Senaste nytt

Vill till USA i första klass med Star Alliance!

EricT

Medlem
Jag har INGEN erfarenhet att boka något med poäng hos Eurobonus/SAS. Jag har ca 151000 poäng och 40k poäng går ut den 28 februari 2013. Det ska alltså bokas innan det. Enligt ett award-chart ser det ut att kosta 145k mellan Europa och USA! Stämmer detta?

Hur gör jag för att åka F till USA med LH/LX? Vad kommer jag få betala och hur mycket skatter får jag betala. Vill åka från ARN. Gärna till Miami runt påsk men det antar jag är otänkbart. NY när somhelst. Vilka destinationer är det enklast att hitta stolar till och vad är omöjligt? Till vilken destination tycker ni att man maximerar värdet och när? Finns det några destinationer som nästan alltid har stolar i F?

Tar väldigt gärna mot alla svar och synpunkter jag kan få.

tack på förhand!
 

Dr. Miles

Expert
First class award över Atlanten kan man inte boka långt förväg förutom på United flygningar(vilker jag avråder dig starkt).

Lufthansa släpper sina First class award platser ca 2 veckor före avgång.
På SWISS ryktas det att de har slutat att släppa First class award till andra FFP än Miles&More.
Man kan inte boka First class award på Singapore Airlines A380(Suite).

Så om du vill boka i förväg, det är bara United som alternativ.
 

Alx

Medlem
För en person är det ingen omöjlighet att hitta First class awardsmed LH/LX, men det krävs en hyfsad flexibilitet i både resmål och datum. LH/LX prioriterar awards för sina egna Miles&More medlemmar. Så som EB medlem är man "second best" i alla lägen.

LH/LX brukar normalt släppa sina First class awards (särskilt för partners) ganska nära inpå avgång. Så mitt tips är att titta ganska nära inpå avgången, kanske 1-2 månader innan. Det finns ingen destination som "nästan alltid har stolar i F, men vissa destinationer och flygplanstyper (gamla konfigurationer) är lite lättare att hitta awards på än andra. Vissa flygplanstyper (LH A380 och LH 747-8) är om jag inte misstar mig inte möjliga att boka om man inte använder Miles&More poäng.

Skatter och avgifter brukar landa mellan runt 2.500-4.000:- beroende på destination, transferflygplatser m.m.

Hoppas att du hittar det du letar efter och får till en lyckad bokning! :)
 

A380*G

Medlem
För en person är det ingen omöjlighet att hitta First class awardsmed LH/LX, men det krävs en hyfsad flexibilitet i både resmål och datum. LH/LX prioriterar awards för sina egna Miles&More medlemmar. Så som EB medlem är man "second best" i alla lägen.

LH/LX brukar normalt släppa sina First class awards (särskilt för partners) ganska nära inpå avgång. Så mitt tips är att titta ganska nära inpå avgången, kanske 1-2 månader innan. Det finns ingen destination som "nästan alltid har stolar i F, men vissa destinationer och flygplanstyper (gamla konfigurationer) är lite lättare att hitta awards på än andra. Vissa flygplanstyper (LH A380 och LH 747-8) är om jag inte misstar mig inte möjliga att boka om man inte använder Miles&More poäng.

Skatter och avgifter brukar landa mellan runt 2.500-4.000:- beroende på destination, transferflygplatser m.m.

Hoppas att du hittar det du letar efter och får till en lyckad bokning! :)

Som AHO varit inne på släpper Lufthansa F awards till partners ca två veckor före avresa. Swiss släpper för tillfället inga F awards alls till andra än M&M.
 

Randy Marsh

Medlem
Vissa flygplanstyper (LH A380 och LH 747-8) är om jag inte misstar mig inte möjliga att boka om man inte använder Miles&More poäng.
Awardtravlr visar tillgång i F på A380 till t ex Tokyo om man söker ca 2 veckor innan avgång, betyder detta att det borde vara möjligt att använda EB-poäng? Eller är det enbart M&M som gäller?
 

agehall

Medlem
Awardtravelr visar tillgång i F på A380 till t ex Tokyo om man söker ca 2 veckor innan avgång, betyder detta att det borde vara möjligt att använda EB-poäng? Eller är det enbart M&M som gäller?

Det betyder att det finns tillgänglighet i något program. Om du håller musen över StarAlliance loggan så ser du var de hittade platsen. Detta betyder dock inte att det finns platser tillgängliga för något annat program.
 

A380*G

Medlem
Det betyder att det finns tillgänglighet i något program. Om du håller musen över StarAlliance loggan så ser du var de hittade platsen. Detta betyder dock inte att det finns platser tillgängliga för något annat program.

Tyvärr tror jag ej det betyder ens det. Sidan som används använder bla UA (eftersom QR visas) men det är kännt att UA visar phantom availability for LH F. Dvs, det finns platser men de är blockade.
 

A380*G

Medlem
Awardtravlr visar tillgång i F på A380 till t ex Tokyo om man söker ca 2 veckor innan avgång, betyder detta att det borde vara möjligt att använda EB-poäng? Eller är det enbart M&M som gäller?

Vill korrigera mig själv - är det ca två veckor före avgång finns chansen att använda EB-poäng. Ring SAS direkt och kolla är mitt tips! :)
 

Randy Marsh

Medlem
Ok, får väl se vad som finns när det blir tid att boka, tänkte väl åka nån gång nästa vår.

EricT:
En flygning till USAs östkust är ju ganska kort, så om du verkligen vill få möjlighet att uppleva första klass så tycker jag man får mer värde för poängen om man reser till västkusten. Har dock hört att det ska vara extremt svårt att hitta platser till LAX och SFO, medans det verkar att gå att hitta en del platser till SEA på Awardtravlr. Men som agehall och A380 säger så behöver ju inte platstilgång i Awardtravlr betyda att de faktiskt går att boka med EB-poäng.
 

EricT

Medlem
Tack för svar. Vill egentligen inte till västkusten. Åkte dit redan med BA First:) Det handlar bara om att bränna poängen på en resa eftersom jag inte använder Star nuförtiden och det kommer att förfalla poäng i februari. Så jag vill bara köra en snabb resa på några dagar och vill gärna prova F på LH/LX.
 
Toppen