Senaste nytt

Air Canada Business Class Köpenhamn-Toronto

Malu

Medlem
AC883 CPH-YYZ 03JUN B767-300 SEAT 3A

ac01.jpg

Då jag behövde ta en snabb tur till USA i början av juni så försökte jag hitta en lite annorlunda väg till målet. Det blev Air Canada - främst för att få prova deras "Executive First Suite". Det låter ju väldigt lyxigt, men jag ska säga att förväntningarna ändå inte var så väldigt högst ställda med tanke på vad jag sett av nordamerikanska bolag tidigare. (Bilden ovan är flygbolagets egen.)

Boardingen i Köpenhamn gick smidigt, då den öppnade en hel timme innan avgång och med prioritet för business och *A-gold. När jag kom till gate var det bara att gå ombord och leta upp min stol på snedden. Jag hade valt en plats på vänster sida av planet i och med att jag reste ensam och dessa stolar är väldigt privata, med en låg vägg på andra sidan gången. De som reser i par bör nog välja mitt plus höger stol, om man inte är väldigt trötta på varandras sällskap redan innan flighten. ;)

ac02.jpg ac03.jpg ac04.jpg

Första intrycket av kabinen var inte på toppnivå. Lite slitna stolar och märken här och där. Lite som SAS business (även om SAS numera verkar ha gått igenom och bytt ut slitdetaljerna där det såg som värst ut.) Jag roade mig med att gå igenom stolens finesser grundligt och noterade bland annat "mood lighting" vid brickan och vid vattenflaskans parkeringsplats. Lite UV-ljuskänsla. En märklig sak är att man inte får ha skärmen utfälld vid start, men samtidigt måste man fälla ut den för att se security video - så personalen fick gå runt två gånger innan takeoff och ganska bryskt hjälpa till de som inte fattade galoppen.

ac07.jpg ac06.jpg ac05.jpg

Stolskontrollerna var i övrigt enkla att förstå. Den stora fördelen med stolen är självklart ett den blir helt plan i sängläge, dock lite avsmalnad högst upp (se nackstödets form) och längst ner på den så kallade ottomanen (som man inte fick sitta på). När jag fått vänja mig en stund vid den sneda placeringen så var det inte så tokigt ändå. Betyg fyra med plus skulle jag vilja säga.

Amenity-kit låg i stolen i form av en ihopknuten liten tygbit med tandborste, öronproppar och sockor. Hörlurar av lite enklare NC-modell fanns också, men med sladden fast i stolen, så man fick själv byta ut överdrag till öronkuddarna! Ingen premiumkänsla här inte.

Servicen var som jag befarade väldigt amerkansk i sin stil. Inget finlir och finess utan en ganska gapig och forcerad historia som inte föll mig i smaken. När jag bad pusern om att få låna en penna för att fylla i tullblanketten så fick jag en sur blick och kommentaren att jag bara fick låna den i fem minuter. (Varför innehåller inte alla amenity-kits en penna förresten?)

ac08.jpg ac09.jpg ac10.jpg

Matserveringen var effektiv, lite bubbel av okänd sort och därefter förrätt och sallad på bricka. Konceptet känns igen från SAS business. Varmrätten kom sedan direkt från ugnen och var rejält varm. Här blir det dock pluspoäng för en fräsch kycklingrätt med saftig filé, fluffigt ris som inte alls smakade uppvärmt och god sås och bakade tomater till det. En färdig osttallrik och lite frukt avslutade, tillsammans med kaffe i porslinsmugg. På väg över atlanten, jajamänsan - det var snarare blaskigt brunt varmvatten än kaffe... Övriga drycker gick inte heller till historien. Till maten serverades "red or white". Nåja, det stod i menyn vad det var för viner, men personalen verkade måttligt intresserade av att bistå med tips eller information.

ac11.jpg

Efter middagen blev det sovläge i någon timme, varvid filt och kudde fanns att tillgå. Reflekterade över hur olika man hanterar "fasten seatbelts". Tidvis var det ganska skumpigt, men den här besättningen valde tydligen att inte störa med att plinga med lampan, för den tändes inte förrän till inflygningen.

Toaletterna är små och standardiserade moduler. Inget extra förutom lite handkräm och servetter. Här tar SAS pluspoäng flera gånger om med sina inrättningar med fönster och fräsch inredning. Någon motsvarighet till SAS buffé finns inte heller utan man fick leta upp någon i personalen och snällt fråga om något extra önskades.

Mot slutet av resan hann jag titta igenom IFE-systemet och det fick klart godkänt. Inga filmer med wow-faktor, men helt OK urval både av musik, film och en hel del TV-shower. För fullständighetens skull ska jag också nämna att det bjöds på en andra servering med en smörgåsliknande anrättning en dryg timme innan landning. Denna gång hoppade jag över kaffet...
 
Bra rapport. Stämmer ganska bra överens med min erfarenhet av samma produkt (fast då på 777) i maj.

Amerikanska besättningar är verkligen lite hit and miss. Har haft en av mina bättre flygningar i Eco med UA och en av de sämre också. Det som särskiljer de tycker jag är just hur mycket och ofta det varierar.
 

bL0m

Medlem
Hej,

Air Canada har jag missat helt då jag har försökt skaffa mig en uppfattning om alla flygbolagen via internet! Det blir till att googla :)

Kul läsning! En enkel liten fråga: när du fäller ner stolen max, kände du att dina medresenärer eller att flygpersonalen kom åt dina fötter när de skulle gå förbi dig?
 
Last edited:

Malu

Medlem
Jag håller med Erik, fötterna ligger innanför den böjda väggen som går hea vägen ner runt fotpallen så det upplevde jag inte som ett problem.

Hoppas jag inte åter alltför negativ i rapporten - det var helt OK totalt sett, men än en gång så känner man hur viktigt det är med personalens inställning för att man ska känna sig riktigt nöjd där i sin lie-flat. ;)
 

Snosken

Medlem
När jag flög med dom på samma sträcka för ganska exakt 1 år sedan så kunde man på deras IFE se den gamla klassiska Canada Cup matchen mellan Canada - Sovjet, det blev en nostalgisk flygning, undrar om den fortfarande finns kvar i utbudet :)

I övrigt tycker jag att Air Canada gav mig ett i det stora hela positivt intryck, hade heller inga stora förväntningar med tanke på att det kanske inte är CPH-YYZ som dom ser som sin "Business leg of the year" kanske.
 
Tack för rapporten, så många minnen med detta bolag ;)
Tyvärr att välja mellan LH eller AC är det som mellan pest och kolera. Ingen av dessa brukar bjuda på trevliga och glada miner. På LH har du dock större chans att träffa yngre personal som har inte tappat än humörkänslan. I Canada brukade jag höra skämtet om att om man kommer från ett AC plan utan att bli piskad då måste man kolla upp om det verkligen var ett AC opererad flight. Senast hörde jag det från en som har flugit ett par millar med AC. När Mesaba levde kvar flög man NW till MSP eller EWR och sen vidare. Var värt varenda öre jämfört med LH/AC.
A guy sitting at an airport bar noticed a beautiful woman sitting next to him. He thought to himself, "Wow, she's so gorgeous she must be a flight attendant; but which airline does she work for?"

Hoping to pick her up, he leaned towards her and said, "Love to fly and it shows?"

She gave him a blank, confused stare and he immediately thought to himself, she doesn't work for Delta.

A few seconds later, another slogan popped into his head. He leaned towards her again, "Something special in the air?"

She gave him the same confused look. He mentally kicked himself and scratched American Airlines off of the list.

Next he tried "I would really love to fly your friendly skies?"

This time the woman barked back at him "Man, what the fu*k do you want?"

The man smiled, then slumped back in his chair, "Ahhh, Air Canada".
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Tack för en trevlig rapport Malu!

Air Canadas "nya business class" har jag inte haft möjlighet att testa. Har lite blandade åsikter om fiskbenskonfiguration. Egentligen är det inte så kul att behöva stirra ut i mittgången en hel flygning och jag har extra dålig erfarenhet av Cathay Pacifics motsvarande stol där man fick klaustrofobi av de höga smala väggarna. Men det här ser helt OK ut.

En märklig sak är att man inte får ha skärmen utfälld vid start, men samtidigt måste man fälla ut den för att se security video - så personalen fick gå runt två gånger innan takeoff och ganska bryskt hjälpa till de som inte fattade galoppen.
Samma problem hos många andra flygbolag, ännu värre blir det när skärmen är gömd i stolen och måste fällas upp, då blir det riktigt bök. Men det är väl för att man inte ska springa in i skärmen vid en evakuering.
 
Bra rapport. Stämmer ganska bra överens med min erfarenhet av samma produkt (fast då på 777) i maj.

Amerikanska besättningar är verkligen lite hit and miss. Har haft en av mina bättre flygningar i Eco med UA och en av de sämre också. Det som särskiljer de tycker jag är just hur mycket och ofta det varierar.
Hit verkar vara hos DL kontrakterade operatörer och gamla CO och miss är själva stora bolagen. Jag verkligen saknar NW då det var min favoritbolag för TATL resor.
 
Toppen