Senaste nytt

Hjälp: Stockholm/Europa? -> Bangkok -> Asiatisk stad -> Stockholm/Europa?

lars

Medlem
Hej!

Planerar en trevlig vintertripp till Asien över jul och nyår. Tänkte kombinera Bangkok och en trevlig asiatisk storstad, spelar egentligen ingen roll vilken. Anledningen till att jag frågar är att jag vill komma så billigt undan som möjligt, och har sett att det kan bli billigare om man kombinerar BKK och t.ex Hong Kong.

Utresa kan ske när som helst mellan 15-20 dec, och hemresa senast 10 januari. Det är ganska flexibelt det vill säga.

Har lekt med Matrix men det billigaste jag hittat är ARN->BKK->HKG->ARN för 6972kr enligt ITA som dock blir ca 7700kr på bokningssiter.

Gärna en heltokig routing!

Några idéer? :)

Tack så förhand
 

Dr. Miles

Expert
Om du är ute efter så billigt så möjligt i ekonomiklass utan hänsyn till miles/poäng, komfort etc, tror jag att det är fel forum att fråga i.

Stockholm-Beijing t/r i ekonomiklass kostar ca 4.500 SEK inkl. skatter med Turkish Airlines under perioden som du tänker resa.
Du kan kombinera med Cathay Pacific/Dragonair biljett så kommer du till Bangkok/Taipei för ca 7.000 SEK.
 

lars

Medlem
Okej, ja Star Alliance vore förstår att föredra.

Tänkte bara höra här då det verkar finnas folk som är experter på att scanna marknaden. Hittade ett pris som skulle vara perfekt men det verkar inte gå att boka :/

Men några idéer hur kombinationen med Cathay/Dragon skulle gå till, boka separat?

namnlös.JPG
 

Dr. Miles

Expert
Om du föredrar Star Alliance flygbolag tycker jag att det som du har hittat är en bra deal.
Det är säkert kombinationsbiljett mellan SAS/SWISS till Hong Kong.
Eftersom SAS flyger inte till Hong Kong, kan man välja THAI mellan Bangkok och Hong Kong, eller välja Air China mellan Beijing och Hong Kong, eller välja mellan Cathay Pacific/Dragonair/China Eastern/Shanghai Airlines mellan Shanghai och Hong Kong.

Flyg till/från Norra Asien under dec/jan månad är lågsäsong bortsett från perioden kring kinesiskt nyår. Därför är det ofta lättare att hitta platstillgångar till dessa destinationer.
 

011430121

Medlem
Okej, ja Star Alliance vore förstår att föredra.

Tänkte bara höra här då det verkar finnas folk som är experter på att scanna marknaden. Hittade ett pris som skulle vara perfekt men det verkar inte gå att boka :/

Men några idéer hur kombinationen med Cathay/Dragon skulle gå till, boka separat?

Känns som ett fynd.
 

Dr. Miles

Expert
Tänkte bara höra här då det verkar finnas folk som är experter på att scanna marknaden. Hittade ett pris som skulle vara perfekt men det verkar inte gå att boka :/

Visa bifogad bild 8568

Det är slut på E klass på SWISS flighter som angår från Hong Kong på 2013-JAN-08. Näst billigast bokningsklass är W klass(Fare basis: LX, WICSWISE), därför riktiga priset är ca 7.800 SEK inkl. skatter.

Alltså, utresa med SK V klass(Fare basis: SK, VLSEECO) och hemresa med LX W klass.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Alla biljetter måste givetvis ha en startpunkt och en destination och allt mellan dessa blir alltså en transfer (stopp under 24 timmar) eller en stopover (stopp över 24 timmar).

Många flygbolag erbjuder gratis stopovers (eller mot en relativt liten kostnad) i flygbolagets hemmastad/hemmastäder om man köper en interkontinental biljett. Så köper du exempelvis en biljett med Thai Airways Stockholm-Hong Kong ToR är det mycket möjligt att du får göra en stopover i Bangkok utan kostnad. Dock måste du i så fall flyga Thai Airways både fram och tillbaka via Bangkok alternativt se om din Thai biljett på utresan kan kombineras med någon annan biljett med något annat flygbolag på returresan (ibland möjligt, ibland inte).

Annars tror jag det billigaste och mest effektiva är att köpa en open jaw-biljett. Utresan sker från Sverige till en destination och returen från en annan destination. De stora europeiska flygbolagen som Lufthansa, Swiss, BA, KLM och Air France flyger ju till en rad städer i Asien och brukar tillåta att man gör detta. Sedan köper du en separat biljett med något lokalt flygbolag mellan de två städerna.
 

Singapore

Medlem
Har suttit och kollat ett tag, men har inte kunnat få ned priset ytterligare. I den bemärkelse att det är högsäsong under de datumen så får jag säga att det är ett förmånligt pris.
 

lars

Medlem
Tack så mycket för all input, uppskattas!

Det är slut på E klass på SWISS flighter som angår från Hong Kong på 2013-JAN-08. Näst billigast bokningsklass är W klass(Fare basis: LX, WICSWISE), därför riktiga priset är ca 7.800 SEK inkl. skatter.

Alltså, utresa med SK V klass(Fare basis: SK, VLSEECO) och hemresa med LX W klass.

Okej, det förklarar saken. Sökte frenetiskt på olika bokningssiter men att E var slut förklarade förstås saken. Borde lära mig titta på farebuckets så man vet vilka pris som går att boka eller ej. Annars är priset på 7800kr rätt bra beaktat destinationerna, flygbolagen samt tidpunkten. Blir en hel del miles på detta ser det också ut som.
 
Toppen