Senaste nytt

SAS Gold lounge fråga

Mycket möjligt att detta besvarats massor förut, men jag hittade faktiskt inget nu när jag skulle finna infon.

Om jag med dagsfärskt SAS BP vill hosta en familj/bekant in i Gold Lounge som dock EJ har ett SAS BP den dagen, går det. Eller gäller där samma regler att PAX skall ha ett *A BP?
 

Travler

Medlem
Lånar denna tråd.

Jag är just nu EBS men efter ett halvår av mycket resande är jag nu nära EBG. Som det ser ut nu kommer jag uppnå EBG status på flyget hem från HKG till ARN med SAS. Så när jag landar på ARN har jag tekniskt sätt EBG status, men tyvärr tar det ju oftast några dagar för poängen att ramla in på kontot och därmed uppdatera ens status

3-4 timmar efter att jag har landat på Arlanda skall jag vidare till Göteborg med SAS. Dessa timmar hade varit trevligt att spendera med någon öl i loungen på Arlanda (helst Gold loungen i T5).

1. Tror ni att det är möjligt att prata med personalen i loungen och visa upp kontobalansen och HKG-ARN biljetten och på så sätt få komma in?
2. Är det någon som har erfarenhet av denna situationen?
3. Har man ens tillgång till Gold loungen i T5 när man senare skall vidare med inrikesflyg?
 

mha321

Medlem
1. Nej.
2. Ja. För mig några år sedan och då fanns det inte en chans. Bekanta som försökt senare, och svaret har varit nej.
3. Ja.
 

palmen

Moderator
Lånar denna tråd.

Jag är just nu EBS men efter ett halvår av mycket resande är jag nu nära EBG. Som det ser ut nu kommer jag uppnå EBG status på flyget hem från HKG till ARN med SAS. Så när jag landar på ARN har jag tekniskt sätt EBG status, men tyvärr tar det ju oftast några dagar för poängen att ramla in på kontot och därmed uppdatera ens status

3-4 timmar efter att jag har landat på Arlanda skall jag vidare till Göteborg med SAS. Dessa timmar hade varit trevligt att spendera med någon öl i loungen på Arlanda (helst Gold loungen i T5).

1. Tror ni att det är möjligt att prata med personalen i loungen och visa upp kontobalansen och HKG-ARN biljetten och på så sätt få komma in?
2. Är det någon som har erfarenhet av denna situationen?
3. Har man ens tillgång till Gold loungen i T5 när man senare skall vidare med inrikesflyg?
Tips från coachen, ölen i guldloungen är inte någon höjdare. Om öl är målet välj ett annat ställe.
1. Fråga kan du alltid göra, slå på charmen men acceptera ett nej om det blir så.
3. Ja du kan alltid nyttja den loungen även om du flyger inrikes, men du får pallra dig bort till T4 och göra säkerhetskontroll där borta
 

Travler

Medlem
Får räkna med ett nej då...
Trodde inte det skulle vara några konstigheter i och med att jag tekniskt sett redan är EBG, det är ju bara SAS som är "långsamma" att lägga in poängen. @mha321 fick du någon ursäkt/förklaring till varför de inte ville släppa in dig? (du hade ju fått EBG status, bara inte inlagt på kontot än)
 

Agö

Medlem
Får räkna med ett nej då...
Trodde inte det skulle vara några konstigheter i och med att jag tekniskt sett redan är EBG, det är ju bara SAS som är "långsamma" att lägga in poängen. @mha321 fick du någon ursäkt/förklaring till varför de inte ville släppa in dig? (du hade ju fått EBG status, bara inte inlagt på kontot än)
Du är inte EBG förrän din status ändrats. Det kan ta några dagar eller veckor eller månader.
 

mha321

Medlem
Får räkna med ett nej då...
Trodde inte det skulle vara några konstigheter i och med att jag tekniskt sett redan är EBG, det är ju bara SAS som är "långsamma" att lägga in poängen. @mha321 fick du någon ursäkt/förklaring till varför de inte ville släppa in dig? (du hade ju fått EBG status, bara inte inlagt på kontot än)
Nej, inte mer än att det inte gick.

Det går ju tex ofta inte att se bokningsklass på boardingkort, så det är ju inte nödvändigtvis trivialt att se hur mycket poäng det skulle ge. Och de kanske inte ens kan se hur många baspoäng som finns på kontot från sina system. Till exempel.

Och nej, man är inte ebg förrän poängen faktiskt har postats och passerat de automatiska kontroller de har där.

Förstår att det är lite irriterande och det tyckte jag själv när det hände mig också, men samtidigt har jag förståelse för att det måste vara på det sättet.
 

palmen

Moderator
Får räkna med ett nej då...
Trodde inte det skulle vara några konstigheter i och med att jag tekniskt sett redan är EBG, det är ju bara SAS som är "långsamma" att lägga in poängen. @mha321 fick du någon ursäkt/förklaring till varför de inte ville släppa in dig? (du hade ju fått EBG status, bara inte inlagt på kontot än)
Du kan ju ha ditt Ebg nummer på boardingpass men ändrat det efter till något annat program. Inte förrän poängen är på kontot är du Ebg. Jag tror dock att är alla på sina bästa humör är det inte omöjligt att bli insläppt även om man får acceptera ett nej
 
Toppen