Senaste nytt

Finnair Lounge, Helsinki Vantaa, non-Schengen

Jacob

Medlem
Stor och väldesignad lounge som dock har hängt med ett tag nu. Enklare utbud av mat och dryck och sköna fåtöljer på balkongen med fin utsikt. Öppnandet av guldkortsloungen bredvid innebar en lättnad på antal loungegäster.
 

seppma

Medlem
Reiste i businessclass fra Oslo til Bangkok og blev sittendes 4 timer i Helsinki airport pga tekniske problem, businassloungen var overfullt og vi spurte om vi kunde få sitte i premium loungen då det var fullt i businessloungen, fikk til svar NEJ det gikk ikke og businessloungen er alltid fullt denne tiden på lørdager denne svar syns jeg er vel ikke det du venter når du reiser i businessclass!! Må også si att Finnair businessclass serviceligger langt etter andre bolag( fly melom Hki og Bkk.
 
Ja det är stort och rymligt - men varje gång jag varit där (3) gånger på 3 månader har det varit disk över allt och ingen personal som plockat bort disken den står där i timmar - tyvärr är tyget på stolarna solkiga och skitiga - det är förvånande att det är så . Tyvärr
 

agehall

Medlem
tyvärr är tyget på stolarna solkiga och skitiga - det är förvånande att det är så
Nja, så förvånande är det väl inte? En femåring hade ju kunnat räkna ut hur det skulle se ut efter ett par månader med vit inredning i en lounge.

Dock verkar de köra någon slags djuprengöring då och då för ibland är det återigen rent och fint när man kommer.
 
Kan någon förklara för mig varför finska gränspolisen inte tillåter en resande till ett Schengenland att ta sig in i icke-Schengenområdet på HEL när syftet med besöket är att besöka premiumloungen för att slippa tillbringa 5 tim i den mediokra loungen för Schengenresenärer.
 

AABack2ARN

Medlem
De vill kanske begränsa antalet resenärer som passerar gränsen för att hålla nere arbetsbelastningen? (Även om det är automater som gör jobbet numera...)

Finns säkert någon klausul som säger att enbart passagerare som har för avsikt att lämna Schengen och avreselandet skall gå igenom gränskontrollen. Jag tror inte att besöka en lounge ses som i det avseendet giltigt skäl?
 

agehall

Medlem
Kan någon förklara för mig varför finska gränspolisen inte tillåter en resande till ett Schengenland att ta sig in i icke-Schengenområdet på HEL när syftet med besöket är att besöka premiumloungen för att slippa tillbringa 5 tim i den mediokra loungen för Schengenresenärer.

Gränspolisen är inget problem - det är bara att gå i automaterna. Vad som är värre är att de blivit mycket hårdare i loungen på att avvisa folk som inte ska flyga ut ur schengen, så det är inte alls säkert att du kommer in bara för att du tar dig förbi gränspolisen.
 
Toppen