Senaste nytt

[Hjälp] Köpa en biljett med flera *A-partners efter egen komponerad resrutt

honkenen

Medlem
Hej,
Gör mitt första inspel här, så jag börja med att säga tack för ett fantastiskt forum!
Har jag lagt tråden fel så får ni gärna flytta den, men tyckte att den passade här.

Jag sitter och klurar på en liten semesterresa till Barcelona.
Kollade runt lite på en del sidor och mha ITA-Matrix och fann en lämplig resrutt.

Har som fått för mig efter att ha läst här att boka via flygbolagen är bra.
Så jag ringde helt enkelt SAS, var en lite osäker tjej på andra sidan (fick jag för mig), men hon började slå in de jag sa.
Men sen tog det stopp, hon sa att hon inte kunde boka ett LX-flyg.
Jag tyckte att *A borde hon väl kunna boka inom, nej bara bonusresor vart svaret.
Jaha, då var det ju inte så intressant, men hon sa att det gick att åka via Munchen med Lufthansa så hon fick kolla det då jag ändå var i telefonen. 7020:- skulle de kosta, tack men nej tack.

Swiss hade ett Sverignummer så testade det också, då kom jag till TAP istället och han ville inte heller boka SK/LX-flighter fast jag ringt Swiss så tyckte han att han jobbade på TAP så det kunde han inte.

Så frågan är kom jag bara till felpersoner eller kan dom inte boka med andra partner inom *A. Det är alltså inte en bonusresa jag ska boka, utan betala för den.

Kollade Expedia etc och är ju en 500:- + eller nåt sånt och många alternativ innebär övernattning om man ska hitta något billigt. Tyckte det var lagom att komma fram vid 14 på eftermiddagen, och åka tillbaka vid 09:45 tilltalade mig mer än 06:15

Resebyrån jag använder i tjänsten har inte öppet på söndagar, kan väl säkert ringa dom och få hjälp imorgon men tycker att detta borde man väl kunna göra på telefon med ett flygbolag, eller på en hemsida.

Jag tror jag har läst alla guider men om jag missat nåt uppenbart får jag be om ursäkt för denna tråd.
Så är det någon som har nåt bra tips på hur jag skulle kunna boka denna resa till de pris ITA-matrix får upp, eller om ni har andra reseruttsförslag så tar jag gärna emot dem...

Tack för det och ha en fortsatt trevlig helg!



Min tänkta reserutt:
Lulea (LLA) to Barcelona (BCN) - ons, jul 25, 06:20-14:00
LLA-ARN SK001
ARN-GVA LX4719
GVA-BCN LX1942

Barcelona (BCN) to Lulea (LLA) - mån, jul 30, 09:45-19:00
BCN-ZRH LX1953
ZRH-ARN LX1250
ARN-LLA SK016

Cost per passenger (including taxes & fees): 3722 SEK
Fare construction (can be useful to travel agents)
LLA SK X/STO LX X/GVA LX BCN 117.36SSWISSSE LX X/ZRH LX X/STO SK LLA 141.67WSWISSSE NUC 259.03 END ROE 7.19973 XT 285YA 289CH 59JD 20QV 1204YQ
 

mry

Medlem
Jag skulle förslå att du reser hem via GVA med för då får du åka 09:10 och är i Luleå vid 16:30 istället.

Den biljetten kan du boka via den här länken.

Du kan hitta resan du hittat på ita matrix via t.ex allaflygbiljetter.se fast den kostar ca 4 500 kr som billigast.
 

honkenen

Medlem
Jag skulle förslå att du reser hem via GVA med för då får du åka 09:10 och är i Luleå vid 16:30 istället.

Den biljetten kan du boka via den här länken.

Du kan hitta resan du hittat på ita matrix via t.ex allaflygbiljetter.se fast den kostar ca 4 500 kr som billigast.

Tack för svaret mry.
Kanske skulle varit lite tydligare i min fråga. Egentligen ville jag veta om jag inte kan ringa in en sån beställning via nån *A partner/resebyrå och få de priserna som anges i ita-matrix. Jag hittade också den resrutten men som du skrev till ett pris som var mer än 700:- dyrare än va Ita-matrix
Såg också att man kunde åka via GVA båda hållen tänkte bara att jag skulle vilja svänga förbi zhr om än bara för en timme.

Kommer det inga andra förslag så väntar jag nog tills imorgon och kollar med resebyrån en sväng och se vad de säger innan jag bokar nåt...
 

tourist

Medlem
Även om du skulle hitta någon som i princip kan boka bokningsklasserna enligt ITA Matrix så får du vara beredd på att det tillkommer flera hundralappar i bokningsavgift. Jag använder sällan resebyråer, men när jag någon gång ställt en fråga om en rutt jag har hittat till vår jobbresebyrå så verkar problemet vara att resebyrån är väldigt begränsad i hur bokningsklasserna på olika flyg kan kombineras, med resultat att allt måste bokas i den dyraste klassen. Jag har inte undersökt ifall jag har haft oturen att få prata med mindre kunniga försäljare som inte kan göra tillräckligt avancerade sökningar, för vid det laget brukar jag ha tröttnat och tackar för mig.
 

mry

Medlem
Tack för svaret mry.
Kanske skulle varit lite tydligare i min fråga. Egentligen ville jag veta om jag inte kan ringa in en sån beställning via nån *A partner/resebyrå och få de priserna som anges i ita-matrix. Jag hittade också den resrutten men som du skrev till ett pris som var mer än 700:- dyrare än va Ita-matrix
Såg också att man kunde åka via GVA båda hållen tänkte bara att jag skulle vilja svänga förbi zhr om än bara för en timme.

Kommer det inga andra förslag så väntar jag nog tills imorgon och kollar med resebyrån en sväng och se vad de säger innan jag bokar nåt...

Det är motsvarar resebyråns bokningsavgifter och vinst på resan. Priset du får i ITA matrix är helt enkelt utan dessa avgifter. Många resebyråer tillåter inte betalning med kort för att det kostar för mycket och det är på ett sådant sätt de kan få ner priset så det blir billigare än sas.se på t.ex en flygning mellan LLA-ARN med SAS.
 
Toppen