Senaste nytt

Färgen på Singapore Airlines saronger avslöjar kabinstatus

Jacob

Medlem
Jag har flugit en hel del med Singapore Airlines och givetvis noterat att det funnits olika färger på de typiska "serong kebaya" som alla Singapore Airlines Girls bär. Men jag har aldrig funderat på varför det finns olika färger och om det finns någon särskild tanke med dessa.

Kom av en slump in på Wikipedias artikel om Singapore Girls och lärde mig precis att det i allra högsta grad finns det. Ganska kul upplägg. Så här fungerar det:

-Blå sarong: "Flight stewardess"
-Grön sarong: "Leading Stewardess"
-Röd sarong: "Chief Stewardess"
-Mörkröd sarong: "In-Flight Supervisor"

Liknande finns för manliga stewards, där ser man status genom att titta på färgen på ränderna på slipsen. En steward som har en slips med röda ränder är alltså "Chief Steward".

450px-Singapore_Airlines_Hostesses.jpg
Foto: Rita Franz
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att även THAI har olika färger beroende på kabinpersonalens status. Jag vet dock ej om vilket är vilket.
 

agehall

Medlem
Så vad är vad? Listade du dem i rangordning eller? Har man en av varje på flighterna? *förvirrad*
 

Jacob

Medlem
Så vad är vad? Listade du dem i rangordning eller? Har man en av varje på flighterna? *förvirrad*
Rangordningen är blå, grön, röd, mörkgrön i stigande led. Leading stewardess (grön) tror jag det finns en per kabinklass ombord. Chief stewardess borde väl bara finnas en av, likaså inflight supervisor (om denna roll ens finns på alla flyg).
 
Toppen