Senaste nytt

Fundering kring övervikt av bagage

Kimpe

Medlem
Jag ska resa KRN-ZRH i augusti med en massa övervikt. Anledningen är flytt dit ner under några månader för arbete.

Jag flyger KRN-ARN den 2 aug på en ungdomsbiljett. Jag har inte bokat ARN-ZRH ännu men det blir SK hela vägen.

Jag funderar kring betalningen av övervikten. Reser jag samma dag från ARN borde dem kunna checka in bagaget hela vägen från KRN och bara behöva ta diskussionen kring övervikten i KRN fast det är två separata bokningar?

Reser jag från ARN den 3 aug så kommer jag antagligen behöva betala övervikt igen?
Jag är EBG och kan alltså ta med mig 2x23 kg om jag reser på en vanlig economy biljett?

Nu när jag skrev ner mina tankar ser det ju ganska logiskt ut men jag kan skicka ut frågan ändå.
 

Roger J

Medlem
Ska man vara stenhård på reglerna (vilket de inte kommmer vara) så har du inte rätt att checka in väskorna hela vägen på searata biljetter. Men det kommer säkert gå bra. Och då kommer du sjävklart betala för övervikten en gång i KRN.
Hur mycket har du tänkt checka in?
 

Kimpe

Medlem
Jaha så enligt boken så ska det egentligen inte gå. Jag tror det blir att checka in tre väskor modell större, antagligen kring 25-28 kilo.
 

twiggs

Medlem
Ska man vara stenhård på reglerna (vilket de inte kommmer vara) så har du inte rätt att checka in väskorna hela vägen på searata biljetter.

Jag vet inte hur det är uppåt landet men på Landvetter så är personalen mer eller mindre jättehård när det gäller incheckning av väskor vid två bokningar. Jag hade en bokning GOT–ARN på morgonen och senare på kvällen ARN–CPH–VNO (eller om det var PLQ :confused: ). För att slippa släpa på väskan från T4 till T5 efter landning på ARN (alternativt släpa med sig den under hela Stockholmsvistelsen) så beslöt jag mig att fråga vid *G-disk om det skulle gå att checka in för båda bokningarna samtidigt.

Tanten i incheckningen tappade haken som att jag föreslagit något i stil med narkotikaförsäljningen och gjorde en "Debroah Meaden"-gest med armarna och sa att det inte under villkor kunde gå eftersom då SAS skulle bli ansvariga ifall min flight GOT–ARN blev sen. Trots min kommentar om att det var över 10 timmar mellan flighterna så blev det tvärt nej.

Om jag inte minns fel så har jag nog skrivit om denna händelse förut, men ibland är det bra med upprepning.
 

Homer

Medlem
Jag vet inte hur det är uppåt landet men på Landvetter så är personalen mer eller mindre jättehård när det gäller incheckning av väskor vid två bokningar. Jag hade en bokning GOT–ARN på morgonen och senare på kvällen ARN–CPH–VNO (eller om det var PLQ :confused: ). För att slippa släpa på väskan från T4 till T5 efter landning på ARN (alternativt släpa med sig den under hela Stockholmsvistelsen) så beslöt jag mig att fråga vid *G-disk om det skulle gå att checka in för båda bokningarna samtidigt.

Tanten i incheckningen tappade haken som att jag föreslagit något i stil med narkotikaförsäljningen och gjorde en "Debroah Meaden"-gest med armarna och sa att det inte under villkor kunde gå eftersom då SAS skulle bli ansvariga ifall min flight GOT–ARN blev sen. Trots min kommentar om att det var över 10 timmar mellan flighterna så blev det tvärt nej.

Om jag inte minns fel så har jag nog skrivit om denna händelse förut, men ibland är det bra med upprepning.

trams, det är ju fortfarande två olika biljetter.
Om man måste plocka ut baggaget på ARN och checka in igen, hur många skulle då välja SAS
för nästa flight? :rolleyes:
 
Ska man vara stenhård på reglerna (vilket de inte kommmer vara) så har du inte rätt att checka in väskorna hela vägen på searata biljetter. Men det kommer säkert gå bra. Och då kommer du sjävklart betala för övervikten en gång i KRN.
Hur mycket har du tänkt checka in?
Har aldrig haft problem att slå ihop bagaget när jag flög med SK eller någon av deras interline partners. Tvärtom oftast brukade incheckningspersonal själva föreslå att göra det så man hade mer tid att shoppa på ARN eller CPH. Men här ser det ut vara en s.k. layover på 1 dygn eller hur?

Däremot fattar inte lilla jag vad kan en ung person ha så mycket med sig som hela 3 väskör över 20kg vid flyttning inom Europa. :)
Själv har alltid gjort det med max 2 incheckade 29"/32" resväskor plus en carry-on.
 
Last edited:

Kimpe

Medlem
Har aldrig haft problem att slå ihop bagaget när jag flög med SK eller någon av deras interline partners. Tvärtom oftast brukade incheckningspersonal själva föreslå att göra det så man hade mer tid att shoppa på ARN eller CPH. Men här ser det ut vara en s.k. layover på 1 dygn eller hur?

Däremot fattar inte lilla jag vad kan en ung person ha så mycket med sig som hela 3 väskör över 20kg vid flyttning inom Europa. :)
Själv har alltid gjort det med max 2 incheckade 29"/32" resväskor plus en carry-on.

Om jag måste så får det ju en bli layover men då blir det att betala övervikt två gånger och det är jag inte så himla sugen på. Men det är bara 40 minuter mellan KRN-ARN och ARN-ZRH så om jag inte får skicka allt direkt från Kiruna så är jag tveksam om jag hinner vänta på alla väskor och förflytta min karavan till T5 och checka in där.

Haha jaa... Vad fasen fyller man väskorna med egentligen? :) Jag kan försöka skylla på att en hel väska blir fylld med "jobbutrustning". Eller så får jag inse att packa smart och bra inte är en av mina stora talanger.
 

Alx

Medlem
Tanten i incheckningen tappade haken som att jag föreslagit något i stil med narkotikaförsäljningen och gjorde en "Debroah Meaden"-gest med armarna och sa att det inte under villkor kunde gå eftersom då SAS skulle bli ansvariga ifall min flight GOT–ARN blev sen.

LOL!!! Vilken underbart härlig beskrivning av SAS berömda serviceanda hos markpersonalen. :D

Var det SAS du skulle resa vidare med eller något annat flygbolag? Så länge det är SK-SK har jag aldrig haft några bekymmer. Däremot har de varit stenhårda om det gällt SK-annat flygbolag (tom SK-LH) med samma ursäkt som du fick.
 
Toppen