Senaste nytt

Hjälp mig hitta en intressant routing i Asien

Bryant

Medlem
Hej på er!

Jag har ju köpt en billig biljett till NRT (http://www.businessclass.se/flygbiljetter/5504-inrikes-i-italien-via-tokyo.html). Nu funderar jag på om jag ska strunta i återresan för att göra en kul sväng i Asien istället. Jag landar på NRT 10:40 den 12/1 2013 och jag kan inte vara borta hur många dagar som helst. Jag vill gärna flyga med några av de bästa asiatiska bolagen i C, gärna så långt som möjligt. Men sedan måste jag ju ta mig hem till ARN igen..
Använder helst poäng för "nöjesresan" och cash för resan till ARN. Vad har jag att spela med? Aegean 29000p och EB 80000p (dock så har jag en amexvoucher 2-4-1 så jag bränner helst A3). Kan tänka mig at köpa US divided poäng för ändamålet.

Vad har ni för förslag?
 

Dr. Miles

Expert
Enkelbiljett från Japan är ofta dyr och den billigaste enkelresa biljetten från Tokyo till Stockholm under januari 2013 är British Airways i ekonomiklass. (ca 5.250 SEK inkl. skatter)

Då är det nog bättre att köpa 80.000 US miles och boka en bonusresa mellan Sverige och Japna t/r i Business class och göra en separat resa.
Det är synd att bmi inte är med Star Alliance längre. Annars hade jag rekommenderat dig att köpa 19.000 bmi miles för hemresan.

Bortsett från denna tycker jag att bonusresa inom Asien i premiumkabin är ett bra värde.
När det gäller dina 29.000 A3 miles, har jag skrivit ett förslag i en annan tråd.

Om man tolkar som de skriver, så får man byta bara en gång per bonusresa. :eek:


Enligt deras tolkning kan du flyga max 3 flygningar för en t/r och max 2 flygningar för enkelresa.
Då finns det inte så mycket att välja.

Tokyo-Singapore(inom 24 timmar)-Bangkok i Business class, kanske?

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

Bryant

Medlem
Tack AHO! Jag tror att det lutar åt en NRT-BKK variant. Det gäller bara att hitta en prisvärd (läs billig) biljett från BKK till ARN. Vilket bolag är att föredra mellan Japan och Singapore, NH eller SQ?
 

Dr. Miles

Expert
Tack AHO! Jag tror att det lutar åt en NRT-BKK variant. Det gäller bara att hitta en prisvärd (läs billig) biljett från BKK till ARN. Vilket bolag är att föredra mellan Japan och Singapore, NH eller SQ?

Det beror på om man behöver att betala bränsletillägg eller inte.
Om ja, välj bort ANA. De och Japan Airlines är två av värsta flygbolag när det gäller bränsletillägg.

Om du vill sänka ner bränsletillägg, välj Asiana eller Air China alternativt flyga via Hong Kong.

För hemresan kostar den billigaste biljetten runt 3.500 SEK inkl. skatter från Bangkok till Stockholm med Aeroflot.

Nu är boarding completed. Jag måste stänga mobilen. :)
 

Jacob

Medlem
Måste det vara Star Alliance? Finns så otroligt mycket mer. Exempelvis Cathay Pacific är en av de bästa och mest stabila business class produkterna som finns i Asien, väl värt att testa.

Tack AHO! Jag tror att det lutar åt en NRT-BKK variant. Det gäller bara att hitta en prisvärd (läs billig) biljett från BKK till ARN. Vilket bolag är att föredra mellan Japan och Singapore, NH eller SQ?
Flyger du Singapore Airlines kan du pricka in Airbus A380 mellan Tokyo och Singapore.
 

Dr. Miles

Expert
Måste det vara Star Alliance? Finns så otroligt mycket mer. Exempelvis Cathay Pacific är en av de bästa och mest stabila business class produkterna som finns i Asien, väl värt att testa.
Om jag har förstått Bryant:s fråga rätt, vill han använda antingen Aegean miles eller SAS EuroBonus poäng. Då är andra flygbolag än Star Alliance flygbolag nästan uteslutet.
 

Elsson

Medlem
Varför inte köra denna i F för 60000 EB poäng (45000 i C)


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

NRT-BKK med TG i F
BKK-KUL med LH i F
KUL-SIN med SQ i C
SIN-MNL med SQ i F

MNL-SIN med SQ i F
SIN-BKK med TG eller SQ i C
BKK-NRT med TG i F
NRT-PVG med CA i F


Enkelbiljett med China Eastern i ekonomiklass PVG-KMG-DXB kostar 347 USD på Orbitz.

Mellan östern - Europa enkel kostar 30000 Aegean poäng i C på Star award.
Kan du få ihop 1000 poäng till?

Då kan du t ex flyga DXB-ZRH-ARN i C med LX.

Det kan bli en riktigt trevlig resa:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

Bryant

Medlem
Måste det vara Star Alliance? Finns så otroligt mycket mer. Exempelvis Cathay Pacific är en av de bästa och mest stabila business class produkterna som finns i Asien, väl värt att testa.

Ja, jag tänkte använde *A poäng

Om jag har förstått Bryant:s fråga rätt, vill han använda antingen Aegean miles eller SAS EuroBonus poäng. Då är andra flygbolag än Star Alliance flygbolag nästan uteslutet.

Korrekt

Varför inte köra denna i F för 60000 EB poäng (45000 i C)


NRT-BKK med TG i F
BKK-KUL med LH i F
KUL-SIN med SQ i C
SIN-MNL med SQ i F

MNL-SIN med SQ i F
SIN-BKK med TG eller SQ i C
BKK-NRT med TG i F
NRT-PVG med CA i F


Enkelbiljett med China Eastern i ekonomiklass PVG-KMG-DXB kostar 347 USD på Orbitz.

Mellan östern - Europa enkel kostar 30000 Aegean poäng i C på Star award.
Kan du få ihop 1000 poäng till?

Då kan du t ex flyga DXB-ZRH-ARN i C med LX.

Det kan bli en riktigt trevlig resa:

1000p på A3 skulle inte vara några problem att få ihop. Det som jag däremot måste fundera över är om jag vill använda mina EB poäng. Jag har starx en 2-4-1 Amexvoucher som jag tänkt att använda. Följer jag dit exempel så har jag dryga 20000 EB poäng kvar... Men det är lockande..:) Tack för förslaget.
 
Toppen