Senaste nytt

Bästa europeiska Star Alliance flygplats när man reser i Business Class?

Undrar om vilken av alla flygplatser dit följande bolag flyger tycker ni är bäst på minst 2 punkter och är värd en omväg när man reser på en Business Class biljett: LX, LH, LX, SN, UA, AC, VO, OS.
Rankningspunkterna är lounge(självklart), flygplats(transfer mellan terminaler bla), passkontroll, duty free.
Access till lounge både med biljett och *G(inte SEN).
Så listan av flygplatser är så: DUS, FRA, MUC, ZRH, GVA, BRU, LHR, VIE. Missade jag någon?
 

A380*G

Medlem
Först ZRH sedan MUC och därefter FRA. Bäst lounge är SEN B lounge i FRA men betyget går ned för att det är en stor flygplats där transfer kan ta tid, även som status pax.

Shoppingutbudet i ZRH är väldig stort. Snabba transfer och OK lounge.

EDIT:
Vill även lägga in en brasklapp om CPH. Shoppingutbudet är stort, transfer snabba men loungen håller inte riktigt måttet mot SEN B i FRA.
 
Last edited:
Håller med, jag tycker Zurich är riktigt bra. :)
MUC är också en trevlig flygplats.
FRA är bra, ibland har man dock oturen att landa precis efter 4-5 plan från Asien landat. (ej kul).
 
Last edited:

guapeton

Medlem
Zurich och Hamburg

Var i Hamburg för en månad sedan. Snabb security, bra lounge, inte alls mycket folk. nu var jag iofs där en söndag eftermiddag. Mycket bra matutbud, med soppa, varmrätt, efterätt, sallader, sill, kakor, glass. Terass ut mot plattan med bra utsikt.
 

Jacob

Medlem
Så listan av flygplatser är så: DUS, FRA, MUC, ZRH, GVA, BRU, LHR, VIE. Missade jag någon?
Hmmm, finns det någon som verkligen är värd en omväg?

Jag vill också slå ett slag för Hamburg, Senator loungen med utomhusterrassen är så bra att jag skulle kunna ta en omväg för att sitta där en eftermiddag i solen (det har jag för övrigt redan gjort).

Heathrow terminal 1 var inte alls så illa tidigare med både Star Alliance loungen och bmi loungen och dessutom en separat incheckningslobby för Star Alliance guld. En timme i vardera loungen och man var på rätt gott humör. Nu är dock bmi loungen borta av förklarliga skäl, tyvärr.

Både München och Zürich vinner väl i övrigt på snabbhet och smidighet.
 

MarcusC

Medlem
Varför inte annars ZRH-HAM-CPH ex vis..

MUC tycker jag är bra,men tveksamt om värt en omväg.. Tycker MUC&ZRH har många likheter...men ZRH har färre apron positions(buss) än MUC. Nuförtidenr det ju i stort sett alltid buss, och tycker att 1 timmes transfer i MUC med bussgate så blir det inte mkt tid till lounge/shopping. Blir väl bättre om ett par år när nya terminalen öppnar med tills dess..fortfarande en av europas bästa flygplatser..men e lite trött på dessa bussar...
 

NyfikenGrau

Medlem
MUC tycker jag är bra,men tveksamt om värt en omväg.. Tycker MUC&ZRH har många likheter...men ZRH har färre apron positions(buss) än MUC. Nuförtidenr det ju i stort sett alltid buss, och tycker att 1 timmes transfer i MUC med bussgate så blir det inte mkt tid till lounge/shopping. Blir väl bättre om ett par år när nya terminalen öppnar med tills dess..fortfarande en av europas bästa flygplatser..men e lite trött på dessa bussar...

Provade MUC för första gången förra veckan, visserligen inte business, men jag blev verkligen besviken på bussgaterna. Jag fick för mig att i princip alla flyg i terminal 2 hade bussgate?? Horribelt, verkligen motsatsen till komfort när de försöker pressa in så många som möjligt innan de kör fram en andra buss (som i sin tur kör vilse och försenar planet...)

Men såg att det byggdes en hel del - det är alltså slut på bussandet sedan?

Undviker MUC så länge.
 
Toppen