Senaste nytt

SAS Economy Extra vs British Airways World Traveller Plus

niksal

Medlem
Usch vad svårt det är att hitta rätt forum för dessa "jämförelser".

Nåja, det ser ut som om jag skulle få göra några (3-4 stycken) för mig mycket sällsynta TATL flyg t/r i höst. Det skulle närmast vara mellan Norden och Toronto. Så jag har lite kollat för skojs skull vilka möjligheter som finns. Som EBG skulle jag gärna hålla mig till *A och helst SK men min arbetsgivares travel policy är inte så hemskt flexibel. Det är billigast, men på långa flyg kan tidtabell och flexibilitet komma i fråga. Även "Economy Plus" kan vara tillåtet om priset är ok.

Till min stora förvåning så skulle jag kunna flyga BA WT+ för så gott som samma pris som vilket som annat flygbolags normala Economy (ca 1300€ t/r beroende på dagar etc)! Hur är det möjligt? SAS "motsvarande", visserligen med 2 byten, Economy Extra är minst dubbelt dyrare (2800€+). Jämför jag päron och äpplen?

Air Canada har ju direktflyg från Köpenhamn, men jag har kollat några dagar i slutet av juli och det verkar finnas endast C klass till salu, och det får jag nog argumentera hårt för om jag skall få det igenom...

Så är detta en no-brainer för mig? Skaffa ett BAEC kort och börja flyga först med ingen status WT+ och så småningom jobba upp mig till hoppeligen Silver? Eller samla på mitt AY kort och troligtvis där också då endast komma upp till Silver? Troligtvis kommer jag att återgå sedan till mitt intra-norden resande främst med SK/KF så jag gör inte så hemskt mycket med OW status senare.

Ni som behöver datum för att ge råd kan t.ex. använda sista helgen i juli för avfärd och ca 22 augusti som retur.

Tacksam för tips/idéer etc!

Niksal
 

henrik l

Medlem
1300€ t/r låter som ett "högt normalpris" om du utgår från GOT/ARN. Kör BA en kampanj kan du komma ner mot 8-9000 kr. Oftast ligger WT+ runt 10-12 000 kr till destinationer på US-östkust, eller Asien (HKG). På tre svängar i WT+ har du säkrat ditt silver:D Kan du behålla det, så det definitivt värt att satsa på.
 

Homer

Medlem
Så är detta en no-brainer för mig? Skaffa ett BAEC kort och börja flyga först med ingen status WT+ och så småningom jobba upp mig till hoppeligen Silver? Eller samla på mitt AY kort och troligtvis där också då endast komma upp till Silver? l


BA Silver= AY Guld= OW Sapphire
BA poängen förfaller inte sålänge du har ngn form av aktivitet minst vart 3:e år
BA har hushållskonto och du kan använda allt som övriga i familjen skrapar ihop för t.ex en 2-4-1 voucher.

Efter en resa har du tillräckligt med poäng för att uppgradera nästa tur från PE till business class.
 

Concorde

Founding Member
Nej, du ser inte i syne. SAS Extra brukar kosta som BA businessklass över Atlanten.

Det blir ett byte för dig till Toronto, inte två. GOT/ARN/CPH - LHR - YYZ.

Jag flög WT+ regelbundet 2006-2007-2008, först till Toronto ett par månader och sedan NY var tredje vecka. Du får mer plats för benen och bredare säte, tre rätters käk, lite bättre amenity-kit m.m. Bytet i London är numera väldigt smidigt då BA's "nya" terminal 5 är igång.

Tre resor kommer ge dig BA Silver = Finnair Gold = OW Sapphire.
20 Tier Points för ARN/GOT/CPH-LHR samt 90 Tier Points för LHR-YYZ. Totalt 220 status (Tier) poäng per resa.
Efter två resor har du dessutom över 16,000 avios på kontot för en "gratis" resa till London.

Det vore kriminellt att inte välja BA med tanke på ditt resemönster.
 

niksal

Medlem
Ja, alltså det är ju ex-HEL jag snackar om oftast, men det blir nog kanske 1-2 ex CPH också. Men jag antar att det inte ändrar på faktum att BA är "way to go". Närmast är jag lite konfunderad över att jag inte gör så mycket med BA kortet efter hösten. Därför skulle det kännas mera logiskt att samla till EB där jag redan har en hel massa poäng. Å andra sidan börjar min EB period 1.7 så jag hinner troligtvis förnya mitt EBG trots att jag börjar samla på riktigt dit igen typ fr.o.m. 1.11.

BA prissättningen är nog riktigt attraktiv, det måste medges.
 
Last edited:

Miljon3

Medlem
Detta kan vara någorlunda fel tråd men hur mycket tjänar jag i avios på ARN-LHR LHR-PEK
PVG-LHR LHR-ARN
 

Homer

Medlem
Ja, alltså det är ju ex-HEL jag snackar om oftast, .

Drömläge :) för i business ger HEL-LHR dubbelt så många Tier Points som ARN/GOT/CPH-LHR
dessutom så är det ständigt rea på den sträckan.
Flights to London Heathrow Helsinki in business class €385 return, booked at least 30 days before the departure
News and offers

UK rea just nu, Toronto kostar £1019 och enligt AHO kan man knyta ihop biljetterna om man bokar över tfn.
De datum du pratar om skulle du istället för PE kunna åka i business för ca €1600 totalt.
Den resan skulle ge 440 Tier Points och 17460 Avios poäng.

BA Brons som ger 25% extra poäng (som SAS EBG!) får du f.ö. redan vid 300 TPs
och den bonusen får du alltså på nästa resa.
 
Last edited:
Toppen