårdarna är snobbiga och ocharmiga överlag, även om det finns en del ställen som är värda att besöka. Jag gillade Sonoma mer men fastnade framför allt för det lilla området som heter Green Valley. Älskar det stället och alla vingårdarna vi besökte där.
Kan i viss mån hålla med även om det fortfarande finns guldkorn kvar. Har man bra kontakter är det ju en annan femma. Kan annars tips om Santa Ynes Valley (Santa Barbara). Man hittar många trevliga vingårdar och människor där, om man nu inte nödvändigtvis är intresserad av Napa Cabs.
 

mjulven

Medlem
Alcatraz bör ni försöka hinna med, se dock till att förboka. Vill ni shoppa är Gilroy dryga timmen söder om San José ett bra ställe. Vill ni se redwoodträd och vandra är Big Basin Redwood State Park ett bra alternativ.

Sen bör ni ju bila lite längs HW1, det är bättre söderut än norrut i mitt tycke.
 

GOTATH

Medlem
Är just nu på en roadtrip i Kalifornien. Varit två nätter i San Francisco och ska idag vidare mot Vegas.
Besökte Alcatraz med första turen första dagen. Efter det promenad till Fishermans wharf, sjölejon vid pier 39, Lombard street och lite mer. Vi hittade en trevlig tiki-bar, Smugglers cove, som jag kan rekommendera. Bor på Hilton Union Square, helt okej, men går att få mer prisvärda hotell gissar jag på.

Efter Vegas blir det flyg till San Diego där vi stannar två nätter. Sen blir det en natt i Anaheim innan vi flyger mot Sverige på torsdag. Intensiv och rolig vecka :)
 

Henrik_B

Medlem
Det roligaste Kalifornien har att erbjuda är hardcore-nöjesfältet Six Flags Magic Mountain. Ligger i Santa Clarita längs femman, norrut från LAX. Var där för ett par veckor sedan och åkte bla. Viper, Twisted Colossus, Goliath, och Full Trottle.

Hann tyvärr inte med alla rides, men har en till CA-resa i pipen, där ett återbesök är inkluderat.
 
Toppen