Senaste nytt

ANA och Asiana kör kabinpersonalsutbyte mellan Tokyo och Seoul.

Dr. Miles

Expert
Det är egentligen mycket gammal nyhet.

Japanskt flygbolag ANA och koreanskt flygbolag Asiana Airlines har bred codeshareavtal på trafiken mellan Japan och Korea.
Men sedan 2007 har de också haft kabinpersonalsutbyte mellan de två flygbolagen på deras kassako rutt, Tokyo Haneda(HND) och Seoul Gimpo(GMP).
Det innebär att ANAs kabinpersonal jobbar på en Asiana flygning och Asianas kabinpersonal jobbar på ANAs flygning.

(Källa: ANA Press Release)

Jag har aldrig flugit Tokyo Haneda - Seoul Gimpo så har jag inte sett dem i verkligheten.

Har ni set andra flygbolags kabinpersonal omboard(och jobbar, ej deadhead) på ett flygbolaget du har flugit med?
 
Eneste fornuftige årsaken til dette som jeg ser det, må være å sikre seg at de har både japansk og koreansk språklige CA'er ombord på begge flyselskap.

Eller finnes det andre grunner?
 

Dr. Miles

Expert
Off topic.

Aeroflot firade 50 år på Moskva-Tokyo rutt (de öppnade i 1967) nyligen.

Enligt japansk flygnyhetssida, Aeroflot och Japan Airlines (JAL) samkörde den här linjen under 60-70 talet.
Detta innebär att Aeroflot försåg med flygplan och pilot. Kabinbesättning var både från JAL och från Aeroflot. De delade intäkter och kostnader.

Det måste ha varit svårare att ha samarbete än med koreansk besättning som ANA & Asianas fall...

アエロフロート・ロシア航空、東京-モスクワ就航50周年
 

NotRyan

Medlem
Off topic.

Aeroflot firade 50 år på Moskva-Tokyo rutt (de öppnade i 1967) nyligen.

Enligt japansk flygnyhetssida, Aeroflot och Japan Airlines (JAL) samkörde den här linjen under 60-70 talet.
Detta innebär att Aeroflot försåg med flygplan och pilot. Kabinbesättning var både från JAL och från Aeroflot. De delade intäkter och kostnader.

Det måste ha varit svårare att ha samarbete än med koreansk besättning som ANA & Asianas fall...

アエロフロート・ロシア航空、東京-モスクワ就航50周年
Haha, ja sovjetisk och japansk serviceanda tillsammans på samma flight, det måste ha varit intressant även om dom naturligtvis hade en nivå på flighten.

Sedan får man inte förringa skillnaderna mellan (syd-)koreaner och japaner heller, man kan tycka att båda är asiater men servicekänslan generellt i de båda länderna är helt olika...
 

011430121

Medlem
Sedan får man inte förringa skillnaderna mellan (syd-)koreaner och japaner heller...
Jag har fått lära mig att om man står vid en busshållplats så ser man skillnad mellan en koreaner och japaner när bussen kommer, koreanerna tränger sig för upp på bussen, japanerna låter dig kliva ombord på före dem.
 
Toppen