Senaste nytt

EBG platsgaranti - hur fungerar det?

niksal

Medlem
Hur fungerar EBG platsgarantin? Jag borde flyga inkommande måndag HEL-ARN och KF är fullbokat. Jag är väntelistad, står bokningskod C på min bekräftan, jag är EBG. Borde inte det betyda att jag har en plats garanterad? Eller måste jag kontakta någon skilt för att komma med?

Jag bokar inte dessa själv, utan vi har en reseassistent som fixar detta via BCD tydligen.
 

Lonelyflyer

Medlem
När du kommer till gaten löser man väntelisteköret, du går ju före många som är EBG, ibland blir det klart innan men det är väl när personalen på flygplatsen öppnar flighten i dator, tror det sker några timmar innan.

Ska vara om det är några pandion som kommer på din flight som kan peta ner dig.
 
Men alltså, det är ju garanterad plats som EBG om man bokar 48 timmar innan?

EuroBonus Guldförmåner | Blue1

Jag har en "reservbokning" på Finnair också så jag måste vet lite tidigare än gaten vilken terminal jag skall till...

Om jag läser noggrant länken som du hänvisar så det står:

Garanterad plats ombord med Businessbiljett bokad i bokningsklass C minst 48 h före avresa. Garantin gäller plats, ej klass, på Blue1, SAS och Widerøe; gäller dock ej bokningar gjorda på webben.

Alltså jag tolkar detta så att man måste ringa till KF kundservice att detta ska gälla inte boka på webben eller via resebyrå.
 

guapeton

Medlem
Om jag läser noggrant länken som du hänvisar så det står:

Garanterad plats ombord med Businessbiljett bokad i bokningsklass C minst 48 h före avresa. Garantin gäller plats, ej klass, på Blue1, SAS och Widerøe; gäller dock ej bokningar gjorda på webben.

Alltså jag tolkar detta så att man måste ringa till KF kundservice att detta ska gälla inte boka på webben eller via resebyrå.

Boka via resebyrå ska funka om byrån lägger in EBG-kortet i bokningen. Har haft kunder som behöver åka med fulla flyg ett flertal gånger och där jag satt dem på väntelista och sedan pratat med SAS Helpdesk och där det ställt frågan om kunden har EBG-kort.
 

Snosken

Medlem
Man är garanterad plats 48 timmar innan avgång, men man kan inte själv bestämma klass. Antingen är det C eller Y.
Dock när det gäller inrikes och Europa så är det till 99% C som gäller. På IC kan det vara C, Y eller E klass man får ok på.
En resebyrå ska inte ens behöva ringa helpdesk om det sker 48 timmar innan, platsen går automatiskt igenom i systemet.

(Inrikes gäller 24 timmar innan och IC gäller 72 timmar innan)
 

Nystrom

Medlem
Kommer just från SAS pendlarmöte i Luleå där den här frågan var uppe. Funktionaliteten finns för närvarande inte i systemet och kommer inte heller i framtiden. Man jobbar dock med att hitta en lösning på problemet och man är inne på en form av "chat-lösning". En annan närbesläktad fråga som också dryftades var seating där det inte går att få en seating i tidsspannet 36 h till 22 h före avgång. Under 2013 kommer man att implementera en lösning som ger möjligheten att seata ända fram till 20 min före avgång
 
Toppen