Senaste nytt

Försäkring - Utökat Reseskydd, Länsförsäkringar

Kära BC vänner,

Nu är goda råd dyra och tacksam för alla tips/råd som kan hjälpa oss att komma vidare.

Bakgrunden är att vi hade bokat en resa med flyg och hotell till Thailand/Singapore under påsken som var. Tanken var att vi skulle flyga, Stockholm - Frankfurt - Singapore - Phuket - Singapore - Düsseldorf - Stockholm, 6 dagar i Phuket och 3 dagar i Singapore på hemvägen. Flygresan var betald med min frus Eurocard och hotellen med mitt SEB bankkort VISA.

Händelseförlopp:

Ett par dagar innan avresa börjar min fru blöda näsblod

Hon ringer då 1177 och hon får då rådet att använda den receptfria medicinen ”Nozoil” mot torra slemhinnor i näsan. Jag köper denna receptfria medicin till henne. Hon tar medicinen och ingen mer blödning

Dagen innan avresa börjar det blöda igen...

Hon ringer då vår lokala Vårdcentral för att boka en läkartid och för att få råd ang. förestående resa. Hon får då beskedet att detta är ingenting som kräver läkarvård, att det kan ta några dagar innan blödningarna upphör och att detta är inget som kräver läkarundersökning och inget som hindrar mig från att resa. På rak fråga från min fru – ”Om hon inte ändå skall åka in till akuten och begära få en s.k. etsning (ref. https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Nasblod/), så får hon svaret att detta inte behövs, men vårdcentralen rekommenderar att hon skall använda den receptfria medicinen ”Stop-Hemo” vilket hon gör och blödningen upphör.

Timmen innan ombordstigning på planet från Frankfurt börjar nu hennes högra näsborre att blöda, nu kraftigt, Vi lyckas temporärt hindra blodflödet genom att använda “Stop-Hemo”, som vi täpper till hennes näsborre med. Av rädsla för vad som kan hända under kommande 12 timmars så ringer jag SOS International i Köpenhamn och ber om råd… rådet blir ”Avbryt resan på stället (Frankfurt) och uppsök läkare”…

Detta innebar massvis med strul i form av avbruten incheckning, taxi till sjukhus, läkarbehandling som gick bra (tog 10 min) och därefter övernattning på hotell, 1 timme i telefon till Singapore Airlines för att boka om , pga av fulla flyg SIN-HKT så blev det en övernattning i Singapore på vägen ut och därmed 2 missade nätter Phuket.

Väl hemma så nekar nu Länsförsäkringar att betala pga följande..

Begränsningar
• Försäkringen ersätter inte kostnader som orsakas av ett medicinskt
tillstånd för vilket du visat symptom redan innan resan
startade. Ersättning lämnas dock om det rör sig om en medicinskt
sett oväntad akut försämring av hälsotillståndet. Den
akuta fasen anses vara över då ditt tillstånd stabiliserats, även
om behandlingen fortsätter.


Trots att den lokala vårdcentralen gett OK så säger LF att vi skulle ha ringt dom och begärt "Medicinsk Förhandsbedömning"...

Det här verkar skumt minst sagt!
Har ni som läser detta någon erfarenhet av liknande?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Moco

Medlem
Försäkringsbolagen är alltid ute efter att skydda sina pengar, inte den försäkrade. Det är inte ovanligt att de gör en annan bedömning av situationen än den lokala vårdcentralen. Har du sökt vård/behandlats för åkomman relativt nära avresedatumet och inte pratat med dem är det dessvärre inte ovanligt att de nekar dig ersättning. Det är sett till det varken särskilt skumt eller ovanligt. Svårt att hävda att ett speciellt försäkringsbolag skulle vara bättre än något annat, utan de flesta har samma policy = är lika dåliga. Det är på ett eller annat vis alltid nödvändigt med försäkring, men räkna inte med att de hjälper dig när det skiter sig eftersom de har friskrivit sig från det mesta. Du kan alltid överklaga, men jag tror att det blir svårt att få rätt.
 
Visst...
Men det skumma är om jag hade fått läkarintyg på att avbeställa resan så hade det blivit dyrare för försäkringsbolaget... o_O
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Tråkig historia med mycket meck för er! Så länsförsäkringar vill inte betala ett endaste öre alltså? Ni får stå för läkarkostnader, ombokningsavgifter och hotell och allt själva?

Får mig att tänka på den här historien även om det inte handlar om samma summor pengar i ert fall. Mats, 55, nedsövd i Thailand – får intehjälp att åka hem | Aftonbladet

Med facit i hand skulle ni inte talat om att problemen uppkom redan i Sverige utan sagt att det började först i Frankfurt.
 
Visst...
Men det skumma är om jag hade fått läkarintyg på att avbeställa resan så hade det blivit dyrare för försäkringsbolaget... o_O

Tyvärr har detta inget med saken att göra utan handlar nog alltid om principer... Krossade mitt knä för några år sedan när jag åkte skidor. Jag och familjen var bokad på en vecka på Gran Canaria veckan efter skidresan. Då jag blev soffliggande och fick flygförbud var förslaget att byta namn på min biljett och ta med en annan person så övriga familjen kom iväg. En kostnad på ca 1000 kr vill jag minnas. Föreslog detta för försäkringsbolaget som lösning att de skulle ta denna kostnad istället för att avboka hela resan (så nära inpå fick man inte tillbaka något och total kostnad var närmare 40 kkr). Handläggaren nappade på denna variant och skulle återkomma. Blev uppringd efter någon timma av en bekymrad handläggare som tyvärr inte fick göra detta på grund av interna regler utan hela resan skulle avbokas eller att jag skulle bära kostnaden själv för namnbyte.
Då jag inte har någon självrisk så körde jag också på principbeslut och avbokade hela resan och bokade en ny resa till nya konstellationen.
 
Tråkig historia med mycket meck för er! Så länsförsäkringar vill inte betala ett endaste öre alltså? Ni får stå för läkarkostnader, ombokningsavgifter och hotell och allt själva?

Får mig att tänka på den här historien även om det inte handlar om samma summor pengar i ert fall. Mats, 55, nedsövd i Thailand – får intehjälp att åka hem | Aftonbladet

Med facit i hand skulle ni inte talat om att problemen uppkom redan i Sverige utan sagt att det började först i Frankfurt.

Exakt, inte ett öre vill LF betala..det direkta värdet på extra hotellövernattningar, mat, telefonsamtal mm blev väl ca 10 kkr och med 2 förlorade nätter i Phuket sammanlagt ca 18 kkr, det jag nu funderar är att om det går att utnyttja Eurocards bagageförsening iom at vi inte fick ut bagaget i Frankfurt förens dagen efter... det skulle ge lite plåster på såren...o_O
 

Gus

Medlem
Exakt, inte ett öre vill LF betala..det direkta värdet på extra hotellövernattningar, mat, telefonsamtal mm blev väl ca 10 kkr och med 2 förlorade nätter i Phuket sammanlagt ca 18 kkr, det jag nu funderar är att om det går att utnyttja Eurocards bagageförsening iom at vi inte fick ut bagaget i Frankfurt förens dagen efter... det skulle ge lite plåster på såren...o_O
Väldigt tråkigt som sagt!! Var det LF som specifikt frågad om din fru började blöda näsblod före avresa eller var det ni som berättade det?

Eurocard, som alla andra, kräver kvitto på saker man köpt vid försenat bagage. Så om ni inte har kvitto på det så blir det nog tyvärr svårt att få ut någon ersättning.
 
Väldigt tråkigt som sagt!! Var det LF som specifikt frågad om din fru började blöda näsblod före avresa eller var det ni som berättade det?

Eurocard, som alla andra, kräver kvitto på saker man köpt vid försenat bagage. Så om ni inte har kvitto på det så blir det nog tyvärr svårt att få ut någon ersättning.

VI var "dumma" nog att nämna det för den tyska läkaren som behandlade min fru och hon skrev det på läkarintyget. Just då hade vi inte i tankarna att den aktuella klausulen fanns med, utan vi var bara fokuserade på att hennes näsa skulle fixas plus att få ett läkarintyg som flygbolaget skulle godkänna. Kvitton har vi massvis så det är inga problem...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
VI var "dumma" nog att nämna det för den tyska läkaren som behandlade min fru och hon skrev det på läkarintyget. Just då hade vi inte i tankarna att den aktuella klausulen fanns med, utan vi var bara fokuserade på att hennes näsa skulle fixas plus att få ett läkarintyg som flygbolaget skulle godkänna. Kvitton har vi massvis så det är inga problem...
Ja det är nog lätt hänt att det bara slinker ur en! Jag har alltid den där historien jag länkade till i bakhuvudet. Om jag hade blivit sjuk av någon anledning dagarna före jag skulle resa utomlands skulle jag nog inte våga söka vård hemma i Sverige (beroende på omständigheterna förstås), utan istället söka vård direkt när jag ankommer destinationen.

Om du har kvitton på kläder etc. så ska det inte vara något problem att få ersättning! Alltid ett litet plåster på såren!
 

palmen

Moderator
Ja det är nog lätt hänt att det bara slinker ur en! Jag har alltid den där historien jag länkade till i bakhuvudet. Om jag hade blivit sjuk av någon anledning dagarna före jag skulle resa utomlands skulle jag nog inte våga söka vård hemma i Sverige (beroende på omständigheterna förstås), utan istället söka vård direkt när jag ankommer destinationen.

Om du har kvitton på kläder etc. så ska det inte vara något problem att få ersättning! Alltid ett litet plåster på såren!
Men nu var inte bagaget försenats till destinationen utan mellanlandning, får man verkligen ut pengar på försäkring då?
 
Toppen