Senaste nytt

Intressant film om Qantas Airbus 380

Ja, den var faktiskt helt OK. Lite lagom balanserad vilket ju är trevligt och lämnar en med tanken att det ändå (oftast) är mycket kompetent personal som sitter i planen och är runt om.
 

Alf

Medlem
Det stämmer väl med en prel mer teknisk rapport om det inträffade jag läst. Jag har sett på flera flygforum en hel dell korkade kommentarer som bagatelliserat det hela med att det är väl inget speciellt att landa med tre kvarvarande motorer. I detta fallet var det onekligen både tur och skicklighet som gjorde att det slutade väl. Jag vill hävda att närmare kan man inte komma en katastrof. Det som var tur var att det var dubbel besättning eftersom det pågick utcheckning av piloter. Flera erfarna kaptener som kunde avlasta de som flög. Bara att värdera alla felmeddelande från datorerna skulle inte en besättning klarat av. Ny beräkning för ny inflygning med hänsyn till alla felaktiga system är också tveksamt om en besättning hade klarat av, här fick man god hjälp av de extra kaptenerna. Sist men inte minst var det ju bra väder. Hade vädret varit "vanligt" SIN väder med Sina kraftiga CB (åskmoln) hade chanserna minskat betydligt genom att kraftig turbulens hade kunnat slita sönder ännu mer i den trasiga vingen och ett blixnedsla på läckande bränsleledningar hade inte gjort det hela bättre.
 
Toppen