Senaste nytt

Air Baltic köper Bombardier CS300

Jacob

Medlem
Air Baltic meddelar idag att man har för avsikt att köpa tio nya Bombardier CS300 flygplan med option på ytterligare tio. Ordern beräknas vara värd 764 miljoner USD, 1,57 miljarder USD om samtliga flygplan beställs.

Inköpet av de tio CS300 flygplanen görs för att modernisera flottan och för få en bättre flygplanstyp på medellånga linjer där flygplan med 100-150 säten behövs. Air Baltic ser även de nya flygplanen som ett utmärkt komplement till bolagets existerande Bombardier Q400 flygplan. Konfigurationen ombord kommer vara 2-3 i bredd.

BA-CS300_airBaltic-HR.jpg
Foto: Bombardier Aerospace
 

Palazzi

Medlem
Intressant! Tycker CS-serien ser mycket trevlig ut....

Om sides : Estonian Air ligger ju i rättslig konflikt med Bombardier för att de bestämde sig för att helt plötsligt byta flyg till Embraer, trots att de hade liggande ordrar hos Bombardier (inte CS-serien)
 

Palazzi

Medlem
Nu verkar fler bolag ha fått upp ögonen för CSeries. Läste nyss att Airasia förde diskussioner med Bombardier om en modell av CS300 med betydligt tätare säteskonfiguration. 130 sittplatser ska bli 160 och benutrymmet krymper därmed till närmast tortyrlika 28''

Bombardier swoops on AirAsia at Silverstone summit | Reuters

En liten bild av standardkabinen: http://media.bombardiercms.com/cseries/medias/gallery/cseriesInterior/low/11.jpg

Ser ut som ett fint plan, ska bli trevligt att testa. Mavia & Swiss verkar vara de bolag som tar emot sina plan först, 2014.
 

MarcusC

Medlem
Var får de baltiska bolagen pengar från till splitter nya flygplan? BT hade väl stora ekonomiska problem för bara några månader sedan? Estonian som byter och ändrar flotta har det väl inte alltför välfyllt i kassan, ändå nya flygplanstyper etc..?!
 

Palazzi

Medlem
Var får de baltiska bolagen pengar från till splitter nya flygplan? BT hade väl stora ekonomiska problem för bara några månader sedan? Estonian som byter och ändrar flotta har det väl inte alltför välfyllt i kassan, ändå nya flygplanstyper etc..?!

Vet inte med BT, men Estonian har INTE pengarna... De har redan gjort slut på 250 miljoner som staten pumpat in och behöver akut mer kapital för att klara de närmsta månaderna.

Jag hoppas dock bolagen klarar sig, de har lite roliga destinationer i centralasien och jag gillar OV's servicekoncept.

PS. Jag har skrivit nästan samma sak i tre trådar idag, så känner mig lite tjatig nu:p
 
Last edited:
Jag är förvånad att så många beställer detta plan. Det kommer uppenbart bli så försenat och det finns redan andra bra alternativ på marknanden. CS300 är byggd på en gammal design med gammla motorer.
Och att den ska ha firstflight i Dec 2012 och levereras till kund i mitten på 2013 är ju ett skämt!.....jag äter min hatt om denna tidsplan hålls.

Och ett listpris på 66million usd kan man köpa en 737-600 och få (nästan) bättre prestanda. Och spara 10mille
737-600 kallas ofta sportbilen bland passagerar flygen: på tok förmycket motorkraft på så liten airframe...
 

Palazzi

Medlem
Jag är förvånad att så många beställer detta plan. Det kommer uppenbart bli så försenat och det finns redan andra bra alternativ på marknanden. CS300 är byggd på en gammal design med gammla motorer.
Och att den ska ha firstflight i Dec 2012 och levereras till kund i mitten på 2013 är ju ett skämt!.....jag äter min hatt om denna tidsplan hålls.

Och ett listpris på 66million usd kan man köpa en 737-600 och få (nästan) bättre prestanda. Och spara 10mille
737-600 kallas ofta sportbilen bland passagerar flygen: på tok förmycket motorkraft på så liten airframe...

Läste i någon intervju att det numera var Q4 2013 som gällde. Mavia & Swiss väntar väl sina plan till 2014 (med lite tur). Antar att bolagen inte betalat listpris, så skillnaden är förhoppningsvis inte 10 miljoner $ (men det ska man väl inte svära på:p). Jag antar att CS100/300 i Mavias & Swiss fall valts tack vare att den klarar start & landning på korta landningsbanor som i Bromma eller alpflygplats (för Swiss). Sedan finns det ju en fördel med att man kan lasta fullstort bagage inne i "overhead compartment" (tidsbesparing).
 
Det stämmer inte alls. C-Series är ett helt nyutvecklat flygplan från Bombardier som kommer få helt nyutvecklade motorer från Pratt & whitney. Dessa motorer kommer även vara ett av två alternativ på Airbus A320NEO(New Engine Option)
Boeing 737-600 är däremot ett fiasko för tillverkaren. 736 är den klart dyraste 737 NG modellen att operera.Både 737-600 och Airbus A318 floppade, ingen har sålt över 100 ex ens. Bägge är alldeles för tunga i förhållande till storleken....
 

Palazzi

Medlem
Det stämmer inte alls. C-Series är ett helt nyutvecklat flygplan från Bombardier som kommer få helt nyutvecklade motorer från Pratt & whitney. Dessa motorer kommer även vara ett av två alternativ på Airbus A320NEO(New Engine Option)
Boeing 737-600 är däremot ett fiasko för tillverkaren. 736 är den klart dyraste 737 NG modellen att operera.Både 737-600 och Airbus A318 floppade, ingen har sålt över 100 ex ens. Bägge är alldeles för tunga i förhållande till storleken....

Är även vad jag läst mig till, men jag är alldeles för grön på området för att kunna föra en vettig diskussion :)
 
Toppen