Senaste nytt

[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida

AtleFlyg

Medlem
Kikade lite på Expertflyer, på Uniteds sida känns det mycket lättare att söka och ta till sig infon. Verkar ändå rätt kört med att hitta vettiga flighter till Bali över jul och nyår som inte innehar 8-14 timmars väntan i Peking eller Taipei för mig som kikar på det och hade hoppats hitta något med Singapore Airlines eller Thai Airways =)....
 
Kikade lite på Expertflyer, på Uniteds sida känns det mycket lättare att söka och ta till sig infon. Verkar ändå rätt kört med att hitta vettiga flighter till Bali över jul och nyår som inte innehar 8-14 timmars väntan i Peking eller Taipei för mig som kikar på det och hade hoppats hitta något med Singapore Airlines eller Thai Airways =)....
Håller med, United är bättre. Men visar inte Singapore Airlines
 

AtleFlyg

Medlem
Eva Air har en bra lounge i Taipei.

Tror ändå inte 2 barn blir tillräckligt underhållna i en Lounge... Kikade lite på att ta in på ett flygplatshotell eller liknande och vila eller bada om det finns pool eller liknande men känns ändå omständligare än att komma fram snabbare... Men det är China/Eva som är alternativet just nu med en resa på 36h ...
 

4fun

Medlem
Hej,

Som tidigare skrivit i den här tråden har jag bokat en Amex 2 for 1 resa till Singapore t/r i oktober:
FRA -> BKK (Thai First)
BKK->SIN (Business)

Efter att läsa en hel del på forumet blir jag sugen på att boka om min resa och åka istället över Tokyo, och gärna åka F Lufthansa.
Ska man boka First ANA och sedan hoppas på ombokning?

FRA-HND: First NH 204
Friday: 12:10 pm Frankfurt, DE (FRA)
Saturday: 6:35 am Tokyo, JP (HND - Haneda)

HND-SIN: Business NH 841
Saturday: 11:05 am Tokyo, JP (HND - Haneda)
Saturday: 5:25 pm Singapore, SG (SIN)

Min sambo är inte lika glad som mig att testa First och vill inte krångla. Hon är tyvärr inte sugen att byta flygplats och "krångla" :(

Om man inte lyckas boka om till First Lufthansa. Är ändå First med ANA bättre än First med Thai?

Mvh
4fun
 

Thornado

Medlem
Tror ändå inte 2 barn blir tillräckligt underhållna i en Lounge... Kikade lite på att ta in på ett flygplatshotell eller liknande och vila eller bada om det finns pool eller liknande men känns ändå omständligare än att komma fram snabbare... Men det är China/Eva som är alternativet just nu med en resa på 36h ...

Om ni kan välja mellan Eva Air + Taipei flygplats eller Air China + Pekings flygplats så är det så extremt mycket bättre att välja Eva Air att det knappt går att jämföra.
Jag har haft väldigt bra erfarenheter av att flyga med Eva Air och tyckt det har varit väldigt trevligt (givetvis är detta till viss del influerat av att det är ett av få bolag som jag endast flugit i business), medan Air China är ett bolag jag helst undviker.
När det gäller flygplatserna så är PEK ganska tråkig. Loungen är inte särskilt bra och i övrigt så finns det inte så mycket att göra förutom lite taxfreebutiker. Dessutom så är det lite krångligt om ni vill ta er in i landet för att uppsöka hotell.
TPE å andra sidan är en av mina favoritflygplatser. Loungerna (finns flera att välja på) är bra, både vad gäller miljö och mat. Finns även en hel del att göra utanför loungerna, beroende på barnens ålder. Flera gateområden har utformats enligt något tema (givetvis en Hello Kitty-gate, men även bibliotek, skogsområde, osv) och det finns även en del gratis aktiviteter att ägna sig åt (teprovning, lokalt hantverk, osv). Jag har själv aldrig lämnat flygplatsen i Taipei, men jag tror att det borde vara betydligt lättare där än i Peking om man vill åka in till stan eller ta in på ett hotell (för trots att flygplatsen är trevlig så är det nog inte en dum idé att få vila ordentligt en stund om ni har närmare 14h transfer).
 
Peking är en helt värdelös bytesflygplats. Tråkiga lounger och den mest fyrkantiga byråkratin jag någonsin upplevt.

I transfer-immigration eller vad det nu var frågan om arbetade en enda person. Vi blev inte igenomsläppta eftersom vi först hade mobila boardingkort. Transferdesken kunde inte hjälpa till eftersom Lufthansas personal skulle dröja ytterligare två timmar innan arbetsskiftets start. Till slut fick vi tag på tomma, vita boardingcards där vi med en bläckpenna skrev upp alla uppgifter från det mobila boardingkortet. Efter ytterligare 45-60 minuter i kö till den fortfarande ensamma personen i transfer immigration fick vi en stämpel på våra hemmagjorda boardingcards blev vi genomsläppts.

Inte den typ av upplevelse man vill ha när man flyger First...
 

Sahlen

Medlem
Peking är en helt värdelös bytesflygplats. Tråkiga lounger och den mest fyrkantiga byråkratin jag någonsin upplevt.

I transfer-immigration eller vad det nu var frågan om arbetade en enda person. Vi blev inte igenomsläppta eftersom vi först hade mobila boardingkort. Transferdesken kunde inte hjälpa till eftersom Lufthansas personal skulle dröja ytterligare två timmar innan arbetsskiftets start. Till slut fick vi tag på tomma, vita boardingcards där vi med en bläckpenna skrev upp alla uppgifter från det mobila boardingkortet. Efter ytterligare 45-60 minuter i kö till den fortfarande ensamma personen i transfer immigration fick vi en stämpel på våra hemmagjorda boardingcards blev vi genomsläppts.

Inte den typ av upplevelse man vill ha när man flyger First...
Märkligt? Vi blev mötta av en personlig representant som ledde oss till immigration och såg till att vi hamnade först i kö. Han bar till och med mitt handbagage.
 
Toppen