Senaste nytt

Tankar kring kombo av kort...

Hej på er,

Alldeles ny medlem men läst på BusinessClass ganska länge och uppskattat tankar och idéer. Jag tänker själv börja hantera mina kort och resor bättre och behöver kanske lite hjälp för att lyckas bättre än vad jag läst mig till.

Mina förutsättningar:
1. Eget AB och enskild näringsidkare.
2. Vi (jag och hustrun) använder kort för om ca 40 000 då jag dels har privata kostnader men använder kort för utlägg för firmorna också.
4. Bor på hotell ca 5 dagar månad inrikes och 5 dagar utomlands i tjänsten.
5. Reser inrikes 1-2 gånger i veckan med flyg, inom EU 1-2 ggr månad och utanför EU 1-2 ggr kvartal, allt betalas som utlägg med privat kort i tjänsten.

Är inte särskilt flygbolag eller hotellojal men kan bli.

Bör jag ha American Express Platinum eller Elite SAS i kombo med Coop? Handlar iofs oftast på Willys och Hemsköp ;-)
 

agehall

Medlem
Det första du ska göra, är att se till att du reser i första hand med en allians. I ditt fall låter det som Star Alliance och SAS. Med det som utgångspunkt ska du ha alla tre SAS-kreditkorten, dvs Diners, MasterCard och Amex Elite/Platinum. Därutöver vill du även ha COOP-kortet - det funkar oavsett var du handlar.

Det du sedan ska göra är att köra så mycket utgifter som möjligt via korten.
 
Tack agehall för snabbt svar.

Frågan är då om man ska ha Platinum eller Elite? Och vad ska jag med Diners till egentligen?

Önskar att ett skönt resande både i tjänsten och privat när så sker.

Vänlige(n),
Joakim
 

agehall

Medlem
Hmm om man saknar EBG+ så är väl regeln att SAS MC är gratis ifall man har Diners. Men man får betala för Diners?

Edit: Var det du skrev, men går att tolka texten lite olika beroende på hur man läser den ;)

Jag har alltid tolkat det som att båda blir gratis. Men jag har inte varit utan EBG sedan jag skaffade dem. Har vi någon som inte är EBG/EBD som kan bekräfta hur det funkar?
 

jumbooze

Medlem
Hej Joakim,
För att maximera poäng (inte alltid 100% kostnadseffektivt men på stora kalkylen kan man få igen det).

1) Fokusera dina resor till SAS & Star Alliance (betala flyg med Amex Elite)
2) Bo på hotell som ger dig EuroBonus poäng (Tjna pong - SAS boka direkt och ej via Booking / hotels.com & Betala med AMEX
3) Skaffa Amex Elite & bli värvad när du skaffar det (här finns massor som vill värva dig men kolla bland familj och vänner först om någon har ett Amex Elite) Skaffa ett extrakort åt Frugan Som värvad kund får du 18.000p
4) Skaffa SAS Mastercard (Som ny kund får du 4 000 Extrapoäng då du gör dina tre första köp med kortet inom 30 dagar.)
5) Skaffa SASDiners (Som ny medlem får du 4 000 Extrapoäng i välkomstpoäng då du gör ditt första köp inom 30 dagar)
6) Skaffa COOP Medmera MER kortet, betala alla PG/BG räkningar via detta kortet för att sedan konvertera till SAS poäng
7) Har du svårt att komma upp i 300k spending på AMEX vid slutet av året så betala några räkningar via betalo med ditt amex och ta "kostnaden" för att trigga voucher #2.
8) Skapa ett famlijepools konto hos SAS och koppla frugans konto till ditt. På så sätt samlar ni i en pott.

Lycka till med ditt poängjagande!

// Jumbooze
 
Last edited:
Toppen