Senaste nytt

Bästa första klass lounge?

Jacob

Medlem
A380*G, du kanske skulle skriva ut loungerna i klartext istället? Jag tror långt ifrån alla som är inne här och läser vet vad exempelvis SQ TPR är för något.

Air France La Première loungen tycker jag definitivt ska upp på listan, likaså Thais första klass lounge i Bangkok, precis som AHO nämnde.

Och vilken är bäst? Ja det beror ju väldigt mycket på vad man värdesätter. Jag var väldigt imponerad av La Première loungen i Paris, bland det absolut bästa jag testat i första klass väg. Likaså The Private Room är väldigt bra, inte mycket jag saknat när jag varit där. Både spelar på att de är ganska diskreta och inte gör så mycket väsen av sig men är desto mer exklusiva när man väl är där. Båda levererar dessutom en personligt anpassad service och lever verkligen upp till det.

Många första klass lounger i övrigt är ju som business lounger fast med lite bättre mat och dryck och lite snyggare interiör. En lounge som är "bäst" tycker jag ska kunna leverera mer än så.

Lufthansa i Frankfurt tycker jag blivit överkommersialiserat, känns som personalen lite tappat geisten och betar av första klass passagerarna på löpande band snarare än med det personliga engagemang som en riktigt bra första klass lounge ska kunna erbjuda.
 
Återigen ett oemotståndligt intressant ämne från A380*G. Jag tycker en första uppdelning är mellan å ena sidan "riktiga" förstaklass-lounger, som är till för förstaklass-passagerare, och å andra sidan lounger som kanske kallas "förstaklass-lounge" eller liknande men som i själva verket primärt är guldkortslounger och som bara är marginellt bättre än den vanliga business-loungen (t ex British Airways First-lounger utanför Heathrow). När Jacob skriver att många F-lounger är ungefär som business-lounger så handlar det väl om den senare kategorin. En riktig F-lounge ska vara något annat och betydligt bättre.

Bland de jag har provat tycker jag att Lufthansas F-lounger i Frankfurt och Thais F-lounge i Bangkok är mycket bra. Concorde Room på Heathrow T5 är för mig mindre intressant, bl a på grund av den nonchalanta servicen, och till det lägre betyget bidrar också avsaknaden av någon särskild F-ground service som gör känslan mindre exklusiv. Cathay Pacifics F-lounge i Hong Kong var ett tag omtalad som ledande men idag känns den inte extraordinär utan mer som en bra guldkortslounge.

Jag vill gärna prova SIAs Private Room och Air Frances F-lounge och har nu detta som kommande projekt!
 

Dr. Miles

Expert
Cathay Pacifics The Wing lounge(First) var inte så imponerande när jag besökte där sist.
Hoppas att det blir bättre efter pågående renovering.
 

Bonden

Medlem
Det är väll i princip bara Jacob och möjligtvis Senatorn av de som skriver regelbundet här som har varit på alla de som skrivs där. Men min egen ranking ser ut så här:

* FCT, Frankfurt
* FCL, Munchen
* FCL, Frankfurt
* United First Lounge, SFO
* FCL, Zurich
* Swiss First Class Lounge Chicago

Min ranking är helt partisk och berorende av formen vid besöket :rolleyes:
 

Senator

Moderator
Att blanda mig in i samma liga som Jacob är som att förvänta sig att Notts County skall spela mot Man Utd varje veckan och vinna. Detta är Jacobs territorium, jag är en renodlat amatör i frågan :p Om vi lägger bort perioden jan 2009 till aug 2010, är 95% av mina långresor västerut och inte österut, så jag har inte haft möjlighet att prova asiatiska bolag.

Jag har under ungefär ett år maximerat några vouchers samt Avios/miles för att uppgradera billiga biljetter till F. Så senaste 12mnd har jag fått prova på några:
Lufthansa First Class Terminal (FCT)
Lufthansa First Class Lounge (FCL) A och B i Frankfurt
Swiss First Class Lounge i Zurich
BA Concorde Room i London

Det är även min ranking om jag får välja. Dock börjar helhet på Lufthansa bli ett problem för min del.

Ödmjuka hälsningar från BA Concorde Room i London
 

Jacob

Medlem
Att blanda mig in i samma liga som Jacob är som att förvänta sig att Notts County skall spela mot Man Utd varje veckan och vinna. Detta är Jacobs territorium, jag är en renodlat amatör i frågan :p
Haha! :D

Ska jag dela ut ett tröstpris vill jag också nämna Korean Airs first class lounge i Seoul där man kan få personliga bagagetaggar tillverkade medan man väntar med sitt namn och sitt frequent flyer nummer ingraverat. Tjejen frågade om jag ville ha en i guld eller en i silver, båda var riktigt snygga så jag frågade ytterst vänligt om det inte gick att få en av varje, vilket de efter en viss tvekan till slut gick med på. Lämnade boarding kortet och fick bagagetaggarna levererade till min plats 20 min senare. Riktigt snygga, dessutom med ordentlig läderrem.
 

Jacob

Medlem
Wow, men skriver de vilket nummer som helst eller måste man vara medlem i Korea Airs program?
Det blir väl lite konstigt om du skulle lämna fram ett SAS kort. :) Normalt tar de boarding kortet och graverar det bonuskort som finns registrerat i systemet för flygningen, så alla Skyteam kort är i alla fall okej. Jag har alltså mitt Flying Blue nummer på taggarna. Korean Air står förtryckt längst upp.

Kan du inte inför nästa sommars trip run satsa på att besöka och regissera så många Förstaklass ground services som möjlgt?
Haha, ja det skulle vara en lite kul och annorlunda idé.
 
Toppen