Senaste nytt

Vad kostar det att flyga ett tomt plan till Hong Kong

Det är inte "bara" att lägga in en extra flight, ska det vara passagerare ombord krävs det att man har mer än 2 piloter ombord vilket också kostar pengar. Exakt vilken dag planet ska flygas ner vet man inte heller samt att det kan ske på lite udda tider.

Lite OT, men några funderingar/frågor om den här typen av flygningar.

Är det någon flygvärdinna med ombord för att serva piloterna med mat/kaffe?
Åker besättningen tillbaka direkt med ett ordinarie SAS plan?
Åker en ny besättning med ett SAS plan för att hämta hem planet som servats?
Är det en “bestraffning” eller en “belöning" att göra sådana här service transporter?

Någon på forumet har säkert svaret.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

Dr. Miles

Expert
Är det någon flygvärdinna med ombord för att serva piloterna med mat/kaffe?
Om man tittar på fraktflyg utan passagerare som t ex Fedex, UPS, DHL flyger, de har ingen flygvärdinna ombord.
Därför tror jag att de inte flyger med någon flygvärdinna (om de inte ska transportera deadheads) när de skickar planet till "servicen".
 

fcx

Medlem
Lite OT, men några funderingar/frågor om den här typen av flygningar.

Är det någon flygvärdinna med ombord för att serva piloterna med mat/kaffe?
Åker besättningen tillbaka direkt med ett ordinarie SAS plan?
Åker en ny besättning med ett SAS plan för att hämta hem planet som servats?
Är det en “bestraffning” eller en “belöning" att göra sådana här service transporter?

Någon på forumet har säkert svaret.

Är det ens SAS egna piloter som flyger upp/ner planen?
 

Berglund

Medlem
Är det ens SAS egna piloter som flyger upp/ner planen?
Det utgår jag från att det är och samtidigt förutsätter jag att det är minst två flygkunniga personer ombord. Har mycket svårt att föreställa mig att man skickar ett plan runt halva jordklotet med en ensam pilot.
 

apknug

Medlem
Det utgår jag från att det är och samtidigt förutsätter jag att det är minst två flygkunniga personer ombord. Har mycket svårt att föreställa mig att man skickar ett plan runt halva jordklotet med en ensam pilot.
Är det ens tillåtet att flyga ett heavy jet med bara en pilot? Ens utan pax?

Det finns några små business jet som funkar med en pilot vet jag, men en 330/340? gäller försäkringen då?
 
Du får inte flyga den typen av flygplan med en pilot. Dom går att flyga med en pilot i nödfall men det är efter sjukdomsfall på kollegan. Dom flygs aldrig medvetet med en pilot.
 

agehall

Medlem
Lite OT, men några funderingar/frågor om den här typen av flygningar.

Är det någon flygvärdinna med ombord för att serva piloterna med mat/kaffe?
Åker besättningen tillbaka direkt med ett ordinarie SAS plan?
Åker en ny besättning med ett SAS plan för att hämta hem planet som servats?
Är det en “bestraffning” eller en “belöning" att göra sådana här service transporter?

Någon på forumet har säkert svaret.
En viktigare fråga är om dörren till cockpit är stängd hela vägen eller om de lämnar den öppen!?
 

Dr. Miles

Expert
En viktigare fråga är om dörren till cockpit är stängd hela vägen eller om de lämnar den öppen!?
Jag vet inte hur det fungerar på SAS flygplan men när jag flög med Cathay Pacifics Airbus A350, det pep i cockpiten när flygvärdinnan öppnade dörren till cockpiten (självklart dörren låstes upp inifrån).
 

fcx

Medlem
Det utgår jag från att det är och samtidigt förutsätter jag att det är minst två flygkunniga personer ombord. Har mycket svårt att föreställa mig att man skickar ett plan runt halva jordklotet med en ensam pilot.

Antingen kan SAS låta någon flyga ner maskinen och sedan flyga hem den besättningen, eller så kan leverantören skicka två kinesiska piloter på reguljärflyg till Stockholm och låta dem flyga maskinen till Hong Kong. Frågan är om det är någon relevant skillnad i kostnad.
 
Toppen