Senaste nytt

Layover i New York vid hemresa

pljung

Medlem
Hej,
Vi är ett sällskap som ska resa till Las Vegas nästa sommar och om det är möjligt att på samma biljett stanna till en natt i New York på hemvägen?
Kommer flyga SAS över Atlanten båda vägarna och sen United eller American inrikes.
Det jag också undrar över är om det incheckade bagaget blir kvar på EWR den natten vårt sällskap tänker spendera i New York? Det är något jag gärna ser som möjligt, då vi har 3-4 kollin vardera och inte har någon lust att släpa med det till Manhattan.
 

Senator

Moderator
Om det blir en biljett och bokningsklassen inte tillåter "stop over" kan ni stanna 23t och 59min innan ni åker vidare. SAS till ARN lämnar väl runt 17:35, det vill säga att ni måste landa på EWR/LGA/JFK 17:36 eller senare :cool:

Om ni åker AA blir det till JFK och då måste väskorna med ut. Personligen tror jag att väskorna måste av.

Omöjligt att veta hur detta ser ut sommaren 2013, men om ni skulle resa nu mellan LAS och EWR med United så är den bästa flighten UA 1570 som landar 19:30. Då är ni i bästa fall på Manhattan 21:00.

Om allt detta är viktigt hade jag köpt ARN-NYC och NYC-LAS separat för att ha längre tid i NYC eller "open jaw" ARN-LAS, NYC-ARN med "one way" mellan LAS-NYC. Blir lite dyrare, men kanske inte så mycket.
 

pljung

Medlem
Tack för svaret.
Det är som jag trodde max 24 timmars layover. Får kolla på alternativ men just bagaget är bra att slippa checka in på nytt då det förmodligen innebär mer kostnader för excess luggage, så 2 olika biljetter är inget bra alternativ ekonomiskt.
Manhattan kl 21 innebär ändå ganska mycket tid att hinna med en trevlig middag samt även lite snabb sightseeing morgonen efter.
 

cmj

Medlem
Teoretiskt sett skulle stoppet kunna bli längre...vad är "minimum connecting time" på EWR?!
 

Senator

Moderator
Nått i den stilen...det borde väl funka, eller?!

Nja.. tror inte det, men jag är inte expert här :cool: Om t.ex. MCT Domestic to International från Terminal C till Terminal B är 60 minuter så måste nästa flyg bokas minimum 60min efter tidtabell för att föregående flyg skall landa. Men det har ingenting med biljettregel om ingen stopover. Det är min tolkning.
 

AABack2ARN

Medlem
Tänk på att det är klockan 21 i bästa fall om ni landar 19:30 och ni inte behöver hantera baggaget. Jag vet faktiskt inte om det finns baggageförvaring på EWR men är lite fundersam till det på grund av alla säkerhetsregler.

Jag håller med Senator om att boka separata biljetter för att få lite mer tid i New York och faktiskt njuta av staden om än en ganska kort stund.
 
Toppen