Senaste nytt

Finns det försäkring mot "Force majeure" och konkurs?

Dr. Miles

Expert
Den här är egentligen inte direkt med flygbiljett att göra men det är förknippat med resande.

Händelsen som strejk, vulkanutbrott, konkurs av flygbolag(speciellt vid hemresan...) täcks inte av vanliga hem-/kort-/reseförsäkringar för det kallas "Force majeure" och det kan bli mycket kostsam.
Jag vill gärna betala för en sådan försäkring om det fanns. Det beror självklart på försäkringspremie förstås.

Jag ringde till if, Trygghansa, Länsförsäkringar, Folksam och frågade om de kunde erbjuda en reseförsäkring typ "Force majeure"-buster. Men inget av dem erbjuder sådan försäkring.

Jag undrar om det finns någon duktig människa i BC.se som sysslar med försäkring kan ta fram en sådan. :)
 

Alx

Medlem
Konkurser täcks normalt sett av kreditkortsföretagen om du har betalt din resa med deras kort. I vissa fall behöver du inte ens ha betalt resan med kortet.

Jag vet att min Amex Centurion försäkring täcker precis allt både tänkbart och otänkbart. Faktiskt lika förvånad varje gång man ringer och dubbelcheckar att man verkligen täcks av försäkringen vid diverse udda händelser och alltid får svaret: Självklart! Frågade nyligen om händelser med "Force Majeure" karaktär så som askmoln, strejk m.m. och fick samma svar.. :)

Tyvärr är det ju en skräddarsydd försäkring endast för Centurionmedlemmar som jag inte har någon aning om man ens kan teckna själv. Men det borde ju inte vara någon omöjlighet för något försäkringsbolag att sy ihop en specialförsäkring om det är något som efterfrågas.
 

Alx

Medlem
SAS Amex och Diners kort täcker inte konkurs.:(

Är det något nytt sedan nyligen? Som kund hade du (i alla fall tidigare) enligt lag rätt att ställa ett krav mot kreditkortsföretaget för icke levererad tjänst/vara. När jag bodde i Sverige för några år sedan utnyttjade jag Diner Club och fick tillbaka pengarna för biljetter köpta i konkursat flygbolag...
 

Dr. Miles

Expert
Är det något nytt sedan nyligen? Som kund hade du (i alla fall tidigare) enligt lag rätt att ställa ett krav mot kreditkortsföretaget för icke levererad tjänst/vara. När jag bodde i Sverige för några år sedan utnyttjade jag Diner Club och fick tillbaka pengarna för biljetter köpta i konkursat flygbolag...

För min del var det menat att "Force majeure" buster försäkringen skulle täcka exttakostnader som bokning av ny biljett, mat/logi när man blev strandsatt.
Pengarna för själva biljetten är ofta täckt ifall man inte har påbörjat resan. I alla fall så har jag förstått.
 

Alx

Medlem
OK då förstår jag... Nej då täcker ju sällan försäkringarna. Men Centurion täcker alla mina "rimliga" utgifter vid konkurser etc. så jag har mitt på det torra enligt de. Konstigt att inget försäkringsbolag erbjuder något liknande? OK att det kanske kostar en hel del, men det borde ju helt klart finnas många frekventa resenärer (framför allt deras arbetsgivare) som är villiga att betala en del för en sådan försäkring?!
 

tourist

Medlem
SAS Amex och Diners kort täcker inte konkurs.:(

Är det något nytt sedan nyligen? Som kund hade du (i alla fall tidigare) enligt lag rätt att ställa ett krav mot kreditkortsföretaget för icke levererad tjänst/vara. När jag bodde i Sverige för några år sedan utnyttjade jag Diner Club och fick tillbaka pengarna för biljetter köpta i konkursat flygbolag...

Det har ingenting med försäkring att göra, utan det är mycket riktigt konsumentkreditlagen (§29) som reglerar detta.
 

NiklasH

Ny medlem
Hallå
Det finns ingen klasul mot Force Majeure hos varken Handelsbanken Platinumkort eller den separata reseförsäkringen från ERV (Europeiska). HB Platinum kostar 1900 kr/år och ERV försäkringen kostar 485 kr/år. Trevlig resa!
 

Dr. Miles

Expert
Hallå
Det finns ingen klasul mot Force Majeure hos varken Handelsbanken Platinumkort eller den separata reseförsäkringen från ERV (Europeiska). HB Platinum kostar 1900 kr/år och ERV försäkringen kostar 485 kr/år. Trevlig resa!
Välkommen till BusinessClass.se, NiklasH!

Tack för ditt tips.

Jag har kollat närmare om ERV(Europeiska)s reseförsäkringen. Det ser ut som det täcker flygbolagskonkurs och naturkatastrof, krig.
Men samtidigt har de en paragraf som säger att försäkringen gäller ej vid Force majeure.:confused:

http://www.erv.se/Documents/Villkor/Villkor_Arsreseforsakring.pdf
ERV försäkring skrev:
Force majeure

Försäkringen gäller inte för förlust som kan uppstå om skadeutredning, reparationsåtgärd eller betalning av ersättning fördröjs på grund av krig, krigsliknande händelser, inbördeskrig, revolution eller uppror eller på grund av naturkatastrof, myndighetsåtgärd, strejk, lockout, blockad eller liknande händelse.
 

NiklasH

Ny medlem
Jag har kollat närmare om ERV(Europeiska)s reseförsäkringen. Det ser ut som det täcker flygbolagskonkurs och naturkatastrof, krig.
Men samtidigt har de en paragraf som säger att försäkringen gäller ej vid Force majeure.:confused:
http://www.erv.se/Documents/Villkor/Villkor_Arsreseforsakring.pdf
Tack, ska bli kul att skriva lite då.
En polare till mig var i Sir Lanka för ett år sedan och fick ersättning av ERV. Det går att läsa i deras blogg, Force Majeure | ERV . Jag håller med om att det är förvirrande för länken du skickade berättar en annan historia.
I avtalet för Handelsbanken Platinum finns också text om Force Majeure fast den beskriver enligt min mening bara att det kan vara svårt att få ut betalning i tid. Ringde Concierge Service som inte kunde svara på denna fråga en söndag kväll utan ska kolla upp i morgon med en skadereglerare på If. Jag återkommer.

Vad illa att det jag skrev inte stämde fullt ut, jag som försökte göra så bra entré som möjligt här in på Businessclass.se :)
 
Toppen