Senaste nytt

Resebyrå visar dyrare förslag om du surfar med Mac

Gnopps

Medlem
Den stora online-resebyrån Orbitz har bekräftat att de prioriterar dyrare hotell när de visar förslag för Mac-användare än när PC-användare surfar till deras sida. Tydligen brukar Mac-användare spendera mer än PC-användare vilket motiverar ändringen.

Smart segmentering skulle jag säga, men bidrar nog till en hopplöst-känsla hos gemene man. Vad tycker andra?

Orbitz customizing search results for Mac users with higher-priced hotels | The Verge
 

Bringman

Medlem
Jag är lite kluven till frågan. Principiellt kan jag tycka det är lite fel men å andra sidan så länge alla har möjlighet att boka till samma pris tycker jag de får sortera sökresultaten som de tror passar den potentiella kunden bäst.
 

Tockstew

Medlem
Så länge det handlar om en sortering av sökresultat tycker jag att det är acceptabelt. Skulle det däremot vara så att de billigaste alternativen sållas bort för t.ex. Mac-användare finns det skäl till upprördhet.

Tock
 
För 10 år sedan kanske det hade men fungerat, men idag är det nog samma typ av människor som kör pc eller mac... Fasen mac är en pc idag ;) så det är nog sak samma
 

forastero

Medlem
Jag antar att de menar Windows när de skriver PC. Man kan undra om sökresultatet anpassas för Linuxanvändare...
 
Toppen