Senaste nytt

Hur man maximerar SJs bokningssystem

Jacob

Medlem
SJ har ett nytt bokningssystem som inte är helt olikt det som flygbolagen använder där biljetterna på en viss sträcka blir dyrare desto fler som vill åka.

Men det verkar visst ha gått lite väl långt. Aftonbladet har gjort en test på biljettpriser, bland annat till Kiruna, och hittade att det på vissa avgångar blev 1000 kronor billigare att åka från Uppsala istället för från Stockholm. Bokar man istället Uppsala-Narvik (en längre sträcka än Uppsala-Kiruna) blev det ytterligare billigare.

Nu är väl inte Aftonbladet den mest pålitliga testkällan men någon slags relevans finns det säkert i artikeln.

Någon annan som har några egna erfarenheter eller har klurat ut andra sätt att maximera SJs bokningssystem?

Så lurar du SJ på tusenlappar | Nyheter | Aftonbladet
 

mry

Medlem
Idag åker jag med tåg 544 till stockholm från malmö. Har bokat en biljett via katrineholm till göteborg i första klass inklusive tre rätters meny samt en biljett från katrineholm till stockholm på samma plats som från malmö till katrineholm för 640 kr. En 1:a klass biljett från malmö till stockholm inklusive mat gick lös på lite över 1 500 kr...
 

Snosken

Medlem
Jag vet att man ibland kan få till Göteborg - Stockholm på ett bra sätt.
Genom att istället boka Göteborg till Västerås med byte i Stockholm. Då ser SJ på sin prisbild att man vill åka Göteborg-Västerås vilket är en kortare sträcka än om man åker till Stockholm, och då kan man få den billigare. Sen skippar man bara Stockholm - Västerås.

Man behöver ju inte välja Västerås, man kan ju laborera med olika orter, det viktiga tror jag är att det är någorlunda logisk resa, så man kan inte åka Göteborg-Alingsås via STO, då blir det nog fel ;)

Funkar inte alltid men kan vara värt att testa
 

gdaily

Medlem
Testade precis en enkel dummybokning Stockholm-Arlanda, respektive Södertälje-Stockholm( byte) - Arlanda. Nio kronor billigare att "börja" resan i Södertälje.

Tricket verkar i allmänhet vara att undvika de större städerna och boka en station före/efter i stället, det är färre som söker på dessa sträckor (och priset beror på populariteten). Exempelvis Lund - Uppsala i stället för Malmö - Stockholm kan ge betydligt billigare biljetter, och sedan en enkel Malmö-Lund med samma tåg...

Aftonbladets bildspel var för övrigt felaktigt. De hittade en dyr resa till Norra Norrland från Sthlm (med tre byten) och jämförde det med en resa från Uppsala med ett byte. vad de missade var att samma resa från Stockholm (med ett byte) kostade lika mycket som den från Uppsala. Den missen var så pinsam så de har nu plockat bort bildspelet, verkar det som.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Aftonbladets bildspel var för övrigt felaktigt. De hittade en dyr resa till Norra Norrland från Sthlm (med tre byten) och jämförde det med en resa från Uppsala med ett byte. vad de missade var att samma resa från Stockholm (med ett byte) kostade lika mycket som den från Uppsala. Den missen var så pinsam så de har nu plockat bort bildspelet, verkar det som.
Jag såg det också, därav min kommentar att Aftonbladet knappast är den bästa testkällan.

Dock finns det nog relevans i vad som skrivs och säkert finns det många här som skulle kunna klura ut ett och annat. SJ har ju den fördelen att det inte är någon som kollar var man faktiskt går på och var man hoppar av, det är ju inte som på flyget att man måste checka in och alla flyg måste göras i följd.

Så är det billigare att köpa biljetten från Södertälje än från Stockholm om man ska norrut är det garanterat inga problem att göra det och hoppa på vid Stockholm C.
 

mry

Medlem
Kanske ska börja boka till Tokholm.. Biljetterna på T544 Malmö-Peking brukar ligga på 1602:- utan mat..

Boka till Göteborg och hoppa av i Peking bara, det räcker ju för att få det där bra priset som jag fick ;)

Nästa söndag kan man åka för 295 kr i första klass till Göteborg via Katrineholm.
 
Last edited:

SvartMjolk

Medlem
Jag har bokat Örebro - Mellerud och Örebro - Halmstad några gånger. För att hoppa av hemma i Örebro! :) Sparat någon hundralapp som mest.
 
Toppen