Senaste nytt

Accor Guld via aktieköp - är det värt det?

Direktorn

Medlem
Lite uppföljning: Jag köpte 50 aktier Accor (i en ISK hos Avanza). Det kostade knappt 19000 kr, plus ca 100 kr i courtage och stämpelskatt. Sedan anmälde jag mig till Accors Shareholder's Club på deras hemsida. Inom några ögonblick kom en mailbekräftelse, som sa att jag skulle få mitt guldkort inom tre veckor från att Accor fått bevis på innehavet.

Avanza ägarregistrerar inte utländska aktier, så jag stod inte med i Accors aktiebok. De är alltså "bearer shares" enligt Accors beskrivning, aktier registrerade hos något finansinstitut för en kunds räkning. Jag testade att göra det enklaste möjliga, att helt enkelt svara på mailet med en skärmdump av mitt kontoinnehav hos Avanza (där texten är på svenska, men det ganska tydligt framgår att jag bl.a. har 50 Accor-aktier), samt mitt (sedan tidigare befintliga) Le Club-kontonummer.

Jag fick aldrig några svar på mitt mail, men idag (ca 2 veckor senare) när jag kollade Accor-appen så har jag plötsligt guldstatus, giltigt till 2018-12-31. Mycket trevligt :)

Till dags dato har jag haft en värdeminskning på aktierna på ca 400 kr, men i teorin hade jag kunnat sälja dem direkt efter jag tagit skärmdumpen, då hade det bara kostat courtaget och stämpelskatten. Men jag tror jag håller i aktierna ett tag, ser vart det leder... dessutom känner jag ett visst moraliskt behov av att faktiskt vara aktieägare under tiden jag nyttjar förmånerna därav...

En liten allmän dipp till så ska jag nog köpa på mig lite Accor aktier igen jag med utan statuskrav utan endast som investering. All respekt med för din moral. Tänkte likadant när jag köpte min första status i kedjan på samma sätt som dig. Gjorde en liten vinst på mina aktier och sålde för något år sedan med moralen intakt eftersom jag nu har status intjänad på vanligt sätt.
 
Uppföljning nu när resan är färdig:

Jag bodde alltså på tre Accor-hotell (Novotel Century och Park Lane Pullman i Hong Kong, och Sofitel Ponte 16 i Macao), och det guldkort jag fått via aktieköpet gav mig samma fördelar på alla hotellen, nämligen rumsuppgradering (ett steg), två drinkvouchers i hotellbaren, och tidig incheckning (redan från kl 10 på fm när vi anlände till Novotel, vilket var väldigt välkommet efter en lång flygresa). Vi fick även en liten talrik med frukt på rummet och fri wifi, men jag är lite osäker om det berodde på guldkortet eller om det alltid ingick. På Novotel och Pullman fanns det en egen Priority-incheckningskö.

Aktierna har gått upp en dryg tusenlapp (5,5%) sedan jag köpte dem i höstas, men om man tänker sig motsatsen skulle jag nog ändå säga att jag fått bra valuta för pengarna.
 

MegaFlyer

Medlem
Tack för den nya Accor-tråden.

Jag har haft Accor aktier i några år och i början var det inga problem att få platinum och efter ändring av villkor guld. Men nu när jag mailar Accors aktieägarklubb händer det ingenting.

Skulle någon kunna dela den länk el mailadress ni använt på senare tid och finns det någon som stött på samma strul?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Skulle någon kunna dela den länk el mailadress ni använt på senare tid och finns det någon som stött på samma strul?

Jag anmälde mig på formuläret på Shareholder Club Application Form och fick sedan ett automatiserat mail på några minuter som jag svarade på.

Jag vet dock inte om det verkligen är tänkt att man ska kunna behålla guld kontinuerligt, oftast är det väl så i liknande program att man bara får första året "gratis", sedan måste man återkvalificera sig på vanlig väg?
 

Meazza

Medlem
Jag har haft Accor aktier i några år och i början var det inga problem att få platinum och efter ändring av villkor guld. Men nu när jag mailar Accors aktieägarklubb händer det ingenting.

Skulle någon kunna dela den länk el mailadress ni använt på senare tid och finns det någon som stött på samma strul?
Det är som @Jane Insane skriver - efter det första året får man kvalificera sig på vanlig väg.
 

Emilio

Medlem
Kanske fel tråd och forum, men berör ändå ämnet. Moderator får flytta eller radera om det inte platsar här.

Om jag köper 200 aktier i Accor så får jag Accor Gold. Jag vet att även Rezidor ger Gold-medlemsskap vid aktieinnehav. Finns det fler kedjor som erbjuder detta? Och om jag på detta sätt får Gold på Accor och/eller Rezidor, vilka andra hotellkedjor matchar detta och ger Gold även där? Mina resor kommer öka markant från januari, och detta skulle kunna sätta lite guldkant på tillvaron, vilket alltid är trevligt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

squeezen

Medlem
Ja, lite skumt, så länge man har aktier så har man. Däremot kanske de kan kräva real-tid bevis på att man fortfarande är ägare. Inget som säger man reser ihop ett guld på ett år bara för man äger aktier...
 

Meazza

Medlem
Ja, lite skumt, så länge man har aktier så har man. Däremot kanske de kan kräva real-tid bevis på att man fortfarande är ägare. Inget som säger man reser ihop ett guld på ett år bara för man äger aktier...
Aktieägarklubben är du fortsatt medlem i så länge du har aktier.

Guldkortet är dock en förmån endast första året.
 
Toppen